- Kategorie
-
Złota gałąź Studia z magii i religii
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788379981465 |
EAN | 9788379981465 |
Zostaw telefon |
Autor: James George Frazer
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 520
Okładka: twarda
Format: 16,00 cm x 23,5 cm
Uwagi - okładka z nieznacznymi zatarciami
“Złota gałąź” sir Jamesa Georga Frazera uważana jest za jedną z najważniejszych książek antropologii społecznej, a na pewno jest w tej chwili już pozycją klasyczną w tej dziedzinie wiedzy. Przywołując obraz J.M.W. Turnera, zatytułowany „Złota Gałąź” („The Golden Bough”, 1834) Frazer rozpoczyna snuć opowieść o pewnym tajemniczym rytuale, odbywającym się cyklicznie nieopodal jeziorka, zwanego przez starożytnych „Zwierciadłem Diany”. W starożytności ów leśny pejzaż był miejscem dziwnej i powtarzającej się stale tragedii. Na północnym brzegu jeziora, tuż pod przepaścistą skałą, na której osiadła współczesna wioska Nemi, znajdował się święty zagajnik i sanktuarium Diany Nemorensis, czyli Diany Leśnej. Niekiedy zwano je również jeziorem i zagajnikiem Arycji. Lecz miasteczko Arycja (obecna La Riccia) znajdowało się o trzy mile dalej, u stóp Góry Albańskiej, a od jeziora, leżącego na zboczu góry w małym zagłębieniu w kształcie krateru, dzielił je bardzo pochyły stok. W tym świętym zagajniku rosło drzewo, wokół którego można było dostrzec krążącą przez cały dzień i prawdopodobnie do późnej nocy mroczną postać. W ręce dzierżył ów człowiek nagi miecz i bez przerwy rozglądał się wokół, jak gdyby w każdej chwili mógł spodziewać się napaści wroga. Był to kapłan i morderca, wypatrujący tego, który go wcześniej lub później zamorduje i obejmie po nim urząd kapłana. Takie prawo obowiązywało w sanktuarium. Kandydat na kapłana nie miał wyboru. By objąć stanowisko, musiał zgładzić swego poprzednika, a urząd po nim piastował do chwili, gdy sam ginął z ręki następcy silniejszego i bardziej przemyślnego. Ów dziwny rytuał domaga się wyjaśnienia.
Autor „Złotej Gałęzi” wyrusza więc w podróż po kulturach, wierzeniach i mitach różnych ludów - jego zdaniem - niecywilizowanych, szukając tam podobieństw i próbując na ich podstawie rzucić nieco więcej światła na ten niezwykły zwyczaj. Jednym z najważniejszych tematów Frazera jest magia. Jego koncepcja magii choć była wielokrotnie krytykowana, zwłaszcza z powodu przeciwstawiania magii i religii, pozostaje jednak niezmiennie ważnym stanowiskiem antropologicznym. Z Frazera wiele zaczerpnął Bronisław Malinowski (choć jego koncepcje określane jako funkcjonalizm antropologiczny są w wielu punktach odmienne od Frazerowskich) pisząc o autorze “Złotej gałęzi”: Frazer pojawia się przed nami jako przewodnik kierujący naszą podróżą przez pustynie Australii, tropikalne dżungle Amazonki i Orinoko, przez stepy Azji lub wyżyny Afryki. Faktycznie przedstawia on opis zjawisk w ich kontekście, w opisie tym różne aspekty kultury i różne ludzkie sprawy są ze sobą powiązane; przygodne komentarze cechuje intuicja w przedstawianiu ludzkich motywów. Nie byłoby trudne wykazać, że Frazer często zbliża się do psychoanalitycznego ujęcia nieświadomych i podświadomych motywów ludzkiego zachowania. A w innym miejscu, w mowie poświęconej Frazerowi pisał antropologia tak jak ją przedstawia Sir James Frazer, jest wielką nauką...I to trzeba przede wszystkim Frazerowi oddać: bez jego “Złotej gałęzi” nie byłoby współczesnej antropologii społecznej – choćby w tym tylko sensie jest to książka fundamentalna. A dodatkowo napisana w świetnym literackim stylu. Lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce coś wiedzieć o mechanizmach kierujących ludzkimi obyczajami, myśleniem, kulturą!
Spis treści:
Rozdział pierwszy. Król Lasu /5
Rozdział drugi. Królowie-kapłani /13
Rozdział trzeci. Magia sympatyczna /16
Rozdział czwarty. Magia i religia /48
Rozdział piąty. Magiczna władza nad pogodą /61
Rozdział szósty. Czarownicy jako królowie /78
Rozdział siódmy. Ludzkie wcielenia bogów /82
Rozdział ósmy. Królowie sił przyrody /95
Rozdział dziewiąty. Kult drzew /99
Rozdział dziesiąty. Pozostałości kultu drzew we współczesnej Europie /106
Rozdział jedenasty. Święte małżeństwo /118
Rozdział dwunasty. Królowie Rzymu i Alby /125
Rozdział trzynasty. Brzemię królewskiej władzy /131
Rozdział czternasty. Niebezpieczeństwa zagrażające duszy /141
Rozdział piętnasty. Czynności tabu Rozdział szesnasty Osoby tabu /155
Rozdział szesnasty. Osoby tabu /162
Rozdział siedemnasty. Przedmioty tabu /176
Rozdział osiemnasty. Słowa tabu /190
Rozdział dziewiętnasty. Co zawdzięczamy człowiekowi dzikiemu? /200
Rozdział dwudziesty. Zabijanie boskiego króla /203
Rozdział dwudziesty. pierwszy Królowie tymczasowi /217
Rozdział dwudziesty. drugi Ofiarowanie syna królewskiego /222
Rozdział dwudziesty trzeci. Zabijanie ducha drzewa /226
Rozdział dwudziesty czwarty. Mit Adonisa /244
Rozdział dwudziesty piąty. Adonis w Syrii /248
Rozdział dwudziesty szósty. Adonis na Cyprze /251
Rozdział dwudziesty siódmy. Rytuał Adonisa Rozdział dwudziesty ósmy Ogródki Adonisa /258
Rozdział dwudziesty dziewiąty. Mit i rytuał Attisa /264
Rozdział trzydziesty. Attis jak bóg roślinności /270
Rozdział trzydziesty pierwszy. Ludzkie wcielenie Attisa /276
Rozdział trzydziesty drugi. Wschodnie religie na Zachodzie /278
Rozdział trzydziesty trzeci. Mit o Ozyrysie /285
Rozdział trzydziesty czwarty. Rytuał Ozyrysa /291
Rozdział trzydziesty piąty. Oblicza Ozyrysa /300
Rozdział trzydziesty szósty. Izyda /302
Rozdział trzydziesty siódmy. Dionizos /305
Rozdział trzydziesty ósmy. Demeter i Persefona /311
Rozdział trzydziesty dziewiąty. Matka Zboża i Panna Zboża w Europie Północnej /316
Rozdział czterdziesty. Podwójne wcielenie zboża jako matki i córki /321
Rozdział czterdziesty pierwszy. Lityerses /325
Rozdział czterdziesty drugi. Starożytne bóstwa roślinności jako zwierzęta /333
Rozdział czterdziesty trzeci. Spożywanie boga /342
Rozdział czterdziesty czwarty. Zabijanie boskiego zwierzęcia /350
Rozdział czterdziesty piąty. Przebłagiwanie dzikich zwierząt przez myśliwych /365
Rozdział czterdziesty szósty. Różne typy sakramentów zwierzęcych /373
Rozdział czterdziesty siódmy. Przenoszenie zła /381
Rozdział czterdziesty ósmy. Publiczne wypędzanie złych duchów /387
Rozdział czterdziesty dziewiąty. Publiczne kozły ofiarne /399
Rozdział pięćdziesiąty. Ludzie jako kozły ofiarne w starożytności klasycznej /411
Rozdział pięćdziesiąty pierwszy. Zabijanie boga w Meksyku /419
Rozdział pięćdziesiąty drugi. Między niebem a ziemią /424
Rozdział pięćdziesiąty trzeci. Baśń o Baldurze /432
Rozdział pięćdziesiąty czwarty. Święta ognia w Europie /434
Rozdział pięćdziesiąty piąty. Interpretacja świąt ognia /453
Rozdział pięćdziesiąty szósty. Palenie istot ludzkich w ogniu /457
Rozdział pięćdziesiąty siódmy. Baldur i jemioła /463
Rozdział pięćdziesiąty ósmy. Dusza zewnętrzna w baśniach ludowych /471
Rozdział pięćdziesiąty dziewiąty. Zewnętrzna dusza w obyczajach ludowych /479
Rozdział sześćdziesiąty. Złota Gałąź /487
Rozdział sześćdziesiąty pierwszy Pożegnanie Nemi /496
Indeks osób i nazw geograficznych /501