• Tykoniusz. Księga reguł. Komentarz do Apokalipsy

Brak towaru
45.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 0 szt.
ISBN 9788366941434
Zostaw telefon

Autor: Tykoniusz

Rok wydania: 2023

Liczba stron: 346

Okładka: twarda

Format: 15,00 cm x 23,00 cm

 

"Można powiedzieć, że powstała swego rodzaju moda na Tykoniusza, której sprawcą jest Giorgio Agamben i jego nawiązanie do artykułu Josepha Ratzingera, chociaż ożywienie studiów nad tym autorem nastąpiło nieco wcześniej i miało inne przyczyny, niż brzemienna w skutki decyzja papieża Benedykta XVI. Obecne zainteresowanie donatystycznym autorem dotyczy jednak, podobnie jak u włosko-amerykańskiego filozofa, przede wszystkim Księgi reguł (Liber regularum) Tykoniusza. W Polsce zainteresowanie tym autorem zawdzięczamy głównie pracom Dominiki Budzanowskiej-Weglendy, a zwłaszcza wydanej przez nią monografii poświęconej temu dziełu. Jest to powrót do sytuacji ze schyłku starożytności, kiedy to Tykoniusz był bardzo cenionym przez katolickich luminarzy autorem, skoro jego Księga reguł była cytowana przez Augustyna z Hippony i Izydora z Sewilli. Należy jednak zauważyć, że wówczas nie mniejszą popularnością cieszył się jego komentarz do Apokalipsy, który posłużył autorom późnoantycznym i średniowiecznym szukającym alternatywy dla św. Hieronima i jego recenzji komentarza Wiktoryna z Petowium. Miarą tej popularności było szerokie wykorzystanie dzieła afrykańskiego egzegety. Podkreśla się, za Ratzingerem i Agambenem, eklezjologiczny wymiar Księgi reguł, który włoski filozof komentujący niemieckiego teologa uważa za główną treść tego dzieła, będącego tylko formalnie zbiorem reguł interpretacji tekstu biblijnego. Ten sam charakter dostrzega się też, nie bez racji, w Komentarzu do Apokalipsy. Agamben uważa, że według Tykoniusza „proroctwa Apokalipsy nie odnoszą się do końca czasów, ale do kondycji Kościoła w przedziale czasu między pierwszym przyjściem, czyli w okresie historycznym, w jakim i my żyjemy”. Czy takie rozumienie Apokalipsy byłoby dosłowne czy alegoryczne? Agamben zdaje się stanowczo opowiadać za dosłowną interpretacją eschatologiczną: „w dniu ostatnim nie jest już możliwa interpretacja typologiczna czy figuralna, ponieważ wszystkie figury i wszystkie typy zostały stworzone ze względu na koniec czasów: to znaczy, że aktualne wydarzenia nie są figurą, ale wypełnieniem wszelkiej figury, a więc historyczną rzeczywistością i niczym innym”.

(fragment Waldemar Linke CP, Tykoniusz: w poszukiwaniu trzeciej drogi między dosłownością a alegoryzmem)

Spis treści:

Wstęp. Tykoniusz Afer (Afrykańczyk) – Dominika Budzanowska-­Weglenda    /5

Księga reguł 

Liber Regularum Tyconii   /26 

Tykoniusza Księga reguł    /27

Komentarz do Apokalipsy 

Tyconii Afri in Apocalypsin    /192 

Tykoniusza Afrykańczyka [Komentarz] do Apokalipsy    /193

Aneks. Tykoniusz: w poszukiwaniu trzeciej drogi między dosłownością a alegoryzmem – Waldemar Linke CP    /301 

Wykaz skrótów    /338 

Indeks osób    /341

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie