• Spółdzielczość jako forma edukacji w szkolnictwie polskim Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939)

Brak towaru
53.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 978-83-7241-852-4
Zostaw telefon
Autorka: Elżbieta Magiera

Rok wydania: 2011

Liczba stron: 574

Okładka: twarda

Format: 18,0 cm x 24,5 cm

 

Podjęta przez Autorkę problematyka badawcza jest uzasadniona względami naukowymi i edukacyjnymi. Jest to zadanie ambitne, wymagające wielostronnych analiz z różnych punktów widzenia. Spółdzielczość to przecież nie tylko spółdzielnie uczniowskie, ale zarówno sposób, jak i forma takiego organizowania i prowadzenia edukacji na różnych poziomach szkolnictwa, w której idea spółdzielczości przenika programy nauczania i wychowania oraz formy i metody pracy pedagogicznej. Struktura pracy jest klarowna i przejrzysta. Autorka wyodrębniła kolejne rozdziały, uwzględniając porządek problemowy, prowadząc czytelnika logicznie uporządkowaną treścią, poczynając od genezy edukacji spółdzielczej, poprzez działalność spółdzielni uczniowskich, edukację spółdzielczą w kolejnych etapach i typach szkolnictwa Drugiej Rzeczypospolitej, kończąc na ukazaniu kształtowania się ruchu spółdzielczego w środowisku nauczycielskim.

(Z recenzji prof. Agnieszki Stopińskiej-Pająk)

Rozprawa dr Elżbiety Magiery jest nie tylko imponującą rekonstrukcją cennego zjawiska pedagogicznego z przeszłości, wykonaną z zachowaniem poprawności metodologicznej, ale posiada bardzo bogatą treść przydatną także dla dzisiejszych szkół, ugruntowaną na szerokiej podstawie źródłowej, jest poprawna pod względem formalnym i dzięki tym walorom stanowi znaczny i oryginalny wkład do pedagogiki, zwłaszcza do historii wychowania.

(Z recenzji prof. Antoniego Smołalskiego)

Spis treści:

Uwagi wstępne /9

Rozdział I
GENEZA EDUKACJI SPÓŁDZIELCZEJ W SYSTEMIE SZKOLNYM DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ

  1. Początku ruchu spółdzielczego w Europie Zachodniej w XIX wieku, na ziemiach polskich pod zaborami oraz rozwój polskiego ruchu spółdzielczego w Drugiej Rzeczypospolitej jako postawa edukacji spółdzielczej /34 
  2. Powstanie i rozwój nurtów polskiej myśli społdzielczej oraz ich wpływ na wychowanie i kształcenie spółdzielcze młodego pokolenia /60
  3. Wpływ ideologii wychowawczych okresy międzywojennego, czynników pedagogicznych oraz nauk psychologicznych i socjologicznych na rozwój wychowania i kształcenia spółdzielczego /99
Rozdział II
DZIAŁALNOŚĆ SPÓŁDZIELNI UCZNIOWSKICH W ŚWIETLE DOKUMENTÓW WŁADZ OŚWIATOWYCH I DANYCH STATYSTYCZNYCH ORAZ W POGLĄDACH POLSKICH PEDAGOGÓW I SPÓŁDZIELCÓW OKRESU MIĘDZYWOJENNEGO
  1. Stanowisko władz oświatowych wobec spółdzielczości uczniowskiej i jej rozwój ilościowy w Polsce w latach międzywojennych /120
  2. Znaczenie wychowawcze spółdzielni uczniowskich jako formy i metody edukacji /141
  3. Spółdzielnie uczniowskie jako organizacje szkolne /157
  4. Spółdzielnie uczniowskie jako warsztaty pracy gospodarczej /180

Rozdział III
EDUKACJA SPÓŁDZIELCZA W SZKOLNICTWIE POWSZECHNYM I ŚREDNIM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OKRESIE MIĘDZYWOJENNYM

  1. Postulaty w zakresie edukacji spółdzielczej w szkolnictwie powszechnym w poglądach pedagogów i przedstawicieli ruchu spółdzielczego /190
  2. Wychowanie i kształcenie spółdzielcze w planach wychowania i programach nauczania szkół powszechnych po reformie Janusza Jędrzejewicza /198
  3. Działalność spółdzielni uczniowskich w szkolnictwie powszechnym /213
  4. Potrzeba edukacji spółdzielczej i działalność spółdzielni uczniowskich w średnich szkołach ogólnokształcących /229

Rozdział IV
NAUCZANIE SPÓŁDZIELCZOŚCI I WYCHOWANIE SPÓŁDZIELCZE W POLSKIM SZKOLNICTWIE ZAWODOWYM LAT MIĘDZYWOJENNYCH

  1. Chatakterystyka szkolnictwa zawodowego w okresie międzywojennym /245
  2. Spółdzielczość w programach nauczania i w procesie wychowania w szkolnictwie rolniczym /251
  3. Kształcenie i wychowanie spółdzielcze w szkołach handlowych i administracyjnych /278

Rozdział V
ROZWÓJ SZKOLNICTWA SPÓŁDZIELCZEGO W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ

  1. Początki szkolnictwa spółdzielczego w okresie międzywojennym /307
  2. Prace środowisk spółdzielczych i oświatowych nad uruchomieniem spółdzielczych szkół zawodowych i ich status organizacyjno-prawny /321
  3. Plany i programy nauczania szkół spółdzielczych /337

Rozdział VI
KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE W ZAKRESIE SPÓŁDZIELCZOŚCI W SEMINARIACH NAUCZYCIELSKICH ORAZ W UCZELNIACH WYŻSZYCH I AKADEMICKICH

  1. Wychowanie spółdzielcze w seminariach nauczycielskich /359
  2. Nauka i kształcenie spółdzielcze w uczelniach akademickich i wyższych w Drugiej Rzeczypospolitej /387
  3. Wychowanie spółdzielcze w uczelniach akademickich i wyższych w okresie międzywojennym /420

Rozdział VII
RUCH SPÓŁDZIELCZY W ŚRODOWISKU NAUCZYCIELI POLSKI MIĘDZYWOJENNEJ

  1. Udział Związku Nauczycielstwa Polskiego w rozwijaniu spółdzielczości w Polsce międzywojennej /434
  2. Spółdzielnie nauczycielskie i ich wkład w rozwijanie spółdzielczości uczniowskiej /447
  3. Znaczenie nauczycieli w kształceniu i wychowaniu spółdzielczym dzieci i młodzieży /454
  4. Formy przygotowania nauczycieli w zakresie pracy spółdzielczej /470
Uwagi końcowe /506
Bibliografia /521
Spis ilustracji /568
Spis tabel /568
Summary /569

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie