- Kategorie
-
Szkolnictwo wojskowe na ziemiach polskich do 1795 roku
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788370519025 |
EAN | 9788370519025 |
Zostaw telefon |
Autor: Józef Piłatowicz
Rok wydania: 2018
Ilość stron: 529
Oprawa: twarda
Format: 17,5 cm x 24,5 cm
"Nowa organizacja wojska wprowadzona uchwałą sejmu czteroletniego z 22 października 1788 r. została uściślona uchwałą z 8 października 1789 r. o tymczasowym etacie i nowej organizacji korpusów inżynierów koronnych i litewskich. Oprócz ćwiczeń wojskowych przygotowujących do wojny mocno podkreślano konieczność wykorzystania umiejętności inżynieryjskich podczas pokoju "Inżynierowie w czasie pokoju użytemi bydź mają do wymiaru kraiu, robienia kart geograficznych i topograficznych, opisywania dróg i.t.d.". Natomiast w sprawie szkolnictwa w etacie z 8 października 1789 r. stwierdzono: "Szkoła korpusu artylleryi i inżynierów niniejszym etatem ustanowiona ma bydź przez Komissye Woyskową podzielona na szkoły w Warszawie i w Kamieńcu".
Uchwałę powyższą zrealizowano, ale w innej formie organizacyjnej" w Warszawie i Wilnie powstały lub miały powstać szkoły artylerii i inżynierii. W Warszawie funkcjonowały: Szkoła Artyleryczna (...) i Szkoła Inżynierów Koronnych".
(fragment z rodz Główna Szkoła Artyleryczna (Szkoła Artylerii przy Korpusie Artylerii Koronnej), str 291)
Spis treści:
Wstęp /7
Rozdział I. Przekazywanie wiedzy wojskowo-technicznej przed powstaniem akademii rycerskich /11
1. Drogi zdobywania wiedzy wojskowo-technicznej /11
2. Próby utworzenia szkoły wojskowo-technicznej w Polsce do połowy XVIII w. /28
3. Przedmioty związane z techniką wojskową w szkołach wyższych i średnich /67
4. Królewskie zobowiązania w artykułach henrykowskich i pactach conventach /121
Rozdział II. Nauczanie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technicznych w dobie reform Komisji Edukacji Narodowej /127
1. Szkoła Główna Koronna w Krakowie /129
2. Szkoła Główna Wielkiego Księstwa Litewskiego w Wilnie /141
3. Szkoły średnie /153
4. Podręczniki /160
5. Nauczyciele. Poziom nauczania /167
Rozdział III. Szkoły (Akademie) Rycerskie /177
1. Drezno /178
2. Luneville /183
3. Białystok /189
4. Nieśwież - Biała Podlaska - Słuck /193
5. Warszawa - Szkoła Rycerska /216
6. Grodno /261
7. Rydzyna /271
8. Niemirów /275
9. Szkoły specjalistyczne /277
Warszawa /283
a. Główna Szkoła Artyleryczna (Szkoła Artylerii przy Korpusie Artylerii Koronnej) /283
b. Szkoła Inżynierów Koronnych /291
c. "Szkoła Indzinierska" - szkoła pontonierów /300
Wilno /304
a. Szkoła Artylerii i Szkoła Inżynierii /304
b. Szkoła Korpusu Inżynierów Litewskich /307
10. Propozycje organizacji szkolnictwa wojskowego /316
Rozdział IV. Czy istniały szkoły wojskowe w Krakowie, Kudaku i Albie pod Nieświeżem? Narodziny i trwanie legend - przegląd publikacji /321
1. Kraków /321
2. Kudak /326
3. Alba w pobliżu Nieświeża /340
4. Fascynacje morskie "Panie Kochanku" /393
Zakończenie /401
Bibliografia /405
Indeks osobowy /499