- Kategorie
-
Samolot myśliwski P-47Thunderbolt
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 831108288X |
EAN | 831108288X |
Zostaw telefon |
Autor: Michał M. Mietelski
Rok wydania: 1994
Liczba stron: 30
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 24,00 cm
Seria: Typy broni i uzbrojenia 158
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami
Republic P-47 "Thunderbolt" - Obdarzony przezwiskiem "Juggernaut" ("moloch"), w skrócie „Jug", P-47 "Thunderbolt" ("piorun") był olbrzymem w porównaniu z innymi współczesnymi mu myśliwcami, a wersje późniejsze miały znacznie większą masę niż wykonujące loty bojowe bombowce Dornier Do 17. P-47 został zaprojektowany przez zespół konstruktorów pod kierownictwem Alexandra Kartveli'ego z myślą o wyposażeniu go w potężny, 18-cylindrowy silnik R-2800 z turbosprężarką, który napędzał czterołopatowe śmigło o średnicy 3,71 m. Uzbrojony w co najmniej osiem karabinów maszynowych z 350 nabojami na każdy, dysponował wielką siłą ognia.
Pierwszy prototyp, oznaczony XP-47B, oblatano 6 maja 1941 r., zaledwie osiem miesięcy od złożenia zamówienia. Pomimo pewnych problemów technicznych na etapie badań prototypów, walory tego samolotu były oczywiste, więc armia USA zamówiła 171 egz. P-47B, a wkrótce potem kolejne 602 egz. wersji P-47C. P-47B został dostarczony w 1942 r., ale po raz pierwszy samoloty z 56 i 78 grup myśliwskich USAAF, stacjonujących w W. Brytanii, wprowadzono do walki w kwietniu 1943 i. Piloci P-47 mieli trudne życie, gdy przyszło im staczać pojedynki z Messerschmittami Bf 109 i Focke-Wultami FW 190, ale łatwo przeciwnikom umykali, bo ich maszyny były zwrotniejsze. P-47C miał wydłużony kadłub o prawie 30 cm w celu lepszego wyważenia płatowca i mógł także zabierać podwieszany pod kadłubem dodatkowy zbiornik paliwa o pojemności 757 litrów albo bombę o masie 227 kg. Piloci szybko docenili dużą odporność tego samolotu na uszkodzenia odnoszone podczas walk powietrznych.