- Kategorie
-
Polskie strategie edukacyjne i oświatowe w epoce zaborów 1795 - 1918
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788382943481 |
EAN | 9788382943481 |
Zostaw telefon |
Autor: Jan Wnęk
Rok wydania: 2024
Liczba stron: 422
Okładka: miękka
Format: 16,0 cm x 23,5 cm
Monografia składa się z sześciu rozdziałów. W pierwszym z nich omówione zostały polskie strategie edukacyjne i oświatowe schyłkowego oświecenia, wprowadzane w życie po trzecim rozbiorze Polski.
W kolejnym rozdziale ukazane zostały polskie strategie edukacyjne i oświatowe doby romantyzmu. W tej części pracy scharakteryzowano problemy dotyczące przede wszystkim romantycznego mesjanizmu i ideału wychowania narodowego, które to najsilniej oddziaływały na polską myśl filozoficzno-pedagogiczną w okresie międzypowstaniowym.
W trzecim rozdziale omówione zostały pozytywistyczne strategie pracy u podstaw skupiającej się wokół polskiej oświaty i wychowania. Upadek powstania styczniowego i uwłaszczenie chłopów w Królestwie Polskim oraz napływ na ziemie polskie obcych prądów pozytywistycznych spowodowały odwrót od romantyzmu i wysunięcie na czoło rozważań kwestii potrzeb pracy organicznej.
Rozdział czwarty dotyczy renesansu wielkich idei pedagogicznych i nadziei na przełomie XIX i XX wieku, a więc w okresie wielkiej eksplozji demograficznej, migracji ludności, rozpadania się więzi stanowych i kształtowania się więzi klasowych oraz świadomości narodowej. Twórczość pedagogiczna tamtych lat przybierała postać strategicznego przekazu edukacyjno-wychowawczego skierowanego do społeczeństwa.
W rozdziale piątym scharakteryzowane zostały strategie apostazji i lojalizmu. Przez cały okres niewoli narodowej w polskim społeczeństwie rodziły się idee zmierzające do wykazania, że ugoda z zaborcą będzie najkorzystniejszym rozwiązaniem dla Polaków, pozwoli im zachować fundamenty narodowego trwania i materialnej egzystencji.
W ostatnim, szóstym rozdziale zawarte zostały rozważania o nieustannej irredencie jako jednej ze strategii działań na rzecz przywrócenia ojczyźnie niepodległego bytu. Rzucający hasła ciągłej walki z zaborcą nie zaprzestawali także marzyć o rewolucji społeczno-politycznej, która zmieni na lepsze życie polskiego społeczeństwa, wprowadzi do niego więcej demokracji i równości. Doceniano również rolę dyplomacji w pozyskiwaniu stronników sprawy polskiej oraz koncepcje tworzenia polskich szkół wojskowych na emigracji.
Całość rozważań zawartych w niniejszej książce daje ogólny obraz polskich strategii edukacyjnych i oświatowych doby zaborów. Poszczególne rozdziały przedstawiają kluczowe problemy edukacyjno-wychowawcze epoki, kreśląc wizję strategicznych planów i koncepcji wielu autorów dotyczących pedagogizacji polskiego społeczeństwa i walki o zachowanie narodowego bytu i tożsamości. Niektóre konkluzje i tezy zawarte w książce mogą mieć charakter dyskusyjny, determinować dalsze badania i głębszy namysł nad losami Polaków w trudnym okresie niewoli narodowej. Długi okres lat 1795–1918 przyniósł polskiemu narodowi nowe doświadczenia i wytworzył atmosferę walki o byt oraz przetrwanie. Różne ówczesne wypowiedzi i postawy mogą być rozmaicie interpretowane i oceniane, a końcowa konkluzja nie jest łatwa.
Na końcu książki zamieszczona została bibliografia. Jej szczególna rola polega na zestawieniu i ujawnieniu ogromu ówczesnych wypowiedzi na tematy oświatowe we wszystkich trzech zaborach oraz na emigracji. Dzięki swej rozległości bibliografia będzie dobrą ilustracją polskiej świadomości społecznej. Korzystać z niej będą mogli nie tylko historycy wychowania, ale także inni badacze dziejów Polski porozbiorowej pragnący zgłębić dotychczasowy stan wiedzy o losach polskiego narodu w warunkach wieloletniego zniewolenia.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Przedmowa (Andrzej Chwalba) / 9
Wstęp /13
I. Oświecajmy się /23
Pod urokiem tradycji Komisji Edukacji Narodowej /24
Światopogląd edukacyjno-oświatowy epigonów oświecenia /25
W zaborze rosyjskim i Księstwie Warszawskim /26
W Galicji /44
W Rzeczypospolitej Krakowskiej /49
W zaborze pruskim /51
Wizje oświaty ludu /56
Idee oświatowo-wychowawcze filomatów /61
Podsumowanie /65
II. W kręgu romantycznych i narodowych ideałów /67
Na straży uczuć religijnych i moralności /68
Romantyczny mesjanizm i ideał wychowania narodowego /77
Podsumowanie /92
III. Narodowa klęska i czas na realizm /95
Praca organiczna i praca u podstaw /96
W kręgu pozytywizmu warszawskiego /96
Dewizy oświatowo-wychowawcze pozytywistów galicyjskich /104
Strategia pracy u podstaw w dobie Kulturkampfu /117
Praktyka oporu społecznego wobec ucisku germanizacyjnego /125
Rola domu rodzinnego w utrzymaniu tożsamości narodowej /133
Koncepcje tajnego nauczania /143
Stanowisko w sprawie kształcenia kobiet /148
Podsumowanie /154
IV. Renesans wielkich idei i nadziei /157
Ideologia wychowania narodowego /157
Credo pedagogiki społecznej /169
Orientacja oświatowa ruchu ludowego /174
Myśl przewodnia oświaty socjalistycznej /185
Pedagogizacja chłopów i robotników /194
Dyskurs wokół szkolnictwa zawodowego /231
Deliberacje nad oświatą dzieci wiejskich /254
Idea studiów wyższych jako drogi do kariery /263
Taktyka wychowawczo-oświatowa ruchu sokolego /279
Dywagacje stowarzyszenia Eleusis na temat odnowy narodu polskiego /282
Aspiracje życiowe junaków, skautów i harcerzy /286
Perspektywa nowego wychowania i unaukowienia polskiej pedagogiki /290
Podsumowanie /301
V. Apostazja, trójlojalizm /305
W kręgu orientacji prorosyjskiej /306
Lojalizm wobec Habsburgów /319
Poszukiwanie ugody z pruskim zaborcą /325
Podsumowanie /328
VI. Nieustanna irredenta /329
Na polach bitew i w dyplomacji /331
Marzenia o rewolucji społeczno-politycznej /339
Polskie szkolnictwo o profilu wojskowym w obcych krajach /357
Podsumowanie /363
Zakończenie /365
Bibliografia /377
Indeks osobowy /397
Abstract /405
Zusammenfassung /413