- Kategorie
-
Samolot myśliwski BAC Lightning
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 831108324X |
EAN | 831108324X |
Zostaw telefon |
Autor: Jerzy Grzegorzewski
Rok wydania: 1994
Liczba stron: 30
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 24,00 cm
Seria: Typy broni i uzbrojenia nr 162
Uwagi - okładka z zatarciami, brzegi stron przykurzone
Odrzutowy samolot myśliwski English Electric (BAC) "Lightning" był pierwszym brytyjskim samolotem wojskowym, który osiągnął prędkość lotu równą dwukrotnej prędkości dźwięku. Było to możliwe m.in. dzięki niekonwencjonalnej konstrukcji płatowca oraz odpowiednim silnikom.
W 1947 r. w biurze konstrukcyjnym zakładów English Electric Corporation Limited, pod kierunkiem Fredericka W. Pagea, opracowano projekt doświadczalnego samolotu naddźwiękowego o prędkości odpowiadającej 1,2- 1,3 Ma. Zmodyfikowany w 1949 r. stał się samolotem myśliwskim przystosowanym do wykonywania zadań w dzień w normalnych warunkach atmosferycznych. Inicjatywa zakładów została wsparta przez Ministerstwo Zaopatrzenia, które zamówiło dwa prototypy doświadczalne. Royal Air Force przez dłuższy czas bowiem uważało, ze myśliwski samolot naddźwiękowy jest zbędny, ale w 1949 r. opracowało kryteria taktyczno- techniczne Air Ministry Specification F.23/49, jakim winien odpowiadać taki samolot.
W celu przebadania przyjętego układu samolotu przy małych prędkościach lotu, Ministerstwo Zaopatrzenia zleciło firmie Short Brothers budowę i przebadanie samolotu doświadczalnego Short SB.5, który był pomniejszonym modelem przyszłego samolotu naddźwiękowego. Samolot został oblatany 2.12.1952 r. Badania samolotu, o zmienianym kącie skosu skrzydeł, dostarczyły wielu cennych danych Opracowano charakterystyki samolotu przy kątach skosu skrzydeł wynoszących 50°, 60° i 69°, uzyskiwanych dzięki wymianie zestawów skrzydeł przy różnym położeniu usterzenia. Wynikiem prób była ostateczna konfiguracja samolotu doświadczalnego o nazwie English Electric P.1.