- Kategorie
-
Prawdziwe fałszerstwa. Kilka niesamowitych historii o podrabianiu
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323349952 |
EAN | 9788323349952 |
Zostaw telefon |
Autorka: Lydia Pyne
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 304
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 15,00 cm x 23,00 cm
Czego uczą nas podróbki?
Czy autentyczny obraz Andy’ego Warhola musi zostać namalowany przez Andy’ego Warhola, a średniowieczne malowidło może powstać w XIX wieku? Czy sztuczny diament stworzony w laboratorium jest prawdziwy? I co się dzieje, gdy podrobiony obraz lub rękopis osiąga większą wartość niż oryginalne dzieło?
Lydia Pyne, pisarka i historyczka, w fascynujący sposób opowiada o obiektach, których nie można jednoznacznie zaklasyfikować. Niezwykłe historie podrabianych dzieł sztuki, fałszywych skamielin, inscenizowanych filmów przyrodniczych, sztucznych aromatów i paleolitycznych replik pokazują, że granica między prawdą a fałszem jest bardzo cienka.
Ta książka udowadnia, że z historią ludzkości nierozerwalnie związane są spektakularne fałszerstwa, śmiałe mistyfikacje i misterne kopie, które uznane zostały za oryginały. Świat pełen jest obiektów wymykających się prostej klasyfikacji, a to, czy weźmiemy je za autentyczne, czy nie, zależy od nas samych.
Czy wiesz, że:
• ujęcia do filmu o Arktyce kręcone były między innymi w parku dzikich zwierząt w Niemczech?
• 500 artystów, inżynierów oraz projektantów efektów specjalnych przez dwa lata tworzyło kopię paleolitycznej Jaskini Chauveta?
• jednym z najbardziej znanych fałszerzy dokumentów i listów Szekspira był pewien niedoceniany sekretarz prawny żyjący w XVIII wieku?
Lydia Pyne jest pisarką i historyczką zajmującą się historią nauki i kultury materialnej. Obecnie pracuje jako profesor wizytujący w Instytucie Badań Historycznych Uniwersytetu Teksańskiego w Austin. Obszar jej badań i kwerend archiwalnych obejmuje Republikę Południowej Afryki, Etiopię, Uzbekistan, Iran i południowo-zachodnią część Stanów Zjednoczonych. Teksty jej autorstwa ukazują się w takich czasopismach jak „National Geographic”, „History Today”, „Time”, „The Scientist” czy „The Wall Street Journal”, a jej poprzednia książka, Siedem szkieletów, opowiadała o początkach ludzkości.
Spis treści:
Wstęp. Warhole bez Warhola /9
1. Te uroczyste drwiny /21
2. Prawda o kłamliwych kamieniach /49
3. Jak dwa atomy węgla /79
4. Inny smak fałszu /111
5. Z kamerą wśród morsów /141
6. Wielki płetwal błękitny /171
7. A teraz to prawdziwy okaz /195
8. Sztuka przywracania paleolitycznych dzieł do życia /225
Zakończenie. Tak było w Muzeum Brytyjskim /255
Bibliografia /265
Podziękowania /289
Indeks /291