- Kategorie
-
Sztuka i piękno w średniowieczu
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788324007035 |
EAN | 9788324007035 |
Zostaw telefon |
Autor: Umberto Eco
Rok wydania: 2006
Liczba stron: 250
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
Uwagi - okładka i brzegi stron przykurzone
Umberto Eco - autor światowych bestsellerów: Imię Róży, Tajemniczy płomień królowej Loany i Historia piękna - fascynuje również jako wybitny uczony i znawca Średniowiecza. Przedstawiając dzieje teorii estetycznych tej epoki, stworzył przewodnik niezbędny dla każdego, kto chciałby poznać i zrozumieć sztukę Średniowiecza. Omawia w nim problemy takie, jak estetyka proporcji i światła, teorie scholastyczne, a także problematykę alegoryzmu i symbolizmu czy poetykę, aby ułożyć z nich obraz historii piękna w Średniowieczu. Książka zadowoli z pewnością wszystkich specjalistów, ale - za sprawą literackiego kunsztu i jasności wykładu - wciągnie każdego, kto zainteresowany jest sztuką i korzeniami naszej kultury.
(opis wydawcy)
Spis treści:
I. Wstęp /5
II. Średniowieczna wrażliwość estetyczna /12
2.1. Zainteresowania estetyczne średniowiecza /12
2.2. Mistycy /15
2.3. Kolekcjonerstwo /23
2.4. Piękno i użyteczność /28
III. Piękno jako jedno z transcendentaliów /30
3.1. Estetyczna wizja świata /30
3.2. Transcendentalia. Filip Kanclerz /33
3.3. Komentarze do Pseudo-Dionizego /35
3.4. Wilhelm z Owernii i Robert Grosseteste /37
3.5. Summa Fratis Alexandri i święty Bonawentura /39
3.6. Albert Wielki /41
IV. Estetyka proporcji /45
4.1. Tradycja klasyczna /45
4.2. Estetyka muzyczna /46
4.3. Szkoła z Chartres /50
4.4. Homo quadratus /53
4.5. Proporcja jako zasada artystyczna /55
V. Estetyka światła /61
5.1. Wrażliwość na barwę i światło /62
5.2. Optyka i perspektywa /67
5.3. Metafizyka światła: Robert Grosseteste /68
5.4. Święty Bonawentura /71
VI. Symbol i alegoria /74
6.1. Świat symboliczny /74
6.2. Niejasne rozróżnienie pomiędzy symbolizmem a alegoryzmem /79
6.3. Pansemioza metafizyczna /82
6.4. Alegoryzm Pisma Świętego /87
6.5. Alegoryzm encyklopedyczny /92
6.6. Alegoryzm uniwersalny /96
6.7. Alegoryzm dzieł sztuki /98
6.8. Tomasz z Akwinu i koniec uniersum alegorycznego /103
VII. Psychologia i teoria poznania wrażenia estetycznego /110
7.1. Podmiot i przedmiot /110
7.2. Wrażenie estetyczne /111
7.3. Psychologia widzenia /114
7.4. Wrażenie artystyczne u Tomasza z Akwinu /117
VIII. Tomasz z Akwinu i estetyka organizmu /122
8.1. Forma i substancja /122
8.2. Proportio i integritas /124
8.3. Claritas /131
IX. Rozwój i kryzysestetyki organizmu /133
9.1. Ulryk ze Strasburga, Bonawentura i Lullus /133
9.2. Duns Szkot, Ockham i jednostka /135
9.3. Mistycy niemieccy /140
X. Teorie sztuki /142
10.1. Teoria ars /142
10.2. Ontologia formy artystycznej /145
10.3. Sztuki wyzwolone i sztuki służebne /147
10.4. Sztuki piękne /149
10.5. Poetyki /153
XI. Inwencja artystyczna i godność artysty /157
11.1. Infima doctrina /157
11.2. Poeta theologus /158
11.3. Idea wzorcza /160
11.4. Intuicja i uczucie /164
11.5. Nowa godność artysty /167
11.6. Dante i nowa koncepcja roli poety /170
XII. Po scholastyce /178
Średniowieczny dualizm teorii i praktyki /178
Struktury myśli średniowiecznej /180
Estetyka Mikołaja z Kuzy /186
Hermetyzm neoplatoński /191
Astrologia przeciw Opatrzności /197
Sympatia przeciw proporcji /199
Talizman przeciw modlitwie /203
Estetyka jako norma życia /205
Artysta i nowa interpretacja tekstów i świata /207
Zakończenie /209
Bibliografia /214
Indeks osób /229
Indeks rzeczowy i terminologiczny /239