- Kategorie
-
Poza chederem. Żydzi w galicyjskiej szkole publicznej


Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788378667506 |
EAN | 9788378667506 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Przemysław Zarubin
Rok wydania: 2025
Liczba stron: 1008
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 16,5 cm x 24,0 cm
Od końca XIX w. większość dzieci żydowskich w Galicji uczęszczała do szkół publicznych. Szkoła na wiele sposobów angażowała żydowską społeczność: Żydzi pracowali jako nauczyciele i zasiadali we władzach oświatowych, gminy zobowiązano do zapewnienia zajęć z religii, powstawały podręczniki do tego przedmiotu. Edukacja stała się ważnym tematem politycznym, mobilizującym i polaryzującym społeczeństwo. Książka ujmuje żydowskie doświadczenie szkoły kompleksowo i z wielu perspektyw, m.in. codzienności, relacji międzyludzkich, symboliki, przestrzeni. Pokazuje, że upowszechnienie edukacji miało fundamentalne znaczenie dla historii społecznej Żydów galicyjskich, i że trudno jest pisać o galicyjskiej szkole bez uwzględnienia Żydów.
(opis wydawcy)
Osadzenie w literaturze i znajomość źródeł zaowocowały monografią, która spogląda na przestrzeń galicyjskiej szkoły publicznej z perspektywy Żydów. To oni są punktem wyjścia i stanowią główną oś narracji. (…) Pieczołowitość w dotarciu do detali odtwarzanych z rozmaitych języków koresponduje tu ze świadomością metodologiczną, interesującym katalogiem pytań badawczych i nietradycyjnym spojrzeniem na przestrzeń szkoły. Książka jest solidnie udokumentowana, ale nowoczesna w spojrzeniu na badane zjawiska (…). Autorka znakomicie orientuje się nie tylko w dziejach Żydów europejskich i galicyjskich, ale również w meandrach ich edukacji, która bynajmniej nie była prosta i oczywista. W przypadku niniejszej książki niewątpliwie mamy do czynienia z dziełem wybitnym.
- z recenzji prof. dr. hab. Tomasza Pudłockiego
Alicja Maślak-Maciejewska przedstawia całościowy obraz rzeczywistości szkolnej, łączy analizy na szczeblu makro (poprzez dane statystyczne) z podejściem mikrohistorii, uwzględniając szeroką gamę źródeł: wspomnienia, sprawozdania, listy, a także teksty literackie, prezentujące wgląd w osobiste przeżycia. (…) Prawne, religijne i tożsamościowe procesy kształtujące obraz dziejów żydowskich od czasów emancypacji są naświetlane w sposób innowacyjny i zarazem niezwykle staranny, gruntowny i wieloperspektywiczny. Autorce udało się poszerzyć naszą wiedzę z zakresu historii żydowskiej o niezmiernie ważną perspektywę dzieci szkolnych i szkoły jako miejsca kształtującego indywidualną i zbiorową tożsamość. Niniejsza książka powinna być obowiązkową lekturą nie tylko dla badaczy historii Żydów, lecz również dla historiografii Polski i Galicji, ponieważ pokazuje, jak bardzo dzieje Żydów i nie-Żydów są ze sobą powiązane – i to od wczesnego dzieciństwa aktorów wydarzeń.
- z recenzji prof. Jürgena Heyde
Spis treści:
Wstęp /9
Tendencje historiograficzne /13
Metodologia /30
Źródła /33
Pojęcia /36
Podziękowania /40
Rozdział I. Galicyjska szkoła /43
XVIII stulecie /44
Po 1805 roku /53
1866 - 1914 /63
Szkolnictwo średnie ogólnokształcące /86
Katolicki charakter galicyjskiej szkoły /98
Rozdział II. Szkolny dyptyk: uczniowie i nauczyciele żydowscy w ujęciu liczbowym /107
Obecni. Uczniowie i uczennice /108
(Nie)obecni. Nauczyciele /151
Rozdział III. Z chederu pod tablicę /185
Galicyjskie chedery /187
Stosunek do szkoły świeckiej /197
Od judaizmu w chederze do judaizmu w szkole /215
Cheder i szkoła publiczna: symbioza czy alternatywa? /225
Rozdział IV. Między kahałem a radą szkolną /235
Władze szkolne /236
Gminy żydowskie i obowiązek edukacji religijnej /258
Nauczyciele judaizmu: między Scyllą a Charybdą /293
Rozdział V. Wymiary szkolnej rzeczywistości: przestrzeń, kalendarz, ciało, codzienność, reprezentacje /309
Przestrzeń /309
Jarmułki, mundurki i bekiesze: o stroju /326
Czas, kalendarz, święta i rutyny /337
Podręczniki i pomoce dydaktyczne /378
Język wykładowy /395
Poetyka druku szkolnego, czyli reprezentacje szkolnej rzeczywistości /414
Rozdział VI. Relacje w szkole / 429
Regulaminy i nauczyciele /433
W gronie uczniów: co dzieli, co łączy /461
Przybliżenia: perspektywy na relacje szkolne /499
Rozdział VII. Judaizm w kącie /521
Sale i kąty /522
Czas: pora lekcji i równoległość /529
Nierówna liczna lekcji religii /539
Nauczyciel judaizmu w szkole /550
W stronę symetrii: symboliczne i emocjonalne znaczenie lekcji religii /559
Rozdział VIII. Rzeczy najpotrzebniejsze, czyli judaizm w pigułce... /571
Podręcznik do judaizmu /574
Podręczniki galicyjskie: od języka niemieckiego do polskieego /580
Programy naukowe /628
Co ma umieć nauczyciel judaizmu? Weryfikowanie kompetencji i kształcenie kadr /676
Dokształcanie z judaizmu, czyli religia poza chederem i szkołą publiczną /699
Rozdział IX. Krystalizacje i rozłamy: ruch nauczycielski, organizacje uczniowskie i mobilizacja społeczeństwa żydowskiego wokół szkoły /705
Nauczyciele: ruch nauczycielski /706
Uczniowie /739
Społeczeństwo /766
Zakończenie /829
Tabele i wykresy /845
Wykaz skrótów /869
Aneks /871
Bibliografia / 883
Indeks osobowy /969
Indeks geograficzny /993
Summary /1001
Dane producenta
Wydawnictwo Austeria Klezmerhojs Sp.z.o.o
ul. Szeroka 6
31-053 Kraków
Poland
austeria@austeria.pl