• Pismo drukowane w Polsce XV-XVIII wieku

Symbol: 11478
Brak towaru
49.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 832271727X
Zostaw telefon

Autorka: Maria Juda

Rok wydania: 2001

Liczba stron: 364 + 20 zdjęć

Okładka: twarda

Format: 17,00 cm x 24.00 cm

Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami

 

Wynalazek druku przy pomocy czcionki ruchomej chociaż w swej istocie był natury technicznej, to w procesie realizacji stał się również swego rodzaju dziełem artystycznym. Gutenbergowska typografia określa przejście od pisania do druku nie tylko we właściwym sobie kształtowaniu książki, ale także nowy okres w rozwoju pisma, który w dużym stopniu determinowany był techniką drukarską, rytowniczą i odlewniczą. Zmiany zachodzące w piśmie były wyraziste i dość szybkie. Ich chronologię i czynniki mające wpływ na rozwój pisma drukowanego przedstawiono w niniejszej książce. Szczegółowo przeanalizowano cechy poszczególnych rodzajów pisma (wzory liter, grubość linii, szerokość odstępów, kąt pochylenia). Wszystkie omawiane litery zostały zobrazowane przykładami, pozwalającymi na nauczenie się rozpoznawania poszczególnych znaków. Ponadto rozdział piąty poświęcono brachygrafii (jej odczytywaniu), ortografii polskiej, zapisywaniu cyfr oraz znaków interpunkcjnych. Do książki dołączono kilkadziesiąt przedruków stron z oryginalnych tekstów z okresu od XV do XVIII wieku.

Spis treści:

Wstęp   /7

Rozdział I. Klasyfikacja i nazewnictwo pism drukowanych  /23

Wzorniki  /24

Systemy klasyfikacyjne i nazewnictwo  /33

W kręgu formalizmu  /34

Zmienne kryteria  /38

Kryterium historycznego rozwoju  .48

Rozdział II. Gotycka i postgotycka różnorodność   /55

Inicjatorzy, twórcy, i odbiorcy  /56

Analiza paloegraficzno-typograficzna  /65

Tekstura  /65

Rotunda  /82

Szwadracha  /98

Fraktura  /114

Funkcja w realizacji typograficznej  /137

Rozdział III. Renesansowa prostota i harmonia  /145

Inicjatorzy i twórcy  /146

Analiza paleograficzno-typograficzna  /154

Antykwa  /154

Kursywa  /154

Antykwa i kursywa w realizacji typograficznej  /216

Rozdział IV. Od klasycznej prostoty do klasycystycznej surowości   /223

W kręgu inicjatorów i odbiorców   /224

Analiza paleograficzno-typograficzna  /230

Antykwa  /230

Kursywa   /260

Pisanka  /282

Funkcja w realizacji typograficznej  /300

Rozdział V: Brachygrafia  i ortografia Polska, cyfry i interpunkcja   /303

Brachygrafia   /304

Ortografia Polska   /316

Cyfry  /322

Interpunkcja  /328

Zakończenie  /333

Zussamenfassung  /337

Bibliografia  /345

Indeks osobowy  /359

Indeks nazw geograficznych   /356

Wykaz skrótów  /367

Tablice   /369

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie