- Kategorie
-
W świecie bogów, ludzi i zwierząt. Studia ofiarowane Profesorowi Leszkowi Pawłowi Słupeckiemu
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788382770292 |
EAN | 9788382770292 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Michał Dzik, Remigiusz Gogosz, Jakub Morawiec, Leszek Poniewozik
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 464
Okładka: twarda
Format: 16,00 cm x 23,5 cm
"Bez wątpienia Profesor Lesze Paweł Słupecki należy współcześnie do grona najwybitniejszych polskich i europejskich mediewistów. Bynajmniej nie jest to pusty slogan. Profesor zasłużył sobie bowiem na to miano latami systematycznych i szeroko zakrojonych badań, regularnym publikowaniem ich wyników w kraju i za granicą, współpracą dydaktyczną i naukową ze znaczącymi ośrodkami naukowymi oraz, co także ważne, ujmującym sposobem bycia, życzliwością, poczuciem humoru i zdrowym dystansem do siebie i świata"
(ze wstępu)
Spis treści:
Wstęp /9
Tabula Gratulatoria /15
Bibliografia prac prof. dr. hab. Leszka Pawła Słupeckiego /18
I.W świecie bogów, ludzi, zwierząt i źródeł pisanych
Ármann Jakobsson. The Merman and the Critics. A laughing sea-dweller is no laughing matter /29
Piotr Boroń. Czas narodzin państwa i prawa w przekazach słowiańskich kronikarzy /49
Sabine H. Walther. Svíþjóð in mikla. The Invention of a Classical Past for ‘Scandinavia’ in Snorri Sturluson’s Ynglinga saga /63
Fjodor Uspenskij. The Authorship Manifestation in Íslendingabók by Ari Þorgilsson /87
Jakub Morawiec. Sons versus fathers. A motif of generational conflict in Jómsvíkinga saga /95
Jens Peter Schjødt. Ritual Variation and Literary Loans /115
Olof Sundqvist. “…of every living thing that is male, they offer nine heads…”. On Number Nine in the Context of Ancient Scandinavian Sacrifices /137
Rudolf Simek. The Demonic Side of the Fornaldar sögur norðrlanda /165
Daniel Sävborg. Passion and Witchcraft in Old Norse Literature /177
Ks. Stanisław Nabywaniec. Od chrystianizacji do protestantyzacji Islandii /203
Rafał Rutkowski. Obelgi i zniewagi w kulturze wczesnego średniowiecza (na przykładzie relacji Kristni Sagi o pobycie biskupa Fryderyka na Islandii) /231
Stanisław Rosik. O słowiańskim „bogu bogów” i zauroczeniu pramonoteizmem (w kręgu studiów nad kroniką Helmolda z Bozowa) /255
Aleksandr Musin. Lumbare venereum – viagra średniowiecza? /269
Tatjana N. Jackson. On jubilees and historical mythmaking of the nineteenth century /189
II. W świecie bogów, ludzi, zwierząt, źródeł pisanych i materialnych
Marek Jan Olbrycht. Chiny, Iran, świat śródziemnomorski i ludy stepowe. Transkontynentalne kontakty handlowe i kulturowe w centralnej Eurazji (IV w. a.C. – III w. p.C.) /305
Sylwia Jędrzejewska. Naczynie z VI-VII w. z wielofazowego stanowiska Hruszowice-Gaje 2 w południowo-wschodniej Polsce /327
Andrzej Buko. Góra Katedralna w Chełmie i jej domniemany związek z miejscem pogańskiego kultu /337
Marian Rębkowski. Co znajdowało się na Górze Chełmskiej we wczesnym średniowieczu? /345
Leszek Gardeła. Miano bestii. Zachodniosłowiańska figurka „konika” z duńskiej wyspy Møn i jej analogie /357
Igor D. Górewicz. Broń Słowian czy modelowy oręż pogan? Bojowe i symboliczne związki Słowian z włócznią we wczesnym średniowieczu /385
Kamil Kajkowski. Ofiara zakładzinowa w świecie wczesnośredniowiecznych wyobrażeń zachodniosłowiańskich (na przykładzie odkryć z ziem polskich) /407
Jarosław Ilski. Późnośredniowieczny piec z klasztoru kanoników regularnych w Błoniu /435
Elżbieta Kowalczyk-Heyman. Jak powstaje mit (casus kultu św. Brunona z Kwerfurtu w Koźle nad Pisą) /455