• Zwycięstwo sławnej cudami w swoich obrazach...Tradycje o cudownych ocaleniach miast południowo-wschodniej Rzeczypospolitej...

Brak towaru
39.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 9788323149262
Zostaw telefon

Autor: Jan J. Błoński

Rok wydania: 2022

Liczba stron: 206

Okładka: miękka ze skrzydełkami

Forma: 16,00 cm x 22,5 cm

Seria: Pas De Deux, Studia z antropologii Historii I

 

Jak opowieści wpływają na życie społeczności? Jak kształtują naszą tożsamość i kulturę? Badana legenda pojawia się w czasie powstania Chmielnickiego wielokrotnie, choć jej poszczególne wersje mogły nieco się różnić: gdy po rozpoczęciu powstania Kozacy pod wodzą Bohdana Chmielnickiego ruszyli na Warszawę, po drodze oblegali i plądrowali napotkane miasta, takie jak Drohobycz. Nie zawsze jednak im się to udawało – Lwów, Lublin, klasztor w Sokalu czy kapliczka w Krasnobrodzie zostały cudownie ocalone dzięki nadprzyrodzonej interwencji. Praca, w której za punkt wyjścia przyjęto interpretację zjawiska powtarzających się i podobnych objawień, poświęcona jest analizie przekazów o cudownych ocaleniach miast – na ile można im wierzyć? jak się rozwijały? komu i czemu służyły? Szukano w nich pocieszenia, budowano za ich pomocą ideologię władzy i kształtowano lokalne tożsamości. Dzięki wykorzystaniu narzędzi z pogranicza antropologii i historii można zauważyć, jak opowieści poprzez ucieleśnienie ich w rytuałach religijnych wpływały na pamięć zbiorową i formowały ogląd rzeczywistości. Książka jest próbą odpowiedzi na pytanie o genezę ogólnopolskiego kultu maryjnego i dynamikę staropolskich relacji społecznych.

(opis wydawcy)

 

Spis treści:

Wstęp. W stronę opisu gęstego tradycji / 9

1. Staropolska pamięć społeczna – stan badań, koncepcje i modele / 29 

2. Zatrzymanie czasu. Powstanie Chmielnickiego i jego czasy jako kryzys / 43 

3. Źródła i cechy kultu cudownych obrazów / 57 

4. „Jak było naprawdę?” Wynajdowanie tradycji / 73 

5. Kara i łaska. Tradycje jako terapia / 95 

6. Koronacje, bitwy i habitus. Tradycje jako dominacja / 109 

7. Ciało i przestrzeń. Tradycje jako spoiwo społeczne / 127 

8. Tradycje jako genealogia ogólnopolskiego kultu maryjnego / 147

Zakończenie. W stronę intersekcjonalności tradycji / 165 

Bibliografia / 179 

Indeks osób / 203


Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie