- Kategorie
-
Prowincjusze i detaliści. Drobny handel i rzemiosło w Rzeczypospolitej w XVII - początku XVIII wieku
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366463271 |
EAN | 9788366463271 |
Zostaw telefon |
Autor: Andrzej Klonder
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 162
Okładka: miękka
Format: 16,0 cm x 23,6 cm
Andrzej Klonder historyk kultury materialnej dawnej Rzeczypospolitej od lat zajmuje się badaniami warunków życia jej mieszkańców, w szczególności kwestiami konsumpcji żywności i napojów, majątkiem ruchomym, standardem życia różnych grup społecznych. W swoich badaniach skupia uwagę głównie na mieszkańcach miast.
Najnowsza książka Andrzeja Klondera dotyczy dwóch problemów w dotychczasowej historiografii traktowanych marginalnie. Po pierwsze – towarów i usług rzemieślniczych dostępnych w miastach (szczególnie w najliczniejszych w Koronie Polskiej ośrodkach małych i średnich); po drugie – oferty drobnego handlu detalicznego zarówno w miastach wielkich (np. Gdańsk, Warszawa, Kraków), jak i małych. Autor zagląda do wnętrza kramów, przedstawia asortyment towarów nabywanych przez mieszczan oraz klientów spoza miasta – szlachtę, chłopów. Analizuje przy tym zjawiska zachodzące w czasach burzliwych, w dobie wojen szwedzkich, kozackich, czy Wielkiej Wojny Północnej. Próbuje określić ich wpływ na stan usług i zaopatrzenia. Wreszcie porównuje ich standard z sytuacją w krajach sąsiednich, m.in. w Rzeszy Niemieckiej w XVII w. dotkniętej klęską Wojny Trzydziestoletniej (1618–1648).
Spis treści:
Wstęp. Małe miasta w historiografii. Stan i perspektywy badań /7
I. Taksy wojewodzińskie. Potencjał źródła /13
II. Prowincjonalna oferta towarów i usług - Kaliskie, Łęczyckie, Sieradzkie, Kujawy /23
1. Pieczywo /23
2. Napoje alkoholowe /24
3. Odzież /28
a. Warszawa i Kalisz - stolica i prowincja /28
b. Mniejsze miasta /32
c. Odzież szlachecka i chłopska /43
4. Obuwie /44
5. Usługi i wyroby kowalskie /49
III. Produkty i usługi w innych regionach Korony /53
IV. Towary i usługi według taks w krajach Rzeszy /66
V. Kram polski i europejski /77
1. Historiografia kramu /77
2. Asortyment kramu w oczach współczesnych /85
a. Uczeni - humaniści, encyklopedyści, kameraliści /85
b. Autorzy dialogów - rozmówek /89
c. Ustawodawcy /93
3. Realia handlu kramarskiego /102
a. Zawartość kramu /102
b. Kram czasu wojny /111
c. Kramarz i jego klient /119
Zakończenie /123
Aneksy /128
Bibliografia /147
Streszczenie /155