- Kategorie
-
Reges et gentes. Studia nad dyskursem legitymizującym władzę nad wspólnotami wyobrażonymi oraz strategiami ich konstruowania...
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788365880086 |
EAN | 9788365880086 |
Zostaw telefon |
Autor: Robert Kasperski
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 339
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
Robert Kasperski (ur. 1981 r.) - adiunkt w Instytucie Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk. Studiował historię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuje się w historii powszechnej wczesnego średniowiecza, ze szczególnym uwzględnieniem historii oraz tożsamości etnicznych tzw. ludów barbarzyńskich (m.in. Goci, Herulowie, Frankowie) i historii historiografii. W 2011 r. obronił pracę doktorską poświęconą tradycji dynastycznej gockiego rodu Amalów. Jest autorem kilkunastu publikacji, które ukazały się - bądź są w druku - w renomowanych polskich i zagranicznych periodykach naukowych („Kwartalnik Historyczny”, „Acta Poloniae Historica”, „Studia Źródłoznawcze. Commentationes”, „Frühmittelalterliche Studien”, „The Mediaeval Journal”).
Spis treści
Wprowadzenie /11
Rozdział pierwszy
Etniczność, teoria entogenezy i ludy barbarzyńskie: rozważania krytyczne /25
Wstęp /25
Polityczny charakter wczesnośredniowiecznych gentes. Nowe koncepcje czy kontynuacja wcześniejszej tradycji historio-graficznej? /33
Które stwierdzenie jest aktualne? Która konstatacja jest prawdziwa? Rzymska gens tworem barbarzyńców czy barbarzyńskie gentes tworem Rzymian? /37
Model Wenskusa. Nowa idea czy kontynuacja wcześniejszej tradycji historiograficznej? /41
Frankowie /52
Wandalowie /56
Longobardowie i Gepidowie /60
Model instrumentalny kontra prymordialny, czyli problemy etniczności barbarzyńców /61
Barbarzyńska etniczność, czyli jak uratować coś z dawnych paradygmatów /71
Podsumowanie /76
Rozdział drugi
Izydor z Sewilli i konstruowanie gockiego (przeciw)-mitu: legitymizacja władzy i tworzenie etnograficznej tożsamości Gotów /77
Wstęp /77
Historia Gothorum Izydora z Sewilli /82
Historia Gothorum Izydora a plemienna tradycja ustna Gotów 86 Virtus kontra virtus? Czy raczej męscy Goci kontra niemęscy Rzymianie? /90
Hiszpania /90
Rzym /91
Goci /96
Śmierć dziecka Ataulfa i Placydii jako symbol ostatecznego fiaska współpracy Rzymian i Gotów /107
Translatio imperii czy imitatio Imperii? /109
Podsumowanie /116
Rozdział trzeci
Historia Gothorum i ideologia władzy w wizygockiej Hiszpanii: dobry król Swintila i zły król Gezalek, czyli jaki powinien być, a jaki nie powinien, gocki król według Izydora z Sewilli /118
Wstęp /118
Dobry król – Swintila /125
Virtus i felicitas /132
Zły król – Gezalek /140
Co jest przyczyną tchórzostwa i braku szczęścia w przypadku Gezaleka? /144
Dlaczego Gezalek stracił honor po drugiej stronie rzeki Durance? /152
Swintila i Gezalek, czyli personifikacja i antyteza Gota /158
Podsumowanie /160
Apendyks: Historia Gothorum jako instrument legitymizacji sukcesji Riccimera /161
Rozdział czwarty
Symboliczne i rytualne znaczenie długich włosów u Merowingów w kulturze politycznej frankijskiej Galii, czyli o rytualnej legitymizacji i delegitymizacji władzy /165
Wstęp /165
Czy merowińska monarchia miała w VI w. pogańskie podstawy ideowe? /170
Długie włosy jako naśladownictwo starotestamentowych Nazirejczyków lub czy obyczaj ten powstał w VI w.? /174
Co wiemy o długich włosach u Merowingów? /177
Ścinanie długich włosów jako ryt hańbiący i strategia delegitymizacyjna /184
Merowińska ideologia władzy /186
Ścięcie długich włosów jako strategia de legitymizacyjna /188
Ostrzyżenie Merowinga, czyli kilka słów o hańbiącym rytuale /191
Jak wyglądało ścięcie długich włosów? Próba rekonstrukcji hańbiącego rytuału /197
Czy obcięcie włosów skazywało Merowinga na wieczną hańbę i bycie „nie-osobą”? /198
Długie włosy noszone przez Merowingów jako symbol niepohamowanej seksualności i bycia poza społeczną kontrolą /201
Merowingowie, czyli ród stojący poza społeczeństwem /208
Frankowie jako wspólnota wyobrażona /214
Podsumowanie /216
Rozdział piąty
Dlaczego nie można wydalić Gotów poza granice cesarstwa? Rzecz o debacie Jordanesa z Prokopiuszem /218
Wstęp /218
Wędrówka Herulów, czyli jak Jordanes stawia przekaz Prokopiusza na głowie /226
Brittia i Brittania /231
Pamięć kontra zapomnienie /234
Ludy Thule u Prokopiusza /240
Ludy Skandzy u Jordanesa /241
Topos mieszkańców jaskiń /242
Topos barbarzyńskiej saevitia /245
Topos najdzikszych ludów mieszkających na najdalszej Północy /248
Gocka migracja ze Skandzy nad brzegi Morza Pontyjskiego, czyli cywilizowanie się Gotów /250
Dwie grupy gockie, czyli De Aedificiis kontra Getica /259
Goci Mniejsi /259
Goci z Dory /263
Goci i Rzymianie - nowa wspólnota w Italii? /270
Podsumowanie /277
Apendyks: Gocka tradycja ustna a egzystencja grupy etnicznej /278
Zakończenie /282
Wykaz skrótów /285
Bibliografia /287
Abstract /325
Indeks osób /327