- Kategorie
-
Tomasza z Akwinu teoria afektywnego poznania Boga oraz jej filozoficzne i teologiczne założenia
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788373065789 |
EAN | 9788373065789 |
Zostaw telefon |
Autor: Ks. Tomasz Huzarek
Rok wydania: 2012
Liczba stron: 236
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
Seria: Prace Wydziału Filozoficznego nr 112
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami, brzegi stron nieznacznie przykurzone
W powszechnej opinii przeważa stereotyp, iż między Tomaszem z Akwinu a Bonawenturą, dwoma filarami średniowiecznej myśli chrześcijańskiej oraz reprezentowanymi przez nich systemami, istnieje ogromny hiatus. W tym uproszczonym schemacie nauczanie Bonawentury miałoby być przeznaczone dla przeciętnego człowieka poszukującego Boga, a wskazywana przez niego droga doświadczenia Bożej słodkości poprzez miłość dostępna jest każdemu. Tomasz z kolei uważany jest za intelektualistę najwyższych lotów, a lektura jego dzieł - zobowiązująca i wymagająca znajomości wysoce wysublimowanych spekulacji filozoficznych - nie może mieć znaczącego wpływu na „przeciętnego chrześcijanina”. Stąd przeznaczona jest dla wybranych, którzy jedynie drogą spekulacji rozumowych mogą zbliżyć się do Boga. Tymczasem okazuje się jednak, że myśl Tomasza jest znacznie bogatsza i zniuansowana, niż to mówią stereotypy. Akwinata bowiem przypisywał szeroko rozumianej sferze afektywnej ogromne znaczenie i cenił niezwykle doświadczenie mistyczne, które przekracza spekulatywny dyskurs.
Spis treści:
Wykaz skrótów /7
Źródła cytowań /7
Wstęp /9
Rozdział I
Afektywne poznanie Boga /25
1. Konteksty problematyki afektywnego poznania Boga /29
1.1. Oczyszczenie serca i afektywne poznanie Boga /29
1.2. Kontemplacja i afektywne poznanie Boga /32
1.3. Passio divinorum i afektywne poznanie Boga /38
1.4. Dary Ducha Świętego i afektywne poznanie Boga /44
Podsumowanie /48
2. Natura afektywnego poznania Boga /49
2.1. Określona kondycja podmiotu poznającego /50
2.2. Zbieżność aktów intelektu i woli /54
2.3. Doświadczalny charakter poznania /61
2.4. Punkt wyjścia afektywnego poznania Boga /66
Podsumowanie /77
Rozdział II
Filozoficzne założenia teorii afektywnego poznania Boga /83
1. Struktura ludzkiego bytu /84
1.1. Jedność cielesno-duchowa /84
1.2. Władze duszy /92
1.2.1 Władze poznawcze duszy /93
1.2.1.1. Charakterystyka funkcji poznawczej zmysłów zewnętrznych /94
1.2.1.2. Charakterystyka funkcji poznawczej zmysłów wewnętrznych /96
1.2.1.3. Poznanie intelektualne /100
1.2.2. Władze pożądawcze duszy /105
1.3. Relacje władz duszy /111
1.3.1. Władze zmysłowe a władze umysłowe /112
1.3.2. Relacje intelektu i woli /117
Podsumowanie /129
2. Teoria poznania per connaturalitatem /130
2.1. Cognito per ąuandam connaturalitatem - próby interpretacji /130
2.2. Struktura poznania per connaturalitatem /138
2.2.1. Connaturalitas /138
2.2.2. Inclinatio /142
2.2.3. Iuditium per modum inclinationis /149
Podsumowanie /166
Rozdział III
Teologiczne założenia teorii afektywnego poznania Boga /171
1. Warunki afektywnego poznania Boga modyfikujące sposób bytowania podmiotu poznającego /172
1.1. Łaska uświęcająca /172
1.2. Zamieszkanie Osób Bożych w duszy /182
Podsumowanie /190
2. Warunki afektywnego poznania Boga modyfikujące sposób działania podmiotu poznającego /191
2.1. Cnoty teologalne /191
2.2. Cnoty moralne wlane /198
2.3. Dary Ducha Świętego /202
Podsumowanie /217
Zakończenie /221
Bibliografia /227
Summary /235