-
Koszyk jest pusty
-
x

-
Koszyk jest pusty
-
x
- Kategorie
-
Wiślane statki i techniki nawigacyjne od XVI do XX wieku


Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788364150692 |
EAN | 9788364150692 |
Zostaw telefon |
Autor: Adam W. Reszka
Rok wydania: 2024
Liczba stron: 281
Okładka: twarda
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Wydanie II
Tematem publikacji są najważniejsze aspekty historii techniki żeglugi wiślanej, typy statków stosowanych w spławie i żegludze rzecznej, tradycyjne techniki nawigacji ze szczególnym uwzględnieniem osiągania prędkości ślizgowej, portów i stoczni rzecznych. Książka wzbogacona o słownik gwary flisackiej i slang marynarzy rzecznych. Opracowanie zawiera ciekawy materiał ilustracyjny, unikatowe plany statków i rysunki autora ,co czyni ją cennym źródłem informacji na temat historii żeglugi wiślanej.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Przedmowa /9
Przedmowa do wydania drugiego /11
Wstęp /13
Rozdział 1. Spław /19
Rozdział 2. Żegluga tradycyjna "pod wodę", czyli pod prąd /34
2.1. Żegluga na żaglach /35
2.2. Holowanie z lądu po ścieżce holowniczej (po "trelu") /38
Rozdział 3. Żegluga parowa i motorowa /42
3.1. Technika holowania na Wiśle /42
3.2. Technika pchania (od końca lat 50. XX w.) /56
Rozdział 4. Wiślane statki frachtowe z przeznaczeniem do spławu /61
4.1.Szkuta, dubas i koza /62
4.2. Łyżwa /74
4.3. Bat /77
4.4. Szpicberlinka /96
4.5. Berlinka-kafówka /105
4.6. Kajlak /116
4.7. Krypa /125
4.8. Galar /125
4.9. Byk /131
4.10. Komięga /132
4.11. Gabar /133
4.12. Tratwy jako spławiane elementy pływające /136
Rozdział 5. Statki obce /144
5.1. Loma /145
5.2. Wicina /147
5.3. Kurkan /149
5.4. Bajdak /153
5.5. Drebel /154
Rozdział 6. Przewozy i statki przeprawowe /155
6.1. Typy statków przewozowych /156
- Promy /156
- Baty /160
- Krypy /160
- Galary /161
- Łodzie /161
- Promy stalowe stoczniowej budowy /162
- Promy o napędzie mechanicznym /163
- Przwozowe konstrukcje kombinowane /163
6.2. Rodzaje napędu i techniki nawigacyjne /163
6.3. Zestawienie przewozów /168
6.4. Przewozy i rody przewoźnicze o długoletnich tradycjach /168
Rozdział 7. Szlak żeglowny, jego utrzymanie i pokonywanie /173
7.1. Krótka charakterystyka szlaków żeglownych na polskich rzekach nizinnych /173
7.2. Zasady regulacji rzeki /175
7.3. Zasady wytyczania szlaków żeglownych /176
7.4. Kilometrowanie rzek /179
7.5. Utrzymanie szlaków żeglownych /180
7.6. Udrożnianie szlaków żeglownych /185
- Likwidacja przemiałów przez pogłębiarki /187
- Likwidacja przemiałów przez tylkokołowce /188
- Dorabianie wody przez stawianie płotków /188
7.7. Sposoby pokonywania trudnych przejść /190
- "Przeskakiwanie" progu /190
- Zendrowanie przez statki idące samospławem /193
- Przeciąganie barek holownikiem /193
- Przeciąganie barek holownikiem z pomocą windy parowej /193
- Spychanie buchladą lub windą parową na bumsztaku /193
- Ściąganie statków kołowych windą parową na kotwicy wywoźnej /194
- Przejście przez przemiał tylnokołowcem od biegu górnego /194
- Przejście przez przemiał tylnokołowcem od biegu dolnego /194
- Przejście przez przemiał statkiem śrubowym /195
- Pokonywanie trudnych przejść statkami śrubowymi w XXI w. /195
- Wyprowadzanie statków z mielizn przez odlichtowywanie /196
- Pokonywanie szlaków żeglownych w czasie występowania zjawisk lodowych /196
Rozdział 8. Porty, zimowiska statków i stocznie /197
Bibliografia /209
Słowniki
Słownik terminów flisackich XVI-XVIII-wiecznych /217
Słownik marynarskiego slangu wiślanego i odrzańskiego /220
Słownik terminów stosowanych na berlinkach-kafówkach /230
Słownik wyrazów profesjonalnych na batach /233
Summary and listof illustrations /237
Dodatki i uzupełnienia
Horyzonty mentalne i profesjonalizm flisaków i marynarzy wiślanych /259
Mitologia flisacka i wodniacka: Szkuta-widmo /270
Szlak żeglowny "zachód-wschód" i jego wykorzystywanie przez Armię Czerwoną /273
Uwagi Waldemara Danielewicza /275
Dane producenta
Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
Ołowianka 9-13
80-751 Gdańsk
Poland
mnw@muzeum.narodowe.gda.pl