- Kategorie
-
Związki architektury modernistycznej i motoryzacji indywidualnej. Wybrane realizacje europejskie 1903-1973
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7493-070-3 |
EAN | 9788374930703 |
Zostaw telefon |
Autor: Łukasz Wojciechowski
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 294
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 24,0 cm
Powstająca od początku XX w. architektura związana z motoryzacją zaspokajała nowe potrzeby społeczne wynikające z rozwoju przemysłu samochodowego. Spełnienie zadania przechowywania aut, ich serwisowania i obsługi, a także odpowiedź na podstawowe potrzeby kierowców, stały się powodem sformułowania nowych funkcji.
Wpływ motoryzacji na architekturę w XX w. nie może być marginalizowany. Samochód bowiem wpłynął zasadniczo na obraz ówczesnego świata i był jednym z najistotniejszych czynników organizujących życie jednostek i społeczeństw.
Spis treści:
Wstęp /7
1.1. Cel pracy /7
1.2. Metoda badań i struktura pracy /7
1.3. Stan badań /9
1.4. Ramy czasowe opracowania /12
1.4.1. Okres pionierski 1903-1939 /12
1.4.2. Okres ekspansywny 1945-1973 /14
1.4.3. Okres krytyczny 1973-1990 /16
1.4.4. Okres estetyczny od 1990 r. do dziś /17
1.5. Stosowane terminy /21
1.6. Zarys rozwoju architektury modernistycznej /22
1.6.1. Modernizm - okres pionierski /22
1.6.2. Modernizm - okres ekspansywny /33
1.7. Zarys rozwoju architektury modernistycznej związanej z motoryzacją indywidualną /44
1.8. Organizacja ruchu kołowego w budynkach - zarys /61
2. Garaże /67
2.1. Garaże w okresie pionierskim /67
2.1.1. Garaże wyposażone w windy /69
2.1.2. Garaże pochylniowe /80
2.1.2.1. Garaże pochylniowe francuskie /81
2.1.2.2. Garaże pochylniowe w Wielkiej Brytanii /102
2.1.2.3. Garaże pochylniowe i parterowe w Niemczech /115
2.1.2.4. Garaże pochylniowe w Europie Centralnej i Wschodniej /130
2.1.3. Podsumowanie /140
2.2. Garaże w okresie ekspansywnym /143
22.1. Garaże przeszklone /144
2.2.2. Garaże z otwartymi kondygnacjami /158
22.3. Garaże ukryte /176
2.2.4. Podsumowanie /181
3. Stacje benzynowe /185
3.1. Stacje benzynowe w okresie pionierskim /185
3.1.1. Stacje typowe /189
3.1.1.1. Stacje typowe w Niemczech /190
3.1.1.2. Stacje typowe w innych krajach Europy /202
3.1.2. Stacje według projektów indywidualnych /209
3.1.3. Podsumowanie /221
3.2. Stacje benzynowe w okresie ekspansywnym /222
3.2.1. Stacje typowe /225
3.2.2. Stacje według projektów indywidualnych /244
3.2.3. Podsumowanie /250
4. Inne typy budynków związanych z motoryzacją indywidualną /255
4.1. Motele /256
4.2. Zajazdy /266
4.3. Kościoły autostradowe /270
4.4. Tory wyścigowe /273
4.5. Podsumowanie /279
5. Budynki reprezentacyjne /281
6. Wnioski /297
7. Zakończenie /315
8. Bibliografia /325