- Kategorie
-
Rekonstrukcja historyczna. Wybrane refleksje własne
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788382206630 |
EAN | 9788382206630 |
Zostaw telefon |
Autorka: Jolanta A. Daszyńska
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 262
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 24,00 cm
Prezentowana praca należy do grona nielicznych publikacji poświęconych nowemu zjawisku w Polsce, jakim jest rekonstrukcja historyczna. Jak słusznie we wstępie stwierdza sama Autorka, początkowo zagadnieniem rekonstrukcji historycznej zaczęli naukowo zajmować się etnolodzy czy socjolodzy, bowiem historycy nie podejmowali tego tematu, uważając, że historia a rekonstrukcja to dwa zupełnie odrębne światy. Oddzielała je nieufność i przekonanie, że tylko tradycyjne formy przekazu, z ukazaniem całościowym wiedzy historycznej, są właściwe, natomiast rekonstruktorzy bali się historyków i ich dyktatu, sami woląc wybierać obszary zainteresowań. Dzisiaj te dwa oddzielone niegdyś światy zaczęły się przenikać, a współpraca historyków oraz rekonstruktorów jest już oczywista i służy profesjonalizacji interesującego nas zjawiska. Rekonstruktorzy zostają historykami, a zawodowi historycy są członkami grup rekonstrukcji historycznej.
prof. dr hab. Dariusz Nawrot
Spis treści:
Kilka słów tytułem wstępu /7
Rozdział 1. Próba zdefiniowania /15
1. Rekonstrukcja – definicja i przykłady stosowania /15
2. Inne nazwy nadawane zjawisku rekonstrukcji historycznej /17
3. Czym jest rekonstrukcja historyczna? /21
4. Podsumowanie /23
Rozdział 2. Dlaczego przypominanie, a nie odtwarzanie? /25
Rozdział 3. (Krótka) historia rekonstrukcji historycznej /41
Rozdział 4. Rekonstruktorzy /55
Rozdział 5. Nikt nie rodzi się rekonstruktorem /77
Rozdział 6. Ożywianie historii /87
Rozdział 7. Grupy i stowarzyszenia rekonstrukcji historycznej /95
Rozdział 8. Podziały chronologiczne i tematyczne /111
Rozdział 9. Najważniejsze kwestie dotyczące inscenizacji historycznych /121
Rozdział 10. Bezpieczeństwo podczas inscenizacji /137
Rozdział 11. Średniowiecze i druga wojna światowa – fenomen popularności w Polsce /159
Rozdział 12. Rekonstrukcja a dydaktyka /171
Rozdział 13. Upamiętnianie /183
Rozdział 14. Gry komputerowe a rekonstrukcja /195
Rozdział 15. Filmy wojenne a rekonstrukcja /199
Rozdział 16. Inscenizacje niemilitarne (na przykładzie Skansenu Rzeki Pilicy) /207
Rozdział 17. Krytycznie o rekonstrukcji /215
Rozdział 18. Rekonstrukcja historyczna w liczbach – wyniki badań Narodowego Centrum Kultury /223
Rozdział 19. Kilka słów o rekonstrukcji na przykładzie rodzinnej grupy rekonstrukcyjnej /231
Rozdział 20. Rekonstrukcja a pandemia /247
Zakończenie /253
Bibliografia /257