- Kategorie
-
Spółdzielczość jako forma edukacji w szkolnictwie polskim Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939)
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7241-852-4 |
EAN | 9788372418524 |
Zostaw telefon |
Rok wydania: 2011
Liczba stron: 574
Okładka: twarda
Format: 18,0 cm x 24,5 cm
Podjęta przez Autorkę problematyka badawcza jest uzasadniona względami naukowymi i edukacyjnymi. Jest to zadanie ambitne, wymagające wielostronnych analiz z różnych punktów widzenia. Spółdzielczość to przecież nie tylko spółdzielnie uczniowskie, ale zarówno sposób, jak i forma takiego organizowania i prowadzenia edukacji na różnych poziomach szkolnictwa, w której idea spółdzielczości przenika programy nauczania i wychowania oraz formy i metody pracy pedagogicznej. Struktura pracy jest klarowna i przejrzysta. Autorka wyodrębniła kolejne rozdziały, uwzględniając porządek problemowy, prowadząc czytelnika logicznie uporządkowaną treścią, poczynając od genezy edukacji spółdzielczej, poprzez działalność spółdzielni uczniowskich, edukację spółdzielczą w kolejnych etapach i typach szkolnictwa Drugiej Rzeczypospolitej, kończąc na ukazaniu kształtowania się ruchu spółdzielczego w środowisku nauczycielskim.
(Z recenzji prof. Agnieszki Stopińskiej-Pająk)
Rozprawa dr Elżbiety Magiery jest nie tylko imponującą rekonstrukcją cennego zjawiska pedagogicznego z przeszłości, wykonaną z zachowaniem poprawności metodologicznej, ale posiada bardzo bogatą treść przydatną także dla dzisiejszych szkół, ugruntowaną na szerokiej podstawie źródłowej, jest poprawna pod względem formalnym i dzięki tym walorom stanowi znaczny i oryginalny wkład do pedagogiki, zwłaszcza do historii wychowania.
(Z recenzji prof. Antoniego Smołalskiego)
Spis treści:
Uwagi wstępne /9
Rozdział I
GENEZA EDUKACJI SPÓŁDZIELCZEJ W SYSTEMIE SZKOLNYM DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ
-
Początku ruchu spółdzielczego w Europie Zachodniej w XIX wieku, na ziemiach polskich pod zaborami oraz rozwój polskiego ruchu spółdzielczego w Drugiej Rzeczypospolitej jako postawa edukacji spółdzielczej /34
-
Powstanie i rozwój nurtów polskiej myśli społdzielczej oraz ich wpływ na wychowanie i kształcenie spółdzielcze młodego pokolenia /60
-
Wpływ ideologii wychowawczych okresy międzywojennego, czynników pedagogicznych oraz nauk psychologicznych i socjologicznych na rozwój wychowania i kształcenia spółdzielczego /99
DZIAŁALNOŚĆ SPÓŁDZIELNI UCZNIOWSKICH W ŚWIETLE DOKUMENTÓW WŁADZ OŚWIATOWYCH I DANYCH STATYSTYCZNYCH ORAZ W POGLĄDACH POLSKICH PEDAGOGÓW I SPÓŁDZIELCÓW OKRESU MIĘDZYWOJENNEGO
-
Stanowisko władz oświatowych wobec spółdzielczości uczniowskiej i jej rozwój ilościowy w Polsce w latach międzywojennych /120
-
Znaczenie wychowawcze spółdzielni uczniowskich jako formy i metody edukacji /141
-
Spółdzielnie uczniowskie jako organizacje szkolne /157
-
Spółdzielnie uczniowskie jako warsztaty pracy gospodarczej /180
Rozdział III
EDUKACJA SPÓŁDZIELCZA W SZKOLNICTWIE POWSZECHNYM I ŚREDNIM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OKRESIE MIĘDZYWOJENNYM
-
Postulaty w zakresie edukacji spółdzielczej w szkolnictwie powszechnym w poglądach pedagogów i przedstawicieli ruchu spółdzielczego /190
-
Wychowanie i kształcenie spółdzielcze w planach wychowania i programach nauczania szkół powszechnych po reformie Janusza Jędrzejewicza /198
-
Działalność spółdzielni uczniowskich w szkolnictwie powszechnym /213
-
Potrzeba edukacji spółdzielczej i działalność spółdzielni uczniowskich w średnich szkołach ogólnokształcących /229
Rozdział IV
NAUCZANIE SPÓŁDZIELCZOŚCI I WYCHOWANIE SPÓŁDZIELCZE W POLSKIM SZKOLNICTWIE ZAWODOWYM LAT MIĘDZYWOJENNYCH
-
Chatakterystyka szkolnictwa zawodowego w okresie międzywojennym /245
-
Spółdzielczość w programach nauczania i w procesie wychowania w szkolnictwie rolniczym /251
-
Kształcenie i wychowanie spółdzielcze w szkołach handlowych i administracyjnych /278
Rozdział V
ROZWÓJ SZKOLNICTWA SPÓŁDZIELCZEGO W DRUGIEJ RZECZYPOSPOLITEJ
-
Początki szkolnictwa spółdzielczego w okresie międzywojennym /307
-
Prace środowisk spółdzielczych i oświatowych nad uruchomieniem spółdzielczych szkół zawodowych i ich status organizacyjno-prawny /321
-
Plany i programy nauczania szkół spółdzielczych /337
Rozdział VI
KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE W ZAKRESIE SPÓŁDZIELCZOŚCI W SEMINARIACH NAUCZYCIELSKICH ORAZ W UCZELNIACH WYŻSZYCH I AKADEMICKICH
-
Wychowanie spółdzielcze w seminariach nauczycielskich /359
-
Nauka i kształcenie spółdzielcze w uczelniach akademickich i wyższych w Drugiej Rzeczypospolitej /387
-
Wychowanie spółdzielcze w uczelniach akademickich i wyższych w okresie międzywojennym /420
Rozdział VII
RUCH SPÓŁDZIELCZY W ŚRODOWISKU NAUCZYCIELI POLSKI MIĘDZYWOJENNEJ
-
Udział Związku Nauczycielstwa Polskiego w rozwijaniu spółdzielczości w Polsce międzywojennej /434
-
Spółdzielnie nauczycielskie i ich wkład w rozwijanie spółdzielczości uczniowskiej /447
-
Znaczenie nauczycieli w kształceniu i wychowaniu spółdzielczym dzieci i młodzieży /454
-
Formy przygotowania nauczycieli w zakresie pracy spółdzielczej /470