- Kategorie
-
Pozór kostiumu. Historyzm i orientalizm w modzie kobiecej w Polsce od XVIII do początku XX wieku
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366788008 |
EAN | 9788366788008 |
Zostaw telefon |
Autorka: Małgorzata Możdżyńska-Nowotka
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 398
Okładka: miękka za skrzydełkami
Format: 20,5 cm x 28,00 cm
Inspiracje ubiorami historycznymi i wschodnimi od stuleci obecne są w modzie i strojach przedstawianych w dziełach sztuki. Szal otulający księżnę Helenę Radziwiłłową sportretowaną w otoczeniu jej zbiorów sztuki starożytnej należał być może do sławnego indyjskiego sułtana Tipu. Mickiewiczowska Telimena objawia się jako miłośniczka strojów w „stylu trubadurów”. Balową toaletę księżnej Czartoryskiej wzorowano na XVIII-wiecznym portrecie hiszpańskiej arystokratki. Orientalny kostium Katarzyny z Branickich Potockiej malowanej przez Winterhaltera to komunikujący treści wolnościowe strój grecki. „Japonka” na obrazie Wyczółkowskiego nosi w istocie szatę mandżurską, a czerwone japońskie kimono pojawiające się na trzech młodopolskich obrazach jest za każdym razem instrumentem innej intencji. Motywy zaczerpnięte z przeszłości i innych kultur wprowadzały do stroju i jego przedstawienia element „artystyczności”. Stawały się nośnikiem tradycji i innowacji, medium osobistej ekspresji, środkiem wyrażani zmiennych gustów i nowych treści, sposobem reagowania na aktualne prądy, wydarzenia i okoliczności. Podążając tropem historyzmu i orientalizmu, autorka rekonstruuje istotną część wizualnej kultury mody w Polsce od XVIII wieku do progu nowoczesności oraz umieszcza ją w szerszym kontekście kulturowym i społecznym.
Spis treści:
Wstęp /9
Międzynarodowa moda i lokalne konteksty /9
Kostium o costume /10
Od jednostkowych "aktów" do większego obrazu /11
Układ książki /14
Źródła /15
Część I
Moda w awangardzie /17
Tematyczne stylizacje stroju w modzie i sztuce 2. połowy XVIII wieku /19
"Przez wielość mody nie masz mody" /19
Hierarchia stroju: negliż-półstrój-strój i jej recepcja w Polsce /20
Cudzoziemszczyzna i patriotyzm /21
Moda jako wyzwanie dla artysty /22
Stylizacja anykizująca /25
Stylizacja orientalna /28
Stylizacja pastoralna /32
Stylizacja historyczna /35
Sytuacja u progu XIX w. /37
Królewska maskarada /38
Polki (i Polacy) w kostiumach a la van Dyck /38
"Mówiono, że był to strój hiszpański..." /40
"Podobieństwo - raz dostrzeżone - stawało się nieodparte..." /41
Francuski łącznik /42
"Był ubrany w bardzo pięknej masce..." /44
:Mój strój był na wzór Marii Stuart..." /45
Wolność i dystynkcja /47
Z Paryża do kraju Nipuanów /47
Moda i awangardowe tendencje w sztuce przełomu XVIII i XIX w. /47
Poglądy na ubiory starożytności klasycznej /49
Suknia idealna czy rzeczywista? /52
Inspiracje antyczne w kontekście różnic między charakterem mody kobiecej i męskiej /58
"Dzisiejsza tunika najmniej nie jest podobna do dawnej greckiej", czyli od przedmiotu do znaku /62
Część II
Styl trubadurów /67
"Strój szlachetny i surowy" czyli nowa wrażliwość /67
Ubiory i akcesoria charakterystyczne dla "stylu trubadurów" /70
Rafael, Rubens, literatura /74
Klejnoty artystyczne i wymowne /78
Ewolucja modnej sylwetki i nowe motywy historyzujące /81
Wizje ubiorów staropolskich /83
Ewolucja stylu historyzującego i nasycanie narracją /84
Modowa epifania /86
Ten wspaniały (?) XVIII wiek /88
Powrót do niedawnej przeszłości /888
Inspiracje historyczne w kontekście aktualnej mody i konstrukcji ubiorów /90
Wizje epoki stanisławowskiej /92
Forpoczta emancypacji /93
Nobilitacja negliżu /94
Część III
Wiecznie czynny umysł i ruchliwa wyobraźnia /97
Teatr mody /99
Mentalny obraz mody /99
Sceny tematu mody /100
Moda naturalną skłonnością i społeczną domeną kobiety /101
Moda a "dobry gust" /104
Stosowny strój na każdą okazję /106
Modelowa "paryżanka" /108
Idealna i realna konsumpcja urody /109
Wizualna percepcja stroju /112
Strój, jako komunikat i forma ekspresji /113
Wartość estetyczna, czyli moda i sztuka /117
Kostiumowa edukacja /118
Bale dziecięce, czyli inicjacja /118
Literatura i kształtowania historycznej świadomości w dziedzinie stroju /121
Mała księżniczka /122
Rozkosze i reguły zabaw kostiumowych /124
Maskarada między kulturą wysoką a popularną /124
Wierność historyczna, prestiż kostiumów historycznych i arcydzieła sztuki dawnej jako źródło inspiracji /126
Prawda kostiumu, prawda charakteru /130
Kostium i stosowność /131
Historyczne wątki narodowe i międzynarodowa kariera kostiumu polskiego /132
Historyczny kostium a moda /134
Pomysł i wykonanie kostiumu /136
Część IV
Pozór kostiumu /139
Heroina historii lub powieści /141
Krążące podobieństwo form /141
Synkretyzm inspiracji historycznych w 2 połowie XIX w. /143
Dama we wnętrzu /145
Kostium dla roli /147
"Fakty pierwszego planu" /149
Dama w kontuszu - między modą a patriotyczną powinnością /150
"Prostota panuje dziś w ubraniu" /150
Żałoba i sztuka /152
Kontusz ślubny, kontusz królewski /154
Wymowne "potrzeby" /159
Robe d'interieur i powrót plis Watteau /160
Nowe wyzwania, nowe rozwiązania i elementy historyczne jako nośniki innowacji /160
Anatomia robe d'interieur i jej kultowe znaczenia /163
Od marzenia do rzeczywistości /164
Powrót do początku stulecia /167
Kult Napoleona /167
Piękność nowego dyrektoriatu /167
Facon historique. Portret salonowy między modą, sztuką i etykietą /171
Królowe mody /173
"Ogólna harmonia" /173
Królowe mody /175
Rebus z krynoliną /178
Wyzwanie interpretacji /178
Warszawianka i splendor baute couture /179
Nowy wynalazek w służbie mody /180
Atlas - materia mody i sztuki /181
Subtelna mowa ciała /184
Elegancja, stosowność i prestiż /187
W stylu van Dycka i Rubensa /189
Tradycja i nowe impulsy /189
"W jej toaletę strojny" /191
Portrety krawieckiego kunsztu /197
Część IV
Kobieta między Zachodem a Wschodem /199
"Turczynki", "Greczynki", "Czerkieski" /201
Sarmata bez Sarmatki /201
Sułtani i sułtanki. Wizje strojów orientalnych w Europie w XVI-XVIII w. /201
Europejka gościem w haremie i "fakty materialne" /204
Od Sasa do Lasa, czyli kostiumowa moda turquerie w Polsce w XVIII w. /207
Noc w haremie /213
Zjeść ciastko i mieć ciastko /218
"Gdybym nie była Polką, chciałabym być Greczynką" /219
Czerkieska - synteza kobiety Wschodu i Zachodu /224
Inspiracje orientalne w ubiorze codziennym /227
Kariera kaszmirskiego szala /228
Wschodni szal w ubiorze Europejczyków - początki /228
Artystyczna fuzja antyku i Orientu /229
Shall uni /230
Męskie podboje, kobieca konsumpcja /230
"Rajskie ptaki" nad Wisłą /231
Tajemniczy szam sułtana Tipu /236
Fakty i mity /237
Dystynkcja i praktyczność /240
"Godny i miły upominek do narzeczonego" /244
Ostatni akord /245
Ze Wschodu przez Zachód /247
Spojrzenie spod japońskiej parasolki /248
"Parasolki formą pagody chińskiej" /248
Obiekt estetyczny i akcesorium kobiety uprzywilejowanej /249
Artystyczny rekwizyt /252
Orientalna parasolka w ręku Europejki /253
Przedmiot aktywny /257
Trzy odsłony jednego kimona /260
Inspiracje dalekowschodnie w kroju i dekoracji modnych ubiorów kobiecych /260
Japońskie kosode i chińska szata smoka w ubiorze Europejczyków /263
Kobieta Zachodu we wschodnim kimonie /269
Polskie "Japonki" /274
Kimono, ciało, emancypacja i wymiana międzykulturowa /286
Między Zachodem a Wschodem /290
Wykaz skrótów nazw instytucji /310
Indeks nazwisk /311
Spis ilustracji i źródła fotografii /319
Aneks. Ilustracje /po s. 328