- Kategorie
-
Sztuka klasyczna. Wstęp do włoskiego renesansu


Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788378892915 |
EAN | 9788378892915 |
Zostaw telefon |
Autor: Henryk Wolfflin
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 274
Okładka: twarda
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Zadaniem historii sztuki pozostanie po wszystkie czasy charakterystyka artystów, stylów indywidualnych i epok stylowych i będzie ona budzić silne ludzkie zainteresowanie, ale nauka historyczna prawie że wypuściła ze swych rąk obszerniejszy temat „sztuki", pozostawiając ją wydzielonej z niej filozofii sztuki, której już tyle razy odmawiała prawa bytu. Byłoby najprostszą rzeczą, aby każda artystyczna monografia zawierała także nieco estetyki.
Autor tej książki miał taki cel przed oczyma. Jego zamiarem było wydobyć artystyczną treść z włoskiej sztuki klasycznej. W epoce cinquecenta dojrzała sztuka włoska - kto ją chce zrozumieć, dobrze zrobi, jeżeli weźmie byka za rogi, tzn. zapozna się ze zjawiskiem będącym w pełnym rozwoju, gdyż dopiero tutaj wypowiada się cała istota i tutaj dopiero można zdobyć sprawdziany sądu. Rozważania te ograniczają się tylko do wielkich mistrzów środkowych Włoch. Wenecja rozwija się podobnie, ale opowiadanie zaciemniłoby się, gdyby się chciało wchodzić bliżej w odrębne warunki Wenecji. Rozumie się samo przez się, że tylko dzieła wybitne wzięte są pod uwagę i tutaj nawet autor zastrzega sobie pewną swobodę w wyborze i traktowaniu przedmiotu, gdyż w jego planie nie leży przedstawianie poszczególnych artystów, lecz ujęcie wspólnych rysów stylu ogólnego. Aby ten zamiar osiągnąć tym pewniej, po pierwszej historycznej części następuje jako próba przeciwna, druga część systematyczna, ułożona nie według osobistości, lecz według pojęć i ta druga część zarazem ma objąć wyjaśnienie zjawiska.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Przedmowy /9
Wstęp /13
CZĘŚĆ I
Rozdział I. Okres wstępny /19
Rozdział II. Leonardo /33
Wieczerza Pańska /35
Mona Liza /41
Anna Samotrzecia /45
Bitwa pod Anghiari /47
Rozdział III. Michał Anioł (do 1520 r.) /51
1. Dzieła wczesne /52
2. Malowidła na stropie kaplicy Sykstyńskiej /61
Sceny historyczne /64
Prorocy i Sybille /68
Młodzieńcy /71
3. Grobowiec Juliusza /75
Rozdział IV. Rafael /81
1. Sposalizio i Złożenie do Grobu /83
2. Madonny florenckie /87
3. Camera delia Segnatura /92
Dysputa /93
Szkoła ateńska /98
Parnas /102
Prawodawstwo /105
4. Camerad`Eliodoro /106
Ukaranie Heliodora /106
Uwolnienie św. Piotra /109
Msza Bolseńska /111
5. Kartony arrasów /114
6. Rzymskie portrety /121
7. Rzymskie obrazy ołtarzowe /128
Rozdział V. Fra Bartolommeo /141
Rozdział VI. Andrea del Sarto /155
Freski w Anunziaty /156
Freski w Scalzo /159
Madonny i Święci /165
Portret Andrea del Sarto /172
Rozdział VII. Michał Anioł (po 1520 r.) /177
Kaplica Medyceuszów /177
Sąd Ostateczny i Capella Paolina /185
Manieryzm /187
CZĘŚĆ II
Rozdział I. Nowe podstawy duchowe /193
Rozdział II. Nowe piękno /215
Rozdział III. Nowa forma obrazowa /235
Uspokojenie, przestrzenność, masa i wielkość /236
Uproszczenie i wyjaśnienie /240
Zbogacenie /249
Jedność i Konieczność /259
Spis rycin /269