- Kategorie
-
Średniowieczna wizja świata. Jedność czy różnorodność. Idee i teksty. III Kongres Mediewistów Polskich
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788375253702 |
EAN | 9788375253702 |
Zostaw telefon |
Pod redakcją: Teresy Wolińskiej, Mirosława J. Leszki
Rok wydania: 2009
Liczba stron: 260
Okładka: miękka
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Uwagi: okładka z lekkimi zabrudzeniami, brzegi stron przykurzone
Artykuły zamieszczone w prezentowanej książce rozpadają się na dwa główne nurty. Pierwszy z nich obejmuje kwestie związane z filozofią średniowieczną i teologią, drugi zaś językoznawstwem i historią literatury średniowiecznej. Wszystkie teksty wyszły spod piór wybitnych znawców średniowiecznego świata, co znajduje odzwierciedlenie w ich wysokim poziomie merytorycznym. Wagę zawartych w nim poglądów wzmacnia fakt, iż hartowały się one w ogniu kongresowych dyskusji.
Spis treści:
Przedmowa /7
Teresa Michałowska (Warszawa). W kierunku "semiotyzmu uniwersalnego" (poezja - estetyka - filozofia) /9
Artur Andrzejuk (Warszawa). Problem "pogranicza" w historii filozofii /27
Marek Cybulski (Łódź). Co nam zostawiło średniowiecze w polskich obyczajach językowych /39
Andrzej Dąbrówka (Warszawa). Procedury adaptacyjne w piśmiennictwie średniowiecznej Polski /61
Marek Gensler (Łódź). Średniowieczne komentarze do Arystotelesa: przykry obowiązek czy znakomity pretekst? /87
Adam K. Gogacz (Łódż). Rola wiedzy i filozofii w życiu człowieka, według Bartłomieja z Jasła /97
Elżbieta Jung, Robert Podkoński (Łódż). Upadek czy rozkwit teologii? Wpływy nominalizmu na teologię późnego średniowiecza /103
Agnieszka Kijewska (Lublin). Miejsce Jana Szkota Eriugenty w karolińskim "Translatio studii" /111
Krystyna Kleszczowa (Łódź). Echa wierzeń przedchrześcijańskich w staropolskim słownictwie /127
Andrzej Kompa (Łódź). Zbieżność losów a zbieżność narracji.O strukturze i autorstwie "Chronografii" Teofanesa /141
Zdzisław Kuksewicz (Warszawa). Przemiana awerroizmu łacińskiego - od średniowiecza do renesansu /163
Agnieszka Macią (Kraków). Łacińskie pieśni i listy miłosne w Polsce w XV wieku /171
Maciej Manikowski (Wrocław). Dogmat trynitarny: między Objawieniem a dialektyką /181
Monika Michałowska (Łódż), Krystyna Krauze-Błachowicz (Warszawa). Warstwy i przenikanie się wpływów w filozofii języka w Krakowie w XV wieku /197
Tomasz Mika (Poznań). Domniemany przełom. Kilka myśli na temat odrębności stylu i składni "Kazań świętokrzyskich" /207
Mikołaj Olszewski (Warszawa). Refleksja nad naukowością teologii w 2. połowie XIII w. /225
Krzysztof Ożóg (Kraków). Uniwersytet Krakowski: przykład późnośredniowiecznego eklektyzmu /235
Maciej Rzepiela (Kraków). Struktura narracji "Historii Polski" a Długoszowe rozumienie dziejów /251