- Kategorie
-
Żołnierska paideia. Wychowanie i szkolenie wojskowe w Polsce XVI-VII wieku
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7614-405-4 |
EAN | 9788376144054 |
Zostaw telefon |
Autor: Jan Ryś
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 752
Oprawa: twarda
Format: 15,6 cm x 23,2 cm
Jan Ryś od wielu lat zajmuje się problematyką szkolnictwa wojskowego w I Rzeczpospolitej, a niniejsza praca jest podsumowaniem wieloletnich kwerend w archiwach i bibliotekach dotyczących wychowania i szkolenia żołnierzy w epoce nowożytnej, a ściślej w XVI–XVII wieku, choć znajdujemy odniesienia tak do epoki wcześniejszej, jak do XVIII wieku. Celem autora było ukazanie "żołnierskiej paidei", rozumianej jako system formowania człowieka, a w tym wypadku "doskonałego żołnierza". Autor słusznie wskazuje na wiele wspólnych cech pomiędzy zasadami starogreckiej paidei i praktyką wychowania oraz szkolenia polskiego rycerstwa epoki nowożytnej. Książka Jana Rysia w sposób kompetentny, wykorzystując niemal w całości tak źródła, jak literaturę dotyczącą tematyki związanej z wychowaniem i szkoleniem żołnierza w epoce nowożytnej, przedstawia stan badań nad wychowaniem wojskowym młodzi szlacheckiej w XVI–XVII wieku. Szczególną uwagę Autor zwrócił na edukację krajową i zagraniczną, która była nieodzownym elementem szkolenia przyszłych wojskowych. Na szerokim tle piśmiennictwa obcego ukazał wszystkie elementy, które wpływały na rozwój młodego człowieka, począwszy od okresu dorastania, gdy przebywał w domu rodzinnym, po edukację praktyczną w obozach wojskowych. Tak wszechstronne ujęcie tej tematyki było dotąd nieobecne w polskiej historiografii, stąd bardzo wysoko oceniam wysiłek autora.
Prof. dr hab. Mirosław Nagielski
Spis treści:
Wstęp /9
1. Uwagi wstępne /9
2. Wychowanie wojskowe w nurcie wychowania szlacheckiego /23
CZĘŚĆ I. DOM
Rozdział 1. Atmosfera domu żołnierskiego /47
1.1. Architektura mieszkalna i wystrój wnętrz /47
1.2. Literatura wojskowa i samokształcenie żołnierza /74
Rozdział 2. Wpływ środowiska wychowawczego na kształtowanie postaw prożołnierskich /157
2.1. W kręgu rodziny i domowników /157
2.2. W kręgu sąsiedzkim i kościelnym /220
CZĘŚĆ II. ŚWIAT
Rozdział 3. Kształcenie wojskowe w polskich szkołach w XVI-XVII wieku /269
3.1. Wykształcenie ogólne staropolskiego żołnierza /269
3.2. Próby założenia szkoły wojskowej w Polsce w XVI i XVII wieku /275
3.3. Wiedza wojskowa w programach nauczania w XVI-XVII wieku /287
3.4. Wychowanie fizyczno-wojskowe w polskim szkolnictwie w XVI-XVII wieku /298
3.5. Kształtowanie postaw żołnierskich w trakcie nauki szkolnej /300
Rozdział 4. Zagraniczna edukacja wojskowa Polaków w XVI-XVII wieku /309
4.1. Podróże jako element w wychowaniu szlachcica-żołnierza w XVI-XVII wieku /309
4.2. Wiedza wojskowa i umiejętności żołnierskie jako cel podróży edukacyjnych /324
4.3. Wiedza wojskowa zdobyta drogą autopsji i doświadczenia wojenne w obcych armiach /331
4.4. Teoretyczna wiedza wojskowa zdobyta w trakcie studiów zagranicznych /345
4.5. Akademie rycerskie, szkoły szermiercze i jeździeckie jako miejsca edukacji wojskowej Polaków /351
Rozdział 5. Seminarium militum - obóz wojskowy jako miejsce szkolenia i wychowania żołnierskiego /375
5.1. Zaciąg i szkolenie żołnierza /375
5.2. Cele i metody wychowania w obozie wojskowym /406
CZĘŚĆ III. MIĘDZY IDEAŁEM A RZECZYWISTOŚCIĄ
Rozdział 6. Wódz doskonały /479
Rozdział 7. Świat żołnierskich wartości /519
7.1. Żołnierza i wojna /519
7.2. Motyw podejmowania służby wojskowej /521
7.3. Religijność żołnierska /568
7.4. Śmierć i okrucieństwo żołnierskie /578
7.5. Honor, waleczność i odwaga /590
7.6. Duch armii i żołnierska solidarność .603
7.7. Negatywne żołnierskie przywary /615
78. Żołnierz w społeczeństwie staropolskim /627
Zakończenie /637
Bibliografia /645
Indeks /725
Summary /749