- Kategorie
-
Samolot myśliwski F-86 Sabre
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 8311084351 |
EAN | 8311084351 |
Zostaw telefon |
Autor: Andrzej Gałązka
Rok wydania: 1995
Liczba stron: 32
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 24,00 cm
Seria: Typy broni i uzbrojenia nr 167
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami
North American F-86 Sabre ("sabre" - szabla) - samolot myśliwski, pierwszy udany myśliwiec odrzutowy wytwórni. Prace nad samolotem rozpoczęły się w końcu 1944 roku, przy czym opracowywano równocześnie wersję klasycznego myśliwca P-86 (XF-86) oraz wersji pokładowej XFJ-1 Fury. W nowym samolocie planowano wykorzystać skrzydła i usterzenie od wcześniejszego NORTH AMERICAN P-51 MUSTANG. Po zakończeniu II wojny prace straciły nieco tępa, tym bardziej iż udało się dotrzeć do wyników niemieckich doświadczeń nad skrzydłami skośnymi, cały projekt zmodyfikowano. Ostatecznie samolot otrzymał skrzydła o skosie 35°. Pierwszy samolot został oblatany 27 listopada 1946 roku w wersji pokładowej, 1 października 1947 roku oblatano pierwszy samolot XP-86. Loty próbne wykazały świetne osiągi samolotu, 26 kwietnia 1948 roku George Welch w płytkim locie nurkowym przekroczył barierę dźwięku. Wydarzenie wyjątkowe gdyż był pierwszym myśliwcem który przekroczył barierę dźwięku. Pierwsze samoloty weszły do użycia w lutym 1949 roku w 1 Grupie Myśliwskiej, szybko weszły na wyposażenie innych jednostek. 4 Grupa Myśliwska w listopadzie 1950 roku, pierwsza wyposażona w Sabry otrzymała rozkaz przebazowania do Korei i 13 grudnia 1950 roku wykonano pierwsze loty bojowe nad Półwyspem Koreańskim. 17 grudnia 1950 roku wywiązała się pierwsza walka powietrzna pomiędzy czwórką Sabrów i czwórką MIKOJAN MIG-15 w efekcie ppłk Hinton odniósł pierwsze zwycięstwo powietrzne nad Migiem. Wojna w Korei wykazała iż najlepszy amerykański samolot myśliwski ustępuje w wielu elementach samolotom rosyjskim. Posiada gorszą prędkość wznoszenia oraz mniejszą zwrotność. Jedyną wyraźną przewagą Sabra było to iż dzięki temu iż był cięższy i lepiej opracowany aerodynamicznie, podczas nurkowania szybko nabierał prędkości i bez problemu przekraczał barierę dźwięku. Samolot rosyjski przy prędkości okołodźwiękowej wpadał w drgania mogące doprowadzić nawet do zniszczenia samolotu. Zdecydowana przewaga amerykańska w walkach wynikała jedynie z lepszego wyszkolenia pilotów. W końcowym okresie wojny w Korei w Sabry wyposażono dopiero jedenaście dywizjonów myśliwskich (około 200 samolotów) w tym czasie druga strona dysponowała blisko tysiącem myśliwców Mig-15.