- Kategorie
-
Polityczny islam. Między religią polityczną a instrumentalizacją religii w polityce
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7455-573-9 |
EAN | 9788374555739 |
Zostaw telefon |
Autor: Anna Zasuń
Rok wydania: 2018
Ilość stron: 531
Oprawa: twarda
Format: 17,0 cm x 24,5 cm
Uwaga - przetarta, zarysowana okładka
"Odkąd w VII wieku na terenach pustynnej Arabii Muhammad, a następnie czterech prawowitych kalifów uformowało nową strukturę społeczno-polityczną określaną ummą oraz pierwsze na tym terytorium państwo, islam pełnił w nich rolę nie tylko religii, ale też zbioru politycznych dyrektyw. Już w tym początkowym okresie stanowił kompletny, holistyczny system religijny i zarazem społeczno-polityczny, źródło zasad dotyczących każdego aspektu życia, i pod tym względem był także systemem uniwersalnym.[...] Po upadku imperium osmańskiego i wskutek naporu sił mocarstw zachodnich, a następnie trendów nowoczesności, uniwersum muzułmańskie zostało rozbite, co więcej, islam przestał być jedynym źródłem kształtowania społeczno-politycznej świadomości i rzeczywistości ummy oraz regionu. Świat islamu doświadczył wówczas konkurencyjnych, zachodnich modeli legitymizacji, które odznaczyły się w burzliwych dziejach regionu bliskowschodniego, by na trwałe zmienić wizerunek świata islamu...."
(ze Wstępu)
Spis treści:
Wprowadzenie /7
Rozdział 1. Ramy teoretyczne i konteksty badań nad politycznym islamem
1.1. Zakres pojęcia i dyskusja znaczeń "politycznego islamu" /23
1.2. Religia i polityka w badaniach nad politycznym islamem /66
1.3. Polityczny kontekst historii islamu /99
1.4. Doktrynalno-polityczne podziały islamizmu i wyjątki politycznej nomenklatury /117
Rozdział 2. Islam jako religia polityczna
2.1. Upolityczniony islam w perspektywie normatywnej /147
2.2. Quasi-polityczna filozofia islamu /159
2.3. Koncepcje polityczne wczesnego islamu /175
2.4. Władza polityczna pierwszych wieków islamu 194
2.5. Polityka we wczesnym państwie muzułmańskim /213
Rozdział 3. Instrumentalizacja islamu. Religia jako narzędzie polityczne
3.1. Współczesne normatywne wyzwania dla islamu /229
3.2. Burzliwe dzieje zachodnich wpływów /243
3.3. Ideologiczna "kuźnia" politycznego islamu /261
3.3.1. Fundamentalizm jako ideologiczny wspólny grunt /265
3.3.2. Hanbalicka geneza /273
3.3.3. Wahhabizm jako religiojno-polityczna ewolucja hanbalizmu /280
3.3.4. Salafizm - między kwietyzmem, politycyzacją a dżihadem /284
3.4. Kreatorzy politycznego środowiska islamu nutru salafizmu /296
3.4.1. Dżamal ad-Din al-Afghani /296
3.4.2. Muhammad Abduh /308
3.4.3. Muhammad Raszid Rida /318
3.4.4. Hasan al-Banna - ojciec politycznego islamu /330
3.4.5. Sajjid Kutb - ideolog sunnickiego fundamentalizmu /339
3.4.6. Abu al-Ala Maududi /359
3.4.7. Ruhollah Musawi Chomejni /371
Rozdział 4. Między Ad-Daula al-Islamija a Niza Islam. Drogi współczesnego islamizmu
4.1. Współczesne konteksty rozwoju islamizmu /399
4.2. Płaszczyzny działań współczesnych islamizmów /437
4.3. Polityka "oddolnej" i "odgórnej" islamizacji /476
Zakończenie /497
Bibliografia (i netografia) /509
Indeks osób /523
Indeks ruchów i organizacji /529