- Kategorie
-
Praktyczne chrześcijaństwo. Studium gdańskich sporów pietystycznych 1692–1703
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-231-4359-8 |
EAN | 9788323143598 |
Zostaw telefon |
Autorka: Liliana Lewandowska
Rok wydania: 2020
Liczba stron: 330
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 16,0 cm x 22,5 cm
W obliczu pogłębiającego się kryzysu Kościoła w XVII wieku i coraz częściej diagnozowanej wiary pustej, martwej, wyrosłej najwyraźniej z licznych uchybień w katechizacji, doktrynerskiego wykładu prawd ewangelicznych oraz braku dbałości o wielostronną formację ludzką, pietyzm krzewił innowacyjną myśl o radosnym, „praktycznym chrześcijaństwie”, ufundowanym na autentycznym przeżywaniu wiary i wejściu w żywą relację miłości z Bogiem. Wewnętrzna odnowa, osobiste nawrócenie i ponowne narodzenie w Chrystusie, które propagował, stymulowały do podejmowania świadomych i dojrzałych postaw religijnych, wyrażających się w chrześcijańskiej trosce zarówno o jednostkę, jak i wspólnotę. Celem była uniwersalna aktywizacja i teologizacja laików oraz przejście z wiary wyznawanej do czynnej, do praktykowania religii w sposób zrozumiały i odpowiedzialny.
Niniejsza publikacja ukazuje dyskurs między ortodoksją luterańską a ruchem pietystycznym w zakresie teoretycznej podbudowy i rzeczywistej realizacji praxis devotionis.Jej fundamentem jest opis sporu pietystycznego, jaki w latach 1692–1703 rozgorzał między Philippem Jakobem Spenerem (1635–1705), ówczesnym prepozytem i radcą konsystorza przy kościele św. Mikołaja w Berlinie, a dr. Samuelem Schelwigiem (1643–1715), rektorem Gimnazjum Akademickiego w Gdańsku, pastorem tamtejszego kościoła Świętej Trójcy i gorliwym obrońcą doktryny luterańskiej.
Spis treści:
Wprowadzenie /11
Rozdział I. Dzieje wyznaniowe w XVII-wiecznym Gdańsku. Rys historyczny /51
1. Gdański Kościół luterański u progu nowej epoki /51
1.1. Philipp Jakob Spener (1635-1705) /60
1.2. Dr Samuel Schelwig (1643-1715) /65
2. Spory pietystyczne w Gdańsku w latach 1692-1703 /70
2.1. Samuel Schelwig vs. Constantin Schutz /73
2.2. Samuel Schelwig vs. Philipp Jakob Spener /85
2.3. Dalsze konsekwencje sporu - podłoże personalne /101
Rozdział II. Duchowość Marcina Lutra /103
1. Kapłaństwo wszystkich wierzących /105
2. Modlitwa wspólnotowa i osobista /107
3. Pismo Święte jako źródło i reguła wiary /111
4. Muzyka w służbie duchowości /113
Rozdział III. Chrześcijaństwo praktyczne w duchowości pietystycznej /116
1. Kapłaństwo duchow(n)e wszystkich wierzących i jego implikacje /116
1.1. Wymiar uniwersalny kapłaństwa i egalitaryzm /132
1.2. Wychowanie chrześcijańskie w przestrzeni domowej /135
2. Collegia pietatis /139
2.1. Rola duchownych /146
2.2. Uzasadnienie /148
3. Wzrastanie w wierze jako konsekwencja praxis pietatis. Uwagi na marginesie /153
4. Czytanie Pisma Świętego /156
4.1. Kazania biblijne /170
5. Literatura budująca /174
5.1. Modlitwa serca a modlitewniki /178
5.2. Kancjonały /185
Rozdział IV. Praktyka religijna w XVII-wiecznym ewangelicyzmie ortodoksyjnym /196
1. Samuel Schelwig w walce o fides vera Lutherana /198
1.1. "Ale wy jesteście rodem wybranym, królewskim kapłaństwem" (1P 2,9) /202
1.2. Powaga urzędu kaznodziejskiego Kościoła /212
1.3. Kontrowersje wokół Collegiów pietatis /222
1.4. W służbie słowa Bożego /228
Rozdział V. Epilog. Pietyzm w Gdańsku w 1. połowie XVIII wieku /240
1. Spór o właściwie rozumianą pobożność (1728-1730) 242
2. Przypadek Pawła Świetlickiego /245
3. Finał /249
Uwagi końcowe /252
Summary. Practical Christianity: a study if the Gdańsk Pietist dispute 1692-1703 /269
Aneksy /275
1. Podstawa źródłowa. Wybór tematyczny /275
2. Wykaz materiału źródłowego do historii sporów pietystycznych w Gdańsku /283
Bibliografia /289
1. Materiał źródłowy /289
2. Literatura przedmiotu /298
3. Wybór dalszej literatury badawczej //316
Wykaz ilustracji /323
Indeks osobowy /325