- Kategorie
-
Taniec w Polsce średniowiecznej. Świadectwo źródeł pisanych
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-61033-34-9 |
EAN | 978-83-61033-34-9 |
Zostaw telefon |
Autorka: Sylwia Konarska-Zimnicka
Rok wydania: 2009
Ilość stron: 240
Oprawa: miękka
Format: 16,0 cm x 23,0 cm
Stan bardzo dobry minus
Taniec to forma rozrywki, wyrażania uczuć, a czasem gra pełna erotyzmu – tak zaczyna się zdawać by się mogło kolejna podobna książka o zjawisku typowym dla każdej epoki, kultury, każdej szerokości geograficznej. Autorka proponuje jednak spojrzenie na temat z nowej perspektywy. Śledzić mamy tu okazję taniec w czasie, kiedy gest dla współczesnych miał zdecydowanie większą siłę wyrazu niż to, co spisane. Poznamy: jej definicję zabawy i tańca, etapy i formy jego rozwoju, środowisko z tańcem związane – jego zróżnicowanie ze względu na czas, miejsce, grupę społeczną oraz stanowisko Kościoła wobec omawianego zagadnienia. Zimnicka-Konarska sięgnęła do kronik (polskich, ruskich, czeskich oraz niemieckich) i roczników oraz żywotów świętych; ale też do rachunków dworu królewskiego, rachunków dworów ówczesnych możnych i rachunków miejskich, kodeksów dyplomatycznych; źródeł normatywnych – statutów Kazimierza Wielkiego, mających przeciwdziałać zbytkowi mieszczan, uchwał soborów powszechnych i statutów synodalnych, prowincjalnych i diecezjalnych. Zasadniczą bazą dla jej bardzo interesujących dociekań okazały się pisma o charakterze pastoralnym (kazania, traktaty). Analizie poddała również utwory literackie z XV i XVI w.: utwory wierszowane będące dziełem żaków i wagantów, pieśni goliardowskie, tzw. cantilenae inhonestae, ale także dzieła tak znanych twórców, jak Mikołaj Rej czy Jan Kochanowski. Uzupełnieniem opracowania jest wyjątkowo bogate zestawienie literatury przedmiotu polskiej i zagranicznej. Książka ma szanse zająć naprawdę istotne miejsce wśród literatury historycznej, etnograficznej, antropologicznej oraz etnologicznej. Publikacja wydana wspólnie z Kieleckim Towarzystwem Naukowym.
Spis treści:
Wstęp /7
Rozdział 1. Zabawa a taniec w rozwoju dziejowym /21
1.1. Zabawa /21
1.2. Taniec /32
Rozdział 2. Ludzie zabawy /47
2.1. Waganci /51
2.2. Aktorzy - komedianci i śpiewacy /61
2.3. Muzykanci /79
2.4. Tancerze /91
Rozdział 3. Taniec w Polsce średniowiecznej /95
3.1. Taniec a czas /96
- Taniec podczas uroczystości świeckich /97
- Taniec a uroczystości rodzinne /100
- Taniec obrzędowy /107
3.2. Taniec a miejsce /122
- Taniec pod gołym niebem /122
- Taniec w miejscach uświęconych /125
- Taniec w karczmie /129
- Taniec dworski /137
Rozdział 4. Stosunek Kościoła do tańca w wiekach średnich /143
4.1. Taniec a festiwal próżności /145
4.2. Taniec a aktor i widowiska /155
4.3. Taniec a rozpusta /164
4.4. Taniec a obowiązki (wzorzec) dobrego chrześcijanina /172
4.5. Taniec a męka Chrystusa /181
4.6. Przyzwolenie dla tańca /187
Zakończenie /191
Bibliografia /195