- Kategorie
-
Pogromy Żydów na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. Tom 1. Literatura i sztuka
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-65880-11-6 |
EAN | 9788365880116 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Sławomir Buryła
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 462 + 37
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 24,0 cm
Współpraca: Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Uniwersytet Wrocławski, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
"Do polskiej literatury poruszającej zagadnienie pogromów wydarzeniem założycielskim był tzw. pogrom warszawski z grudnia 1881 r. To do niego odnosi się jeden z najbardziej znanych tekstów dotyczących przemocy kolektywnej - nowela Marii Konopnickiej, pt. Mendel Gdański.
Prześladowania Żydów w okolicach świąt Bożego Narodzenia w 1881 r., którym początek dały wydarzenia w kościele Świętego Krzyża przy Krakowskim Przedmieściu, wywołały szok wśród ówczesnych elit artystycznych, podzieliły zwolenników asymilacji. Znalazły też liczne poetyckie i prozatorskie ilustracje (m.in. w Lalce Bolesława Prusa, Modlitwach Marii Konopnickiej, Głosie żelżonego Wiktora Gomulickiego). Nastąpiła konfrontacja pozytywistycznych idei z nowym faktem w relacjach polsko-żydowskich. Aby wyjaśnić genezę tego zjawiska, Henryk Sienkiewicz w swoich Kronikach wskazywał na "prowokację ze strony jakichś czynników zewnętrznych". Bogdan Burdziej w szkicu Świat nieprzedstawiony dowodzi, że autor Potopu '[b]ezpośrednich sprawców szukał wśród rodzimych, nielicznych, pseudointeligentnych i ciemnych *żydofobów*, których do niecnego czynu popchnęły okoliczność - panika w kościele. Inaczej niż Sienkiewicz, Aleksander Świętochowski przekonywał, ze pogrom w Warszawie w grudniu 1881 r. tłumaczyć należy silnymi nastrojami antyżydowskimi w społeczeństwie."
(fragment Pogromy znane i nieznane. Wprowadzenie, S. Buryła)
Spis treści:
Pogromy znane i nieznane. Wprowadzenie (Sławomir Buryła) /7
Część I. Pogromy Żydów w literaturze i piśmiennictwie
Agnieszka Friedrich - Obraz pogromu warszawskiego w literaturze polskiej /21
Bożena Karwowska - Czy to nazwa tworzy pogrom? Opowieść o wojnie, dojrzewaniu i 1915 r. w dzienniku czternastolatki /35
Maria Antosik-Piela - Wśród chichotu katów. Motyw pogromu w literaturze polsko-żydowskiej /53
Alina Molisak - "Zapisywanie" pogromów - kilka uwag o języku prasy polskiej doby międzywojnia /73
Magdalena Ruta - Pogrom kielecki w jidyszowej twórczości polskich Żydów ocalałych z Zagłady /95
Sławomir Buryła - Temat pogromów w wojennej i powojenne prozie polskiej (1939-2015). Rekonesans /125
Bartłomiej Krupa - Pogrom kielecki w narracjach prozatorskich i historycznych. Rekonesans /157
Anna Mach - Polscy intelektualiści wobec powojennych pogromów - dyskusje o antysemityzmie na łamach prasy literackiej (1945-1947) /187
Paweł Wolski - Jedwabne: miejsce (prawie) wspólne. Topika pojedwabieńska w polskiej literaturze najnowszej /215
Marta Tomczok - Przemoc wobec kobiet i dzieci w narracjach pojedwabieńskich /235
Adam Kopciowski - Pogromy w świetle żydowskich ksiąg pamięci /249
Część II. Pogromy Żydów w sztukach wizualnych
Monika Czekanowska-Gutman - Wizualizacje losu ofiar żydowskich po pogromie. Pieta w twórczości artystów żydowskich z Europy Środkowo-Wschodniej /269
Renata Piątkowska - Między wyobraźnią a pamięcią. Pogromy z lat 1903-1906 w dziełach artystów żydowskich z Polski /291
Dariusz Konstantynów - Pogromy i inne akty przemocy fizycznej wobec Żydów w zwierciadle rysunków z prasy polskiej (1919-1939) /321
Marta Koszowy-Krajewska - Fotografie pogromów. Julii Pirotte reportaż z Kielc /363
Agnieszka Dulęba - Sztuka o nie-pamięci. Pogrom w Jedwabnem w polskiej sztuce współczesnej: Paweł Susid, Zofia Lipecka, Rafał Betlejewski /381
Bartosz Kwieciński - Pamiątka rzezi. Pogrom w polskiej fabule filmowej /397
Katarzyna Mąka-Malatyńska - Świadectwo obrazu. Przedstawienia pogromów antysemickich w polskim filmie dokumentalnym /421
Wykaz skrótów /443
Summary /445
Indeks osobowy /449