- Kategorie
-
Rozwój gospodarczy miast portowych pruskich prowincji nadbałtyckich w latach 1808-1914
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788379720736 |
EAN | 9788379720736 |
Zostaw telefon |
Autor: Edward Włodarczyk
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 301
Okładka: twarda
Format: 17,5 x 24,5 cm
Seria: Historiografia Pomorska
"W pracy uwzględniono trzy cezury wewnętrzne, odpowiadające ogólnie przyjętej periodyzacji. Analiza materiału faktograficznego skłania do postawienia pierwszej cezury na lata 1834/1838. Akceptując tę datę należy podkreślić, iż istotne zmiany strukturalne w życiu gospodarczym miast portowych rozpoczęły się w latach trzydziestych XIX w. Przeobrażenia do połowy lat trzydziestych miały najczęściej charakter formalnoprawny i wynikały ze specyfiki zmian kapitalistycznych w państwie pruskim. Na początku lat trzydziestych osiągnięto poziom konsumpcji sprzed wojen i może stanowić on punkt wyjścia do analizy dalszych przeobrażeń (...).
Kolejną cezurę wyznacza rok 1870, zamykający okres rozbicia politycznego i częściowo gospodarczego ziem niemieckich. Datę przełomową stanowi także rok 1894. Wiąże się z nim zakończenie kolejnego kryzysu światowego i nowe przeobrażenia w gospodarce kapitalistycznej wkraczającej w monopolizm (...)"
(fragmenty Wstępu)
Spis treści:
E. Włodarczyk - Historyk, Mentor, Sternik nazwy akademickiej, Przyjaciel (W. Stępiński) /XI
Prof. dr. hab. Edward Włodarczyk - bibliografia publikacji (zestawiła A. Szudarek) /XLI
Prof. dr. hab. Edward Włodarczyk - wypromowani doktorzy (zestawił D. K. Chojecki) /LIX
Uwagi redakcyjne /LX
Wstęp /1
1. Cel i zakres pracy /1
2. Podstawa źródłowa /7
3. Stan badań /11
Rozdział I. Następstwa pruskich reform dla gospodarki miast portowych i kryzys gospodarczy (1808-1834/1838) /17
1. Reformy samorządowe i gospodarcze /17
2. Warunki rozwoju gospodarczego miast portowych /26
2.1. Nowa organizacja korporacji kupieckiej /26
2.2. Miasta nadbałtyckie Prus wobec polityki handlowej Prus /29
3. Załamanie gospodarcze w miastach portowych /35
3.1. Położenie ekonomiczne zaplecza portów /35
3.2. Handel morski miast portowych w okresie kryzysu /38
3.3. Kryzys żeglugi morskiej /50
3.4. Warunki rozwoju produkcji przemysłowej /54
4. Konkluzje /55
Rozdział II. Przełamanie stagnacji gospodarczej i narastanie przekształceń kapitalistycznych w życiu gospodarczym miast portowych w latach 1834/1838 - 1870 /57
1. Warunki przemian /57
1.1. Tło okresu /57
1.2. Przemiany gospodarcze na bezpośrednim zapleczu portów /58
1.3. Przemiany demograficzne /61
1.4. Rola państwa, burżuazji i kapitału finansowego w inspirowaniu przemian /67
1.5. Miasta portowe wobec rozwoju kolejnictwa /78
1.6. Rola żeglugi śródlądowej w rozwoju miast portowych /82
2. Zmiany w żegludze bałtyckiej i handlu morskim /83
2.1. Inwestycje portowe /83
2.2. Handel morski portów bałtyckich /86
2.3. Zmiany w żegludze bałtyckiej /95
3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej /105
3.1. Warunki rozwoju przemysłu /105
3.2. Przemysł rolno-spożywczy /106
3.3. Przemysł metalowo-maszynowy /109
3.4. Przemysł chemiczno-cementowy /112
3.5. Przemysł tytoniowy /113
3.6. Stopień upowszechnienia napędu mechanicznego /114
4. Rzemiosło /115
5. Przemiany w strukturze zatrudnienia /117
6. Konkluzje /119
Rozdział III. Przemiany w życiu gospodarczym nadbałtyckich miast portowych po zjednoczeniu Rzeszy i w dobie protekcyjnej polityki celnej (1871-1894) /121
1. Warunki przemian /121
1.1. Tło okresu /121
1.2. Przemiany demograficzne /123
1.3. Rola państwa i burżuazji w procesie przemian /125
1.4. Rola banków /131
1.5. Rozwój połączeń kolejowych 133
1.6. Miasta portowe wobec rozwoju żeglugi śródlądowej /136
2. Zmiany w żegludze i handlu morskim /141
2.1. Inwestycje portowe /141
2.2. Armatorzy bałtyccy wobec przemian w żegludze morskiej /143
2.3. Rozwój handlu morskiego /151
3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej /163
3.1. Warunki rozwoju /163
3.2. Przemysł stoczniowy i maszynowy /166
3.3. Przemysł chemiczny i cementowy /173
3.4. Przemysł rolno-spożywczy /176
3.5. Przemysł drzewny i papierniczy /180
3.6. Przemysł tytoniowy, konfekcyjny i lniarski /181
4. Struktura zatrudnienia /183
5. Konkluzje /186
Rozdział IV. Życie gospodarcze nadbałtyckich miast portowych w latach 1895-1914 /187
1. Warunki przemian /187
1.1. Tło procesu /187
1.2. Przemiany demograficzne /188
1.3. Burżuazja wobec nowych koncepcji rozwoju gospodarczego /194
1.4. Banki /199
1.5. Zabiegi burżuazji o rozwój połączeń komunikacyjnych z zapleczem /202
2. Rozwój handlu i żeglugi /207
2.1. Inwestycje portowe /107
2.2. Przemiany w żegludze morskiej /212
2.3. Rozwój handlu morskiego /219
3. Miasta portowe jako ośrodki produkcji przemysłowej /237
3.1. Plan industrializacji G. Gosslera /237
3.2. Przemysł metalowo-maszynowy /242
3.3. Przemysł chemiczny i cementowy /254
3.4. Przemysł rolno-spożywczy /254
3.5. Przemysł drzewny i papierniczy /262
3.6. Przemysł tytoniowy i konfekcyjny /265
4. Przemiany w strukturze zatrudnienia /266
5. Konkluzje /268
Zakończenie /271
Bibliografia /277
Stosowane skróty /295
Zusammenfassung /297
3. Miasta