- Kategorie
-
To, co martwe, przemawia. Chrześcijaństwo w Nubii w okresie od VI do XVI wieku
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788382810875 |
EAN | 9788382810875 |
Zostaw telefon |
Autorka: Katarzyna Mich
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 520
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Monografia jest wynikiem kilkuletniej fascynacji autorki chrześcijańską Nubią i stanowi próbę zdefiniowania relacji pomiędzy chrześcijaństwem w Nubii i lokalnymi kulturami królestw nubijskich Nobadii i Makurii w okresie od VI do początku XVI w. Publikacja ta ma wyraźnie teologiczny charakter – nie jest ona stricte studium z zakresu archeologii i antropologii kulturowej czy afrykanistyki, choć nie pomija tych aspektów, ale teologiczną refleksją nad nubijskim Kościołem i jego urzeczywistnianiem się w miejscowej kulturze.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Źródła map i figur /13
Wprowadzenie /19
CZĘŚĆ I.
Lokalna kultura Nubii
ROZDZIAŁ I.
Specyfika lokalnej kultury Nubii wobec transformacji społecznych od upadku imperium Meroe po oficjalną chrystianizację królestw nubijskich /35
1. Mozaika kulturowo-społeczna Nubii /35
1.1. Okres transformacji po upadku Meroe /36
1.2. Sytuacja społeczno-kulturowa Dolnej Nubii /39
1.3. Sytuacja społeczno-kulturowa Górnej Nubii /44
2. Etnogeneza ludów nubijskich /49
3. Transformacje kulturowo-społeczne w Nubii /53
3.1. Zmiany w konstrukcjach grobów i sposobie chowania zmarłych /53
3.2. Architektura monumentalna /58
3.3. Architektura domowa i podział domostwa /60
3.4. Zmiany językowe w Nubii /62
3.5. Zmiany w produkcji i dekoracji naczyń /65
4. Transformacje religijne w Nubii /66
4.1. Synkretyczny charakter religii imperium Meroe /67
4.2. Przemiany religijne po upadku Meroe / 70
5. Powstanie królestw nubijskich /72
ROZDZIAŁ II.
Chrystianizacja Nubii a kultura Nubii /77
1. Chrystianizacja a lokalna kultura /77
2. Początki chrześcijaństwa w Nubii /80
2.1. Z Egiptu do Dolnej Nubii /81
2.2. Nubijczycy i mnisi egipscy /83
2.3. Znaczenie File w chrystianizacji Dolnej Nubii /85
2.4. Chrześcijaństwo w Dolnej Nubii w V wieku – między starym a nowym /88
2.5. Pierwsze kościoły w Dolnej Nubii /90
3. Królestwa nubijskie w VI wieku /91
3.1. Organizacja władzy w królestwach Nubii /93
3.2. Metropolie królestw nubijskich w VI wieku /94
3.2.1. Pachoras /95
3.2.2. Dongola /96
3.2.3. Inne ważne centra /96
4. Oficjalna chrystianizacja przez misje cesarskie /97
4.1. Spory chrystologiczne na Wschodzie /98
4.2. Chrystianizacja królestw nubijskich elementem polityki Justyniana /100
4.3. Chrystianizacja królestw nubijskich w źródłach literackich /105
5. Konsekwencje chrystianizacji dla lokalnej kultury królestw nubijskich /108
5.1. Zmiany w konstrukcjach grobów i obyczajach pogrzebowych /110
5.2. Zmiany w architekturze monumentalnej – sakralnej i administracyjnej /115
5.2.1. Nowa architektura sakralna /116
5.2.2. Ufortyfikowane założenia architektoniczne /119
5.2.3. Budowle rezydencjonalne i użyteczności publicznej \119
5.3. Zmiany w architekturze domowej jako rezultat zmian społecznych w okresie chrześcijańskim /120
5.4. Wielojęzyczność królestw chrześcijańskich /122
5.4.1. Języki nubijskie /123
5.4.2. Język grecki w okresie chrześcijańskim /123
5.4.3. Język koptyjski /124
5.4.4. Język arabski /125
5.5. Zmiany w produkcji i dekoracji naczyń ceramicznych /126
CZĘŚĆ II:
Kryteria inkulturacyjne
ROZDZIAŁ III.
Kryteria inkulturacyjne w tworzeniu struktury Kościoła w Nubii /131
1. Rekonstrukcja kościelnej struktury administracyjnej w Nubii w świetle źródeł archeologicznych i epigraficznych /132
2. Relacje Kościoła nubijskiego z Patriarchatami Aleksandryjskimi /135
3. Struktura organizacyjna Kościoła w Nubii /139
3.1. Metropolie Kościoła nubijskiego z podległymi im biskupstwami /139
3.1.1. Metropolia w Pachoras /140
3.1.1.1. Hipoteza Godlewskiego dotycząca powstania biskupstwa w Pachoras /140
3.1.1.2. Biskupstwa podlegające metropolii w Pachoras /141
3.1.2. Metropolia w Dongoli /146
3.1.2.1. Biskupstwa podległe metropolii w Dongoli /147
3.2. Struktura hierarchiczna Kościoła w Nubii /148
3.2.1. Metropolici, arcybiskupi i biskupi /148
3.2.3. Kler niższy /150
3.3. Synod Kościoła makuryckiego /152
4. Rola króla w administracji Kościoła nubijskiego /153
5. Rola Kościoła w administracji państwowej i jako nośnik władzy /154
ROZDZIAŁ IV.
Kryteria inkulturacyjne w gromadzeniu ludu Bożego /159
1. Gromadzenie ludu Bożego w Nubii /159
1.1. „Odpowiednia liczba” wiernych w okresie chrześcijańskimw świetle badań nad osadnictwem /160
1.2. Imiona nubijskie w świetle procesu inkulturacji /163
2. Rodzimie duchowieństwo w Nubii /165
2.1. Biskupi nubijscy /166
2.1.1. Listy biskupów z Nubii /167
2.2. Kler nubijski /168
3. Monastycyzm nubijski – zarys problematyki /168
3.1. Stan badań nad monastycyzmem w Nubii /169
3.2. Typy ośrodków życia monastycznego w Nubii /174
3.3. Mieszkańcy klasztorów w Nubii /176
3.4. Relacje ze światem zewnętrznym /177
3.5. Rola monastycyzmu w procesie zakorzenienia chrześcijaństwa w Nubii /179
4. Zaangażowanie świeckich w Kościele /179
4.1. Fundatorzy kościołów i malowideł /180
4.2. Pielgrzymi do miejsc świętych /181
4.2.1. Nubijczycy u Grobu Pańskiego w Jerozolimie /181
4.2.2. W poszukiwaniu kontaktu z sacrum /182
4.2.3 Lud Boży w Nubii Kościołem pielgrzymującym /182
4.3. Pozycja kobiety w chrześcijańskiej Nubii /183
5. Kult i kanon świętych w Nubii /185
5.1. Kościół wschodni wobec kultu świętych – wschodnie modele świętości /185
5.2. Rekonstrukcja kanonu i form kultu świętych w Nubii /187
5.2.1. Święci starotestamentalni /188
5.2.2. Święci nowotestamentalni /190
5.2.3. Święci Kościołów wschodnich / 193
5.2.3.1. Święci męczennicy /193
5.2.3.2. Święci biskupi /195
5.2.3.3. Męczennicy „stratelatesi” /197
5.2.3.4. Anachoreci i eremici /198
5.2.3.5. Święci niezidentyfikowani /200
5.3. Lokalni święci /200
5.4. Elementy kultu świętych w Nubii /203
5.4.1. Liturgiczne wspominanie świętych i ustanawianie świąt ku ich czci w kalendarzu kościelnym /203
5.4.2. Modlitwy do świętych o orędownictwo i wstawiennictwo przed Bogiem /204
5.4.3. Kult ikon świętych /206
5.4.4. Kult relikwii świętych /207
5.4.5. Wznoszenie świątyń ku czci świętych (dedykacje kościołów) i pielgrzymowanie /210
5.4.6. Hymny ku czci świętych /211
5.4.7. Żywoty świętych /212
5.4.8. Święci w pobożności ludowej /214
ROZDZIAŁ V.
Kryteria inkulturacyjne w realizacji nauczycielskiego zadania Kościoła /219
1. Specyfika lokalnej teologii /220
1.1. Wyznania wiary /220
1.1.1. Wyznanie nicejskie z Pachoras /221
1.1.2. Symbolum Dongolanum /222
1.1.3. Wyznania konstantynopolitańskie /222
1.1.4. Wyznania wiary w Kościele w Nubii – próba analizy /223
1.2. Wiara w Trójjedynego Boga i życie wieczne /224
1.2.1. Bóg Ojciec /224
1.2.2. Znaczenie Ducha Świętego /225
1.2.3. Trójca Święta /227
1.2.4. Pokonywanie zła i nadzieja życia wiecznego /229
1.3. Wiara w Jezusa Chrystusa i znaczenie krzyża /231
1.3.1. Natury Chrystusa w teologii nubijskiej /231
1.3.2. Chrystus tronujący (Maiestas Domini) /236
1.3.3. Kult i znaczenie krzyża Chrystusa /240
1.3.4. Krzyż Chrystusa w świetle tekstu Stauros i In venerabilem sermo Pseudo-Chryzostoma /244
1.4. Kult Matki Bożej /249
1.5. Kult archaniołów i aniołów /251
2. Przepowiadanie Słowa Bożego i katecheza /254
3. Przekłady Pisma Świętego na język lokalny /257
3.1. Poświadczone księgi biblijne na terenie Nubii /258
3.2. Tłumaczenia na języki lokalne /258
3.2.1. Stary Testament /259
3.2.2. Nowy Testament /260
3.3. Biblia w liturgii Kościoła i religijności wiernych w Nubii /261
3.3.1. Pismo Święte w liturgii Kościoła nubijskiego /261
3.3.2. Pismo Święte w religijności wiernych /262
3.3.3. Modlitwa Ojcze nasz w Kościele nubijskim /264
4. Stosunek Kościoła w Nubii do magii, amuletów i apokryfów /265
4.1. Nubijskie praktyki ochronne /266
4.2. Znaczenie apokryfów w Kościele nubijskim /270
4.3. Kościół w Nubii wobec praktyk nieortodoksyjnych /270
4.4. Magia i praktyki magiczne we współczesnym Sudanie /271
5. Relacje chrześcijaństwa w Nubii z innym religiami /272
5.1. Stosunek Kościoła do dawnych wierzeń /273
5.2. Relacje z islamem wyzwaniem dla Kościoła w Nubii /275
5.2.1. Islam jako jedna z przyczyn upadku chrześcijaństwa w Nubii /279
5.2.2. Kościół w Nubii wobec plemienia Bani Kanz /282
5.2.3. Elementy arabskie w sztuce nubijskiej /283
5.2.4. Muzułmanin Ali w Banganarti /283
5.3. Relacje z plemieniem Blemmjów (Bedża) /284
5.4. Własna działalność misyjna Kościoła w Nubii /286
ROZDZIAŁ VI.
Kryteria inkulturacyjne w realizacji uświęcającego zadania Kościoła /291
1. Inkulturacja liturgii eucharystycznej jako element tworzenia rodzimego Kościoła /292
1.1. Stan wiedzy o liturgii Kościoła w Nubii /292
1.2. Liturgia wschodnia a utensylia liturgiczne /293
1.2.1. Proskomidia – przygotowanie darów ołtarza /295
1.2.2. Konsekracja darów eucharystycznych i ich ochrona /296
1.2.3. Komunia wiernych /296
1.2.4. Liturgia uprzednio poświęconych darów /298
1.3. Naczynia i sprzęty liturgiczne z Nubii /299
1.3.1. Proskomidia i liturgia uprzednio poświęconych darów /300
1.3.2. Ochrona konsekrowanych darów /306
1.3.3. Komunia wiernych w Nubii /307
1.3.4. Inne miejsca przechowywania naczyń liturgicznych /311
2. Inkulturacja liturgii chrzcielnej w Nubii /312
2.1. Inicjacja chrześcijańska w Nubii /312
2.2. Etapy wtajemniczenia chrześcijańskiego w świetle źródeł archeologicznych /315
3. Język liturgiczny i religijny Kościoła w Nubii / 318
3.1. Greka jako język liturgii i język religijny w Nubii /319
3.2. Znajomość greki w Nubii /320
3.3. Inne języki religijne w Nubii /321
4. Miejsca i czasy święte /321
4.1. Chrześcijańska koncepcja miejsca świętego /322
4.2. Kościoły w Nubii jako nowe miejsca święte /323
4.2.1. Ogólna charakterystyka budownictwa sakralnego w Nubii /324
4.2.2. Koncepcja przestrzeni sakralnej w Nubii /325
4.2.3. Inne miejsca święte w Nubii /332
4.3. Wyposażenie liturgiczne kościołów /332
4.3.1. Ołtarz i jego wyposażenie /333
4.3.2. Baptysterium i jego wyposażenie /334
4.3.3. Wyposażenie liturgiczne naosu /335
4.3.3.1. Ambona /336
4.3.3.2. Malowidła ścienne /336
4.3.3.3. Piedestały z zagłębieniami /337
4.4. Czasy święte – kalendarz liturgiczny Kościoła w Nubii, święta i dni pokuty /338
4.4.1. Kalendarz liturgiczny Kościoła w Nubii w świetle ksiąg liturgicznych i programu ikonograficznego kościołów /338
4.4.2. Święta i dni pokuty w Kościele nubijskim /341
4.4.3. Wielki Post i Triduum Paschalne w Kościele nubijskim /341
5. Pobożność ludowa i folklor w Nubii 343
5.1. Charakter pobożności ludowej w Nubii /344
5.1.1. Przedislamskie (i przedchrześcijańskie) tradycje dotyczące istot nadnaturalnych wodnych / 344
5.1.2. Przedislamskie (i przedchrześcijańskie) tradycje dotyczące istot nadnaturalnych pustynnych /345
5.2. Praktyki i zwyczaje okresów liturgicznych, świąt i życia codziennego /346
5.2.1. Znak krzyża we współczesnej obrzędowości Nubii /347
5.2.2. Chrześcijańskie relikty w obrzędach związanych z narodzinami /348
5.2.3. Rytuały agrarne /349
5.3. Peregrinatio nubiana w nubijskiej pobożności ludowej /350
5.4. Inskrypcje odwiedzających miejsca kultu jako element nubijskiej pobożności /352
ROZDZIAŁ VII.
Kryteria inkulturacyjne w posłudze pogrzebu chrześcijańskiego i w innych obrzędach /357
1. Obrządek pogrzebowy a problem inkulturacji /357
1.1. Obrządek pogrzebowy w chrześcijańskiej Nubii /359
1.2. Teksty z krypt grobowych z Nubii /364
1.2.1. Zespoły tekstów grobowych z Nubii /364
1.2.1.1. Teksty grobowe z Ukma-West /365
1.2.1.2. Teksty grobowe z krypty Georgiosa w Dongoli /366
1.2.1.3. Teksty grobowe z grobów z Qasr Ibrim /367
1.2.2. Teksty maryjne w nubijskiej kulturze pogrzebowej /368
1.2.3. Teksty z krypty z Dongoli i nabożeństwa pogrzebowe /370
1.2.4. Krypta grobowa jako całun /371
1.2.5. Krypta grobowa z Dongoli w kontekście grobów z Egiptu i Bizancjum /372
2. Epitafia pogrzebowe /373
2.1. Epitafia biskupie /375
2.2. Epitafia kleru, mnichów i wiernych świeckich /377
2.3. Typy formuł wprowadzających /377
2.3.1. Epitafia z formułą typu „taki a taki umarł” /377
2.3.2. Epitafia z formułą typu „tutaj leżą szczątki” /378
2.3.3. Epitafia z formułą typu „ku pamięci” /378
2.3.4. Epitafia z formułą typu „zgodnie z werdyktem” /379
2.3.5. Epitafia typu „lament” (totenklage) /380
2.3.6. Epitafia z formułą typu pronoia /381
2.3.7. Formuły typu νεύσει καὶ βουλήσει (κελεύσει) /383
2.3.8. Epitafia z modlitwą typu Euchologion to Mega /386
3. Kult zmarłych w Nubii /388
3.1. Greckie modlitwy za zmarłych w Nubii /388
3.2. Koptyjskie modlitwy za zmarłych w Nubii /392
3.3. Elementy kultu zmarłych w Nubii /393
3.3.1. Uczty i libacje wodne (winne) /395
3.3.2. Zapalanie świateł przy grobach /397
4. Obrzędy dedykacji kościołów w Nubii /404
5. Prywatne przedmioty kultu chrześcijańskiego /408
5.1. Krzyż jako znak chrześcijanina /409
5.1.1. Krzyże ręczne /409
5.1.2. Krzyże pektoralne /412
5.2. Przedmioty kultu prywatnego z przedstawieniami /414
5.2.1. Ikona w Dongoli /414
5.2.2. Drewniane plakietki /416
5.2.3. Enkolpion z Banganarti /417
ROZDZIAŁ VIII.
Pomoc w rozwoju jako integralna część inkulturacji Kościoła w Nubii /421
1. Główne czynniki przemian społeczno-gospodarczych w Nubii /421
1.1. Wpływ zmian środowiskowych na zmiany społeczno-etniczne w Nubii /422
1.2. Rolnictwo na terenie Nubii /423
1.3. Wykorzystanie saqii w rolnictwie w Nubii /424
1.4. Hodowla zwierząt w Nubii /426
1.5. Handel zagraniczny w okresie chrześcijańskim /427
2. Wkład Kościoła w rozwój opieki zdrowotnej i dzieł miłosierdzia /431
2.1. Kościół w Nubii a dzieła miłosierdzia /432
2.1.1. Ksenodochium przy klasztorze na komie H w Dongoli /433
2.1.2. Ksenon (gerokomeion) w Hambukol /436
2.1.3. Infrastruktura związana z ruchem pielgrzymkowym w Banganarti /439
2.1.4. Ksenodochium w Pachoras – tzw. Klasztor Północny /442
2.2. Archanioł Rafał, Kosmas i Damianos oraz lokalni święci mężowie jako nubijscy uzdrowiciele /443
2.2.1. Archanioł Rafał jako uzdrowiciel i obrońca przed demonami w Nubii /443
2.2.2. Święci anargyroi – Kosmas i Damianos /445
2.2.3. Groby lokalnych świętych – komemoracja i poszukiwanie uzdrowienia / 448
2.3. Praktyka inkubacji jako element świętej terapii w Nubii /450
3. Wkład Kościoła w rozwój szkolnictwa – nauka czytania i pisania /452
3.1. Szkolnictwo w Nubii – zarys problematyki /453
3.2. Nubijskie teksty szkolne /454
3.3. Rola Kościoła w nauce czytania i pisania w Nubii /456
4. Wkład Kościoła w proces organizacji państwa i tworzenia prawa własności /457
5. Materia Eucharystii w kontekście lokalnej kultury Nubii /458
5.1. Pszenica w chrześcijańskiej Nubii /459
5.2. Winorośle i wino w chrześcijańskiej Nubii /459
5.3. Zastosowania produktów lokalnych jako materii Eucharystii w Nubii /461
3. Wkład Kościoła w rozwój szkolnictwa – nauka czytania i pisania /452
3.1. Szkolnictwo w Nubii – zarys problematyki /453
3.2. Nubijskie teksty szkolne /454
3.3. Rola Kościoła w nauce czytania i pisania w Nubii /456
4. Wkład Kościoła w proces organizacji państwa i tworzenia prawa własności /457
5. Materia Eucharystii w kontekście lokalnej kultury Nubii /458
5.1. Pszenica w chrześcijańskiej Nubii /459
5.2. Winorośle i wino w chrześcijańskiej Nubii /459
5.3. Zastosowania produktów lokalnych jako materii Eucharystii w Nubii /461
Zakończenie /463
Wykaz skrótów /471
Bibliografia /473