- Kategorie
-
Propaganda w epoce hellenistycznej na przykładzie działań władców z dynastii Seleucydów
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788378238003 |
EAN | 9788378238003 |
Zostaw telefon |
Autorka: Magdalena Butkiewicz
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 455
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 21,00 cm
Uwagi - okładka z nieznacznymi zatarciami, brzegi stron delikatnie przykurzone
Biegłość, z jaką władcy epoki hellenistycznej posługiwali się propagandą sprawia, że zajmują oni wyjątkowe miejsce w historii propagandy, traktowanej jako jeden z procesów komunikacyjnych. Zanim słowo propaganda nabrało pejoratywnego znaczenia, to działania noszące wszelkie znamiona propagandy podejmowane były regularnie już od starożytności, a szczególnie efektywnie wykorzystywali ją władcy z dynastii Seleucydów. Epoka hellenistyczna to okres, w którym propaganda wykorzystywana była regularnie, zwłaszcza w życiu politycznym i publicznym, a pewne grupy ludzi, przede wszystkim dążących do zdobycia władzy, osiągnęły biegłość w wykorzystywaniu wielu jej form i narzędzi.
W rozdziale pierwszym opisane zostały narzędzia, jakie wykorzystywano do rozpowszechniania komunikatów propagandowych w epoce przedmedialnej, a także wiele miejsca poświecono omówieniu roli mediów masowych w doskonaleniu sztuki manipulowania zachowaniem i postawami odbiorców. Rozdział drugi zawiera opis narzędzi propagandy wykorzystywanych przez królów monarchii hellenistycznych, ze szczególnym naciskiem na te, jakie używane były przez potomków Seleukosa I Nikatora. Ostatni, trzeci rozdział, zawiera analizę tekstów biblijnych i pozabiblijnych pochodzących z tego okresu lub odnoszących się do niego, które mają wyraźnie propagandowy charakter.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp /11
Rozdział I. Propaganda w teorii i praktyce /31
1. Przegląd definicji propagandy /31
1.1. Propaganda w ujęciu psychologów /34
1.2. Najważniejsze definicje socjologiczne /43
1.3. Przegląd definicji politologicznych /45
1.4. Propaganda w ujęciu medioznawców i specjalistów z zakresu nauk o komunikowaniu /58
2. Propaganda w ujęciu historycznym /61
2.1. Starożytne formy propagandy bezpośredniej /62
2.1.1. Retoryka jako narzędzie służące osiągnięciu celu /64
2.1.2. Wyrocznia jako narzędzie manipulacji /70
2.1.3. Propagandowe znaczenie sztuk wizualnych /72
2.1.3.1. Architektura /72
2.1.3.2. Rzeźba i płaskorzeźba /77
2.1.3.3. Malowidła ścienne i graffiti /81
2.1.4. Organizacja obchodów świąt religijnych i państwowych /84
2.1.4.1. Uroczystości religijne /85
2.1.4.2. Uroczystości organizowane przez władców /87
2.1.5. Muzyka jako narzędzie ułatwiające wywoływanie emocji /88
2.2. Starożytne formy propagandy pośredniej /90
2.2.1. Teksty literackie /90
2.2.2. Dramat grecki /93
2.2.3. Historiografia /95
2.2.3.1. Kroniki pałacowe /99
2.2.3.2. Biografie władców oraz genealogie rodów królewskich /100
3. Okres wykorzystania mieszanych form przekazu propagandy /101
3.1. Historia prasy jako jednego z najważniejszych narzędzi propagandy /103
3.1.1. Zanim wynaleziono druk /103
3.1.2. Drzeworyty i ulotki na Dalekim Wschodzie /104
3.1.3. Druk a reformacja /106
3.1.4. Prasa na usługach królów i możnowładców (XV-XVIII wiek) /109
3.1.5. Ideologia i polityka a narodziny "wolnej prasy" /112
3.1.6. Przemiany w XIX wieku /114
3.1.7. Dziennikarze prasowi jako propagandyści /115
3.2. Radio jako nośnika propagandy /120
3.2.1. Postęp techniczny /123
3.2.2. Rozwój radiostacji komercyjnych /124
3.2.3. Radio jako medium czasu wojny /127
3.3. Film jako nośnik propagandy /127
3.3.1. Fenomen kina /127
3.3.2. Złota era kina propagandowego /129
3.4. Telewizja w komunikacji propagandowej /135
3.4.1. Narodziny telewizji - epoka ważnych wynalazków /135
3.4.2. Złote lata telewizji /136
3.5. Przyszłość propagandy - internet, nowe media /139
3.5.1. Pierwsze sztuczne satelity /139
3.5.2. Wykorzystanie satelitów i Internetu w czasie zimnej wojny /143
Podsumowanie /143
Rozdział II. Propaganda w epoce hellenistycznej /147
1. Geneza epoki hellenistycznej. Aleksander III Wielki prekursorem działań propagandowych /147
1.1. Dzieciństwo, młodość i pierwsze sukcesy Aleksandra /147
1.2. Propagandowy wydźwięk lądowania w Azji Mniejszej /155
1.3. Propaganda religijna Aleksandra - szacunek do wierzeń i tradycji egipskich i babilońskich /159
1.4. Zajęcie Persydy - konflikty ideologiczne i polityczne /162
1.5. Dyskredytacja i eliminacja wrogów w najbliższym otoczeniu /165
1.6. Spór o proskynesis: wyprawa do Indii. Porażki propagandystów Aleksandra /169
1.7. Propagandowe znaczenie ślubów o Opis /173
1.8. Propagandowe wykorzystanie śmierci króla /175
1.9. Audioidentyfikacja /178
2. Wojny diadochów i nowe dynastie hellenistyczne - Seleucydzi i Ptolemeusze /180
2.1. Walki polityczne /180
2.2. Śmierć Perdikkasa i pokój w Triparadejsos /183
2.3. Wzrost potęgi Antygona /185
2.4. Propaganda i ideologia królewska Ptolemeusza I /188
3. Propaganda Seleukosa I Nikatora /191
3.1. Pozamilitarne narzędzia propagandy /192
3.1.1. Wychowanie - grecki ideał paidei /192
3.1.1.1. Wychowanie hellenistyczne w imperium Seleucydów /193
3.1.1.2. Wychowanie jako sposób na propagowanie hellenizacji /197
3.1.2. Język grecki - nośnik ideologii i propagandy /199
3.1.3. Religia jako narzędzie propagandy /199
3.1.3.1. Synkretyzm religijny epoki hellenistycznej /201
3.1.3.2. Religia jako narzędzie propagandy w rękach Seleukosa I /205
3.1.3.3. Deifikacja Aleksandra II Wielkiego /207
3.1.3.4. Tradycja o boskim pochodzeniu Seleukosa I /209
3.1.3.5. Definicja przodków i autodeifikacja Antiocha III Wielkiego /211
3.1.3.6. Prawo azylu w imperium Seleucydów /215
3.1.3.6.1. Babilon /216
3.1.3.6.2. Didyma /218
3.1.4. Rozwój miast i budownictwa /219
3.1.4.1. Przyczyny rozwoju miast /219
3.1.4.2. Najważniejsze miasta Seleucydów /226
3.1.4.3. Osiedla żydowskie w państwach hellenistycznych /232
3.1.4.4. Propagandowa rola miast w procesie hellenizacji części Azji Zachodniej .234
3.1.5. Monety Seleucydów /236
3.1.5.1. Numizmaty jako narzędzia propagandy /236
3.1.5.2. Propaganda na monetach Antiocha IV Epifanesa /240
3.2. Rola wojska jako narzędzia propagandy .244
3.2.1. Król jako naczelny dowódca /246
3.2.2. Wykorzystanie propagandowego hasła "wolność dla Hellenów" /249
3.2.3. Dowódcy wojskowi /253
3.2.4. Najemnicy /255
3.2.5. Osadnicy wojskowi /264
3.2.6. Słonie bojowe /266
Podsumowanie /266
Rozdział III. Działanie propagandowe wybranych przedstawicieli dynastii Seleucydów /271
1. Panowanie Antiocha III Wielkiego /271
1.1. Wyprawa na Wschód /274
1.2. Wojny o odzyskanie panowania nad Azją Mniejszą, Celesyrią i Palestyną /278
1.3. Wojna z Rzymem /283
1.3.1. Geneza konfliktu /283
1.3.2. Bitwa pod Magnezją i pokój w Apamei /285
1.3.3. Rządy Seleukosa IV i Antiocha IV Epifanesa /287
2. Antioch III Wieli wobec Żydów /289
2.1. Specyfika relacji bilateralnych w narracjach Józefa Flawiusza /290
2.1.1. List króla Antiocha III do Ptolemeusza, zarządcy Celesyrii (Antiquitates, 12, 138-144) /293
2.1.2. Wyciąg z edyktu królewskiego gwarantującego bezpieczeństwo o czystości rytualnej w Jerozolimie (Antiquitates, 12, 145-148) /296
2.1.3. List Antiocha III do Zeuksisa, zarządcy Frygii i Lydii, o przesiedleniu Żydów z Babilonii i Mezopotamii ( (Antiquitates, 12, 146-154) /298
2.2. Trzecia Księga Machabejska (3 Mch) /301
2.2.1. Treść /301
2.2.2. Ideologia i propaganda w Trzeciej Księdze Machabejskiej /308
3. Rządy Antiocha IV /310
3.1. Konflikt Antiocha IV Epifanesa z Żydami /310
3.1.1. Postulaty Jazona /312
3.1.2. Arcykapłan Menelaos /313
3.2. Wojna z Egiptem i rabunek w Świątyni Jerozolimskiej /316
3.3. Dekret Antiocha IV o zakazie praktykowanie judaizmu i wybuch prześladowań /322
3.3.1. Powody wydania dekretu /323
3.3.2. Obraz wydarzeń ze 167 roku w tekstach źródłowych /330
4. Reakcje Żydów na działania króla Antiocha IV /335
4.1. Bezpośrednia reakcja na prześladowania, czyli bunt Matatiasza i początek powstania machabejskiego /335
4.2. Działania Antiocha IV po wybuchu postania machabejskiego /337
4.3. Literatura o wydźwięku antyhellenistycznym i antyseleudzkim /340
4.3.1. Literatura nawiązująca do tradycji apokaliptycznych /342
4.3.1.1. Księga Daniela /344
4.3.1.1.1. Mały róg /350
4.3.1.1.2. Król przebiegły i wyniosły /352
4.3.1.1.3. Antioch jako wróg bluźnierca /358
4.3.1.1.4. Król jako przeciwnik Boga i jego wyznawców /361
4.3.1.1.5. Antioch jako wróg kultu JHWH /364
4.3.1.1.6. Propagandowy wydźwięk Księgi Daniela /366
4.3.1.2. Apokalipsa zwierząt (1 Hen 85-90) /367
4.3.1.3. Apokalipsa tygodni (1 Hen 91, 11-17 i 93, 1 - 10) /371
4.3.1.4. Testament Mojżesza (TestMojż) /373
4.3.1.5. Księga Jubileuszów (Jub) /375
4.3.6.1. Odniesienia do Antiocha IV Epifanesa w Trzeciej Księdze Sybillińskiej /380
4.3.1.7. Czwarta Księga Sybillińska (4 Syb) /383
4.3.1.7.1. Propaganda antymacedońska w Czwartej Księdze Sybillińskiej /384
4.3.2. Literatura nawiązująca do tradycji historiograficznej /386
4.3.2.1. Pierwsza Księga Machabejska /386
4.3.2.1.1. Pochodzenie króla Antiocha IV /389
4.3.2.1.2. Król jako zdrajca, złodziej i bluźnierca /392
4.3.2.1.3. Król jako przeciwnik Boga i całego narodu /395
4.3.2.1.4. Opis śmierci Antiocha IV Epifanesa w 1 Mch 6, 1-16 /399
4.3.2.1.5. Propagandowy wydźwięk Pierwszej Księgi Machabejskiej /400
4.3.2.2. Druga Księga Machabejska /401
4.3.2.2.1. Antioch IV i helleniści /405
4.3.2.2.2. Król jako świętokradca i prześladowca pobożnych Żydów /407
4.3.2.2.3. Śmierć Antiocha IV Epifanesa /409
4.3.2.2.4. Propaganda w Drugiej Księdze Machabejskiej /411
4.3.2.2.3. Dawne Dzieje Izraela Józefa Flawiusza /413
Podsumowanie /414
Zakończenie /417
Wykaz skrótów /427
Bibliografia /429
1. Teksty źródłowe /429
2. Opracowania teologiczne /430
3. Opracowanie historyczne /436
4. Opracowania z zakresu historii mediów, nauk o komunikowaniu oraz teorii i praktyki propagandy /441
5. Literatura pomocnicza /450
6. Słowniki, leksykony i encyklopedie /453
Summary