• Sztuka geometryczna a postmodernizm

Symbol: 15124
52.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 97875432060
Zostaw telefon

Autorka: Paulina Sztabińska

Rok wydania: 2011

Liczba stron: 243 + zdjęcia

Okładka: miękka ze skrzydełkami

Format: 16,5 cm x 24,00 cm

Uwagi - okładka i brzegi stron przykurzone

 

Sztuka geometryczna kojarzona jest na ogół z cechami właściwymi dla myśli modernistycznej. Autorka zwraca uwagę na występowanie form Euklidesowych zarówno w dziełach plastycznych uważanych za przejściowe między modernizmem a postmodernizmem, jak i realizacjach typowo postmodernistycznych, na przykładzie minimal art, land art, sztuki publicznej, współczesnej architektury i malarstwa. Książka jest pierwszą polską monografią poświęconą tej problematyce.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Wstęp   /7

1. Funkcje geometrii w sztuce dawnej   /7

2. Postmodernizm - ramy czasowe i sposoby definiowania   /14

Rozdział I. Minimal art - między modernizmem a postmodernizmem   /23

1. Minimal art czy minimalizm - strach przed zaszufladkowaniem czy odejście od jednoznaczności?  /23

2. Krytycy sztuki wobec minimalizmu    /34

3. Minimal art - między modernizmem a postmodernizmem   /45

Problem oryginalności  /45

Problem indywidualizmu  /53

Problem formy   /58

Problem ideowości  /63

Problem percepcji   /66

Problem wypowiedzi autorskich   /68

Rozdział II. Land art - przyroda i geometria w sztuce   /73

1. Land art - podstawowe problemy   /73

Natura  /75

Miejsce   /80

Materiały   /82

Relacje z minimal art   /85

2. Rola geometrii w land art   /86

Geometria jako środek do ukazania problemu entropii - na przykładzie twórczości Roberta Smithsona   /87

Geometria jako środek w refleksji nad przemijającym czasem - na przykładzie twórczości Richarda Longa  /102

Geometria jako zapis procesu - na przykładzie twórczości Dennisa Oppenheima i Waltera de Marii   /108

Podsumowanie   /113

Rozdział III. Realizacje geometryczne w sztuce publicznej   /115

1. Sztuka publiczna (public art) - definicje i debaty   /115

Dzieło   /115

Artysta   /118

Odbiorca   /128

Podsumowanie   /130

2. Realizacje geometryczne w sztuce publicznej - nowe funkcje geometrii  /134

Sztuka jako podstawa publicznej dyskusji - nowa rola geometrii na przykładzie wybranych realizacji Richarda Serry   /134

Geometria jako dyskusja z miejscem; zakwestionowanie instytucjonalnej koncepcji sztuki w imię symbiozy dziedzin - Daniel Buren i Mischa Kuball   /141

Pomniki w sztuce publicznej - geometria jako forma upamiętniania i refleksji   /151

Rozdział IV. Architektura i malarstwo postmodernistyczne  /160

1. Modernizm i postmodernizm w architekturze   /161

Podwójne kodowanie  /172

Tendencje klasycyzujące  /174

- Nowy styl toskański   /174

- Nowy styl przedstawiający   /176

- Nowy styl abstrakcyjno-przedstawiający   /177

Dekonstrukcjonizm   /178

"Nowa prostota" i nurt komputerowy   /184

2. Malarstwo geometryczne a postmodernizm   /187

Zakwestionowanie oryginalności   /198

Dekonstrukcja i podwójne kodowanie   /203

Zakwestionowanie cech charakterystycznych malarstwa   /209

Podsumowanie   /213

Zakończenie   /215

Abstract  /223

Bibliografia   /225

Indeks osób   /236

Spis ilustracji   /242

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie