- Kategorie
-
Państwo tańczące. Mitologiczne źródła Platona nauki o tańcu
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323240563 |
EAN | 9788323240563 |
Zostaw telefon |
Autor: Juliusz Protazy Grzybowski
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 582
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
W możliwym do obrony uproszczeniu książka dotyczy Platona nauki o tańcu. Z kilku jednak spraw dobrze by się było jednak wytłumaczyć. Platon o tańcu pisze sporo, ale nie zmienia to przecież tego, że jest to u niego kategoria szczególna i rzadko jest przedstawiana przez niego przedmiotowo. Raczej służy mu jako część zestawu narzędziowego. Przeniesienie jej zatem na obszar przedmiotowy musi być ostrożne i musi być szczególnie czułe na kłopoty związane z uprzedmiotowieniem właśnie. Stąd pewne zuchwałe decyzje metodologiczne, które wiodą autora monografii w stronę greckich mitów, które potraktowane zostały po części jako źródło rozstrzygnięć platońskich a po części jako miejsce, w którym nauka Platona mogłaby znaleźć właściwą akustykę. Jako takie właśnie miejsce pojawiają się w pracy mit Ateny, mit Gorgony Meduzy, Marsjasza i Apollina, Pyrrosa-Neoptolemosa czy mit Ariadny. Czasem mit przedstawi się wraz z odpowiadającym sobie rytuałem i tak też wzajemnie się oświetlając raz będzie się z rytuałem wadził a raz będzie w nim szukał swojej wykładni. W ten sposób pojawiają się w książce Korybanci czy bachantki. Konstrukcja książki oparta jest na Platona wstępnej klasyfikacji tańca, którą znajdziemy w jego najprawdopodobniej ostatnim dialogu Prawa. Tam właśnie Platon dzieli tańce na dzikie i cywilizowane, tańce poważne i niepoważne, a także na tańce wojenne i pokojowe. Ten techniczny poniekąd zarys klasyfikacyjny oczywiście budzi szereg wątpliwości i to – dodajmy od razu – wątpliwości samego Platona. Ale ten techniczny zarys klasyfikacyjny jest również wykładnią państwa, a zarazem tego, co ludzkie, ale jednak państwu obce. To, co obce, pozostaje wciąż z państwem w relacji, nawet wówczas, gdy jest to relacja wygnańca (tańce dzikie) albo mieszkańca pozbawionego praw obywatelskich (tańce niepoważne). Taniec zatem daje wyjątkową zdaje się możliwość przyjrzenia się państwu od wewnątrz, ale również z zewnątrz. Państwu i duszy. Od Platona wiemy bowiem, że badanie tych dwu zagadnień jest, do pewnego przynajmniej stopnia, tożsame, różni te badania jedynie dystans obserwatora. Zarówno dla państwa, jak i dla duszy taniec zostaje rozpoznany przez autora jako najwłaściwszy i zarazem najbardziej własny sposób postępowania. Autor stoi na stanowisku, że ruch duszy właściwy a zatem ruch, który szczególnie winien być bliski filozofii, winno się nazwać ruchem tanecznym.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Podziękowania /9
Wykaz stosowanych skrótów /15
WSTĘP
A. Wprowadzenie /19
1. Sformułowanie tematu /19
2. Założenia metodologiczne oraz deklaracje gatunkowe /30
3. Trójjedyna choreia /35
4. Wyprawa do jaskini Zeusa /38
5. Obszar badań oraz założenia metodologiczne /42
6. Struktura pracy /49
B. Dziwadełka /53
1. Złoty łańcuch /53
2. Zeus, Hera i pięć pokoleń /53
3. Łańcuch poetów /60
4. Rozumu namowy /68
5. Napięcie /70
6. Zabawki /72
7. Dobra boskie i dobra ludzkie /78
8. Prehistoria /80
9. Najdziksze zwierzęta /82
10. Oswajanie /87
11. Podwójna natura konieczności /89
12. Nić Ariadny /92
I. TAŃCE WOJENNE /97
A. Taniec Aresa /99
B. Pyrriche /104
1. Mity ajtiologiczne /105
2. Okoliczności /111
3. Konteksty /112
a. Pojedynek /112
b. Cykl wegetacyjny /114
c. Inicjacja /117
d. Pogrzeb /119
4. Rynsztunek /120
5. Figury /122
C. Tańce zbrojne i sztuka wojskowa /129
1. Tańce z bronią i Paflagończycy /133
2. Pyrriche i cheironomia /139
3. Tańca zalety zdrowotne wraz z dodaniem możliwych pożytków dla wojennego fachu płynących /143
D. Wojna i wojownicy /151
1. Dwie twarze /157
II. GORGONA /158
A. Figura Ateny /159
B. Trzy siostry /160
C. Dwie twarze Meduzy /165
D. Przygody Perseusza /170
1. Droga do celu /172
2. Meduza /175
3. Ucieczka /178
E. Odyseusz i zaświaty /187
F. Interpretacje /204
1. Sierp, zboże i pradawne historie miłosne /204
2. Racjonalizacje /205
3. Przodkowie /208
G. Atena – scena przebierania /210
H. Gorgona Chtonia /215
I. Tarcza Agamemnona /222
J. Dociekania słownikowe /229
1. Groza i spór o rdzeń garg(g) /229
2. Konie /235
K. Atena i Gorgona /245
L. Gdzie mieszkają dzikie stwory? Lokalizacja /252
Ł. Lament /258
M. Epilog. Panny morskie /262
III. KORYBANCI /264
A. Eutydem /264
1. Przedstawienie dialogu /264
2. Eutydem i Dionizjodor /270
3. Tancerze z mieczami /271
4. Dionizjodor i Eutydem /273
5. Sokrates i Korybanci /279
B. Źródła /283
C. Szał Korybantów /285
D. Etymologie /286
E. Status /287
1. Genealogia /290
2. W towarzystwie Matki Bogów /292
3. Role /297
a. Kowale, górnicy i czarodzieje /301
F. Korybanci w Atenach /309
1. Przebieg /309
a. Obmycie i ofiara /310
b. Ukrzesłowienie /310
c. Ofiara właściwa /312
d. Narodziny boga /315
e. Elementy szczegółowe /320
f. Choreografia /321
g. Lekarze /331
h. Jaskinia /336
i. Dzikie tańce Korybantów /340
IV. MARSJASZ /346
A. Aulos i Atena /346
B. Wielcy wynalazcy /355
C. Apollo i Marsjasz /358
1. Aulos /363
2. Wygnanie aulecistki /369
3. Niejasna natura sztuki auletycznej /372
D. Marsjasz Sokrates /378
1. Utracony rozum Apollina /386
a. Kłopotliwe kryteria /386
b. Kara /387
c. Kursa /390
d. W orszaku matki bogów /393
E. Epilog. Marsjasz w Rzymie /396
V. PENTEUS ALBO NARODZINY CHOREOGRAFII /397
A. Okoliczności /398
1. Pierwsze rozróżnienie /400
2. Założenie /402
a. Warunki założenia /403
3. Okoliczności dodatkowe /404
a. Założenia wtóre /405
b. Kłopot /407
B. Niebezpieczeństwo /408
C. Mit /415
D. Platon i Penteus /431
VI. PAŃSTWO TAŃCZĄCE /440
A. Piękny taniec Platona /440
1. Jak być poetą w państwie idealnym? /449
B. Posadzka taneczna dla Ariadny /451
1. Czas tańczący /456
2. To, co nam się w głowie nie mieści /462
3. Rozwiązania egipskie /464
4. Ἵμερος /470
5. Taniec rydwanów /485
a. Upadek /495
b. Jeden taniec czy dwa tańce? /497
6. Dusza /498
7. Nieobecny bóg /502
8. Ciało /505
C. Najprawdziwsza tragedia /512
D. Epilog /527
ZAKOŃCZENIE /528
A. Taniec /529
1. Wypracowanie tematu /529
2. Przebieg pracy /531
B. Platon i mit /535
Bibliografia /539
The dancing state. The mythological sources of Plato’s teachings on dance – Summary /577