- Kategorie
-
Sztuki piękne w Portugalii oczami Atanazego Hrabiego Raczyńskiego. O początkach badań nad portugalską historią sztuki ...
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788365988409 |
EAN | 9788365988409 |
Zostaw telefon |
Autorka: Dorota Molińska
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 346
Okładka: twarda
Format: 16,5 cm x 23,5 cm
Książka analizuje pisarską spuściznę Raczyńskiego pod kątem jej fundamentalnego znaczenia dla badań nad portugalskim dziedzictwem oraz umieszcza ją w kontekście przemian zachodzących w piśmiennictwie artystycznym w okresie kształtowania się historii sztuki jako akademickiej dziedziny nauki.
Spis treści:
Wprowadzenie /7
Podziękowania /21
Rozdział I. O Listach z Portugalii jako kronice badawczego przedsięwzięcia – analiza formuły narracyjnej Les Arts en Portugal /23
Zakres merytorycznej zawartości publikacji Raczyńskiego /28
Opis skomplikowanej struktury kompozycyjnej / 35
Forma epistolarna i jej implikacje dla interpretacji opublikowanego tekstu / 43
„Les Arts en Portugal” jako chronologiczny zapis procesu badawczego prowadzonego przez Raczyńskiego / 53
Rozdział II. O spuściźnie piśmienniczo-artystycznej Raczyńskiego w kontekście ówczesnej niemieckiej historii sztuki /57
Pozycja Raczyńskiego w berlińskim środowisku naukowo-artystycznym / 61
Berlińska dyskusja na temat problemu muzeum, sztuki i sposobów jej badania / 68
Wykształcenie się pojęcia historii sztuki / 76
„Les Arts en Portugal” postrzegane jako dzieło niemieckiej historii sztuki / 83
Definiowanie formuły piśmiennictwa historyczno-artystycznego a portugalskie publikacje Raczyńskiego / 89
Rozdział III. O demistyfikacji legendy Wielkiego Vasco – badania nad portugalską szkołą malarstwa w świetle rozwoju XIX-wiecznego koneserstwa /99
Tradycja piśmiennictwa biograficznego i mitu wielkiego artysty /104
Badania Raczyńskiego nad postacią Wielkiego Vasco /110
Strategia metodologiczna studiów nad Vasco Fernandesem wobec rozwoju XIX-wiecznej metody koneserskiej /118
Podróżowanie w warsztacie badacza dziejów sztuki /126
Nowa interpretacja dorobku portugalskiej szkoły malarstwa /129
Rozdział IV. O sztuce narodowej – Raczyński wobec dziedzictwa portugalskiej architektury i rzemiosła /137
Miejsce refleksji nad problematyką architektury i rzemiosła w portugalskich tekstach Raczyńskiego /140
Stylistyczny puryzm – kryteria oceny architektury według Raczyńskiego /145
Poszukiwanie prawdziwie portugalskiego stylu narodowego /153
Kontrowersje wokół udziału i zasług artystów zagranicznych na przykładzie dziejów budowy opactwa Santa Maria da Vitória w Batalha /161
Propozycje periodyzacji dziejów sztuki portugalskiej /169
Rozdział V. O Raczyńskim jako krytyku malarstwa – rozważania hrabiego nad spuścizną portugalskich artystów XVIII i XIX wieku /179
Impresje na temat stanu refleksji nas portugalskim malarstwem / 182
Epoka nowoczesna i odmienność strategii jej opisu w pismach Raczyńskiego /184
Surowe osądy i dosadny język jako narządzie krytyki artystycznej /187
Dwaj wielcy rywale – Vieira Portuense i Sequeira /193
Dynamizm procesu oceny i tryumf indywidualności twórczej /202
Postawa Raczyńskiego jako krytyka portugalskiego malarstwa / 210
Rozdział VI. O sposobach na podźwignięcie sztuk – Raczyński wobec Akademii i edukacji artystycznej w Portugalii /217
Początki portugalskich Akademii Sztuk Pięknych w Lizbonie i Porto /223
Relacja z triennale Akademii Lizbońskiej z 1843 r. /231
Zalecenia hrabiego mające na celu podniesienie poziomu portugalskich sztuk pięknych /239
Raczyński jako mecenas młodych portugalskich artystów /247
Rozdział VII. O portugalskiej działalności Raczyńskiego oczami jemu współczesnych – historia recepcji „Les Arts en Portugal” w perspektywie portugalskiego środowiska historyczno-artystycznego XIX w. /255
Portugalskie środowisko naukowo-artystyczne w pierwszej połowie XIX w. / 259
Autorytet i bluźnierca – Raczyński w okresie poprzedzającym ukazanie się jego publikacji /266
Komentarze i recenzje – krytyczny odbiór publikacji hrabiego / 276
Kontrowersje wokół portugalskiej szkoły malarstwa – recepcja badań Raczyńskiego /284
Joaquim de Vasconcelos i portugalski mit Atanazego Raczyńskiego /295
Podsumowanie /313
The Fine Arts in Portugal in the eyes of count Atanazy Raczyński. On the beginnings of the research on Portuguese history of art and their international context /319
Spis ilustracji /327
Bibliografia /331