- Kategorie
-
Szeptuchy - religijność ludowa na Podlasiu
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788374318006 |
EAN | 9788374318006 |
Zostaw telefon |
Autorka: Ewelina Sadanowicz
Rok wydania: 2024
Liczba stron: 185
Okładka: miękka
Format: 16,0 cm x 23,0 cm
Znachorstwo i czarownictwo w Europie środkowej i wschodniej, w Polsce czy na Białorusi w czasach nowożytnych i współczesnych ma olbrzymią ilość publikacji prasowych i naukowych. Często pisano o znachorach w czasach żywotności, tj. w XIX i XX w. (...) W ostatnich dziesięcioleciach stali się oni bohaterami artykułów prasowych, szczególnie w przypadkach tragicznych skutków ich praktyk. Pewną popularność w prasie krajowej zdobyły szeptunki z Podlasia jako zdumiewające przykłady żywotności dawnych wierzeń, lecznictwa i magii (...). Te doniesienia prasowe sporządzane na podstawie reporterskich wypadów, np. do Orli, mają wartość dokumentacyjną, ale też są one pełne powierzchowności i naiwności (...). Na tym tle praca Eweliny Sadanowicz należy do wyjątkowych, wiarygodnych i wartościowych. Została ona napisana ze stanowiska etnologii i antropologii kulturowej, na podstawie badań etnograficznych autorki, dzięki „obserwacji uczestniczących” i „autoetnografii”. Sadanowicz pochodzi z Podlasia, więc zna miejscowe życie „na wylot”. (...) Zna i rozumie prawosławie, a to jest religijnym i kulturowym kontekstem szeptuch, tradycji ludowych na Podlasiu.
Z recenzji prof. dr. hab. Zbigniewa Libery (UJ)
Jest to praca wysoce oryginalna zarówno w zakresie podjętego w niej tematu – instytucji szeptuchy jako reliktu religijności ludowej w XXI wieku na Podlasiu – jak i sposobu interpretacji tego zjawiska. W tym drugim aspekcie Autorka krytycznie analizuje socjologiczne i antropologiczne koncepcje religii i magii z perspektywy postsekularnej, która wyjątkowo dobrze pasuje do analizy zjawisk w społecznościach pozostających pod wpływem wschodniego chrześcijaństwa. Sadanowicz cechuje też wysoka świadomość specyfiki teologii prawosławnej, co przekonuje Czytelnika do wyborów teoretycznych podejmowanych w pracy. Te uwagi wskazują, że praca jest przemyślana teoretycznie, zaś opracowanie nie tyle referuje poglądy poprzedników, co ciekawie z nimi dyskutuje. Tutaj szczególnie wartościowe jest autorskie wykorzystanie koncepcji sensualizmu Stefana Czarnowskiego do badań nad współczesną kulturą religijną. (...)
Oryginalność, waga teoretyczna i rzetelność danych w pracy tworzą spójną opowieść rekonstruującą praktyki szeptuch w kontekście etnograficznym, teologii prawosławnej i współczesnego społeczeństwa regionalnego. (...) Jak pisze Autorka: „Szeptuchy nie jawią się jako odosobnione, izolowane kulturowo zjawisko, niezrozumiałe dla społeczności, w jakiej występują, lecz jako integralna część systemu wierzeń, zachowań i postaw, który swe korzenie ma zarówno w chrześcijaństwie, jak i w przedchrześcijańskich wierzeniach tradycyjnych”. Dr Sadanowicz pokazuje, jak w kontekście sensualistycznej wersji chrześcijaństwa, jaką jest prawosławie, racjonalizacja niesie ze sobą naciski „protestantyzujące” postawy osób „ucerkwionych”. Obserwując ten proces, zauważa, że postawy takie są paradoksalne w stosunku do zasad prawosławia.
Z recenzji dr. hab. Dariusza Wojakowskiego, prof. AGH
Spis treści:
Wstęp. Uwagi o przedmiocie badań i metodologii /8
I. Charakterystyka terenu badań /17
1. Zarys historii osadnictwa na Podlasiu /17
2. Tożsamość narodowa mieszkańców pogranicza na wschodnim Podlasiu na tle tożsamości językowej i religijnej /21
Polacy-prawosławni /23
Tutejsi /23
Białorusini /23
Ukraińcy /24
Podsumowanie /25
3. Charakterystyka językowa mniejszości prawosławnej na Podlasiu. Występowanie gwar białoruskich i ukraińskich /26
4. Charakterystyka prawosławia na Podlasiu /30
II. Magia a religia. Konceptualizacja pojęć /37
1. Różnice między magią a religią z perspektywy zachodniego chrześcijaństwa /38
2. Chrześcijaństwo wschodnie /44
III. Ludowość. Przegląd koncepcji badawczych /48
1. Religijność ludowa /48
Dwuwiara /55
2. Kultura ludowowa /59
3. Medycyna ludowa /63
4. Ludowy obraz świata /65
Dualizm /72
Mediacja /73
IV. Charakterystyka i definicja zjawiska szeptuch oraz rytuałów słownych /75
1. Szeptuchy /75
Terminologia dotycząca badanego zjawiska /75
Portret szeptuchy /82
2. Koncepcje chorób w ludowym lecznictwie /91
Etiologia chorób ludowych i ich symptomy /91
"Robienie", "narabianie" i "podkładanie" /94
Najczęstsze choroby występujące w ramach kultury ludowej i ich leczenie /100
Urok /100
Róża /104
Kołtun /105
3. Wizyta u szeptuchy /107
V. Słowo jako podstawowy składnik rytuału zamawiania /115
1. Funkcja języka rytualnego w społeczeństwach tradycyjnych /115
2. Performatywność aktów mowy /117
3. Zamówienie jako rytuał słowny /119
4. Formuły zamówień /121
5. Prawosławne modlitwy w zamówieniach /126
6. Przedmioty i zabiegi symboliczne wzmacniające moc słowa /128
Szeptanie /134
VI. Szeptucha a Cerkiew /137
1. Prawosławni wobec szeptuch /137
Prawosławie wobec zdrowia i choroby /142
Stosunek duchownych prawosławnych do szeptuch i magii. Kapłan jako uzdrowiciel /146
Przyczyny braku akceptacji szeptuch przez Cerkiew /155
2. Prawosławne sposoby leczenia chorób duchowych i cielesnych /158
Lecznicze praktyki religijne wśród prawosławnych na Podlasiu /161
Zakończenie /167
Bibliografia /172
Indeks /184
Spis rycin /185