-
Koszyk jest pusty
-
x
-
Koszyk jest pusty
-
x
- Kategorie
-
Wielkopolska jako kolebka i macierz polskiego lotnictwa wojskowego
| Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
| Cena przesyłki | 11 |
| Dostępność |
Duża dostępność
|
| Kod kreskowy | |
| ISBN | 9788368461367 |
| EAN | 9788368461367 |
| Zostaw telefon |
pod redakcją Macieja Franza i Stefana Czmura
Rok wydania: 2025
Liczba stron: 488
Okładka: miękka
Format: 15,5 cm x 21,5 cm
Historia lotnictwa polskiego silnie związana jest z walką o odzyskanie niepodległości, a następnie o ustalenie granic przyszłego państwa polskiego. Jednym z takich pierwszych miejsc, tą symboliczną kolebką była Wielkopolska, gdzie w toku powstania wielkopolskiego zdołano zdobyć w walkach lotnisko we wsi Ławica, a także halę sterowcową (Zeppelin Halle) w Winiarach. To tam znajdowały się niemieckie samoloty (w różnym stanie, ale jednak), które można było ponownie przygotować do służby bojowej i wprowadzić do walki.
To był zaczyn – oczywiście nie jedyny – polskich skrzydeł. Punkt, od którego ich historia mogła się rozpocząć. Samoloty z biało-czerwoną szachownicą nie tylko pojawiły się na wielkopolskim niebie, ale bardzo szybko okazały się przydatne w wojnie polsko-bolszewickiej. Wielkopolskie eskadry, operując na rzecz Wojska Polskiego, dołożyły swoją cegiełkę do zwycięstwa w tej wojnie i tym samym do utrwalenia granic II Rzeczypospolitej.
Poznań miał się stać ważnym ośrodkiem dla polskiego lotnictwa wojskowego. To tu powstał pułk lotniczy, tu szkolono pilotów. Także tych, którzy we wrześniu 1939 r. mieli bronić polskiego nieba. Wielkopolskim eskadrom przyszło bić się u boku oddziałów Armii „Poznań” do końca, do ostatnich dni bitwy nad Bzurą. Jako jedyne nie zostały odwołane do składów Brygad Pościgowej i Bombowej. Poniesione straty to cena krwi, którą wielkopolskie skrzydła zapłaciły za ten przywilej.
Odrodzenie się polskiego lotnictwa we Francji oznaczało powrót wielkopolskich pilotów do walki. W każdym kolejnym miesiącu wojny walczyli oni o wolność waszą i naszą. Tradycje wielkopolskich skrzydeł kontynuowały szczególnie 302. Dywizjon Myśliwski Poznański i 305. Dywizjon Bombowy „Ziemi Wielkopolskiej”. Piloci tych jednostek nie mieli szansy powrócić do ojczyzny na swoich samolotach, w chwale zwycięzców. Polityka przekreśliła wszelkie marzenia. Ale Poznań i Wielkopolska miały pozostać na mapie kraju jako istotne ośrodki polskiego lotnictwa...
(Ze Wstępu)
Spis treści:
Maciej Franz
Wstęp
LOTNICZA WIELKOPOLSKA
Andrzej Olejko
Początki lotnictwa wojskowego w Poznaniu i udział lotnictwa wielkopolskiego w wojnie o granice państwa w latach 1919–1920
Mariusz Niestrawski
Osiągnięcia 3. Pułku Lotniczego (1921–1939)
Piotr Rapiński
Poznaniacy na wrześniowym niebie. Lotnicy 3. Pułku w boju wrześniowym
Wojtek Matusiak
„Obecnie jestem od jakiegoś czasu w Poznaniu…” Poznańskie epizody lotniczej kariery Stanisława Skalskiego
Henryk Czyżyk
Poznań jako garnizon lotniczy w latach 1945–2023
Jerzy Kuck
Dowództwo Lotnictwa Operacyjnego i Dowództwo Wojsk Lotniczych jako dowództwa lotnictwa frontowego
Jacek Zagożdżon
Jednostki lotnicze Garnizonu Poznań w latach 1967–1990
Czesław Dykszak
Garnizon lotniczy Powidz w latach 1957–1990
STUDIA I SZKICE
Maciej Franz
Wielkopolskie eskadry w kampanii polskiej 1939 roku – próba oceny subiektywnej
Agnieszka Jędrzejewska
2. Dywizjon Artylerii Przeciwlotniczej w Grodnie we wrześniu 1939 roku. Szkic do dziejów formacji
Witold Jarno
Dyslokacja jednostek bojowych lotnictwa polskiego w latach 1945‒1949
Henryk Czyżyk
Debrzno jako garnizon lotniczy w latach 1954‒2002
WSPOMNIENIA
Jerzy Barbaś
Historia lotnictwa wojskowego – to ludzie, to również moja droga do lotnictwa
Franciszek Macioła
4. Korpus Lotniczy jako związek operacyjno-taktyczny lotnictwa w latach 1990–1999
Henryk Czyżyk
Moja przygoda z lotnictwem
Aleksander Musiał
Z pamiętnika pilota instruktora Szkoły Orląt
Aleksander Musiał
Moje wspomnienia ze spotkań z dowódcą Wojsk Lotniczych i OPL OK gen. dyw. Janem Freyem-Bieleckim
Robert Sawa
Wspomnienie pilota Su-20
VARIA
Andrzej Olejko
Wielkopolskie lotnictwo u zarania w obiektywie aparatu fotograficznego
Dane producenta
Wydawnictwo Inforteditions
Cicha 3
42-690 Połomia
Poland
infort.sklep@interia.pl