- Kategorie
-
Oswald Balzer i lwowska szkoła historycznoprawna
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788373631095 |
EAN | 9788373631095 |
Zostaw telefon |
Autorka: Magdalena Pyter
Rok wydania: 2010
Liczba stron: 406
Okładka: miękka
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Uwagi - okładka z zatarciami
Celem pracy jest przedstawienie rozwoju oraz funkcjonowania lwowskiej szkoły historycznoprawnej. Należy zaznaczyć, że podjęta w pracy próba przedstawienia lwowskiego środowiska historyków prawa, ich poglądów i badań, obejmuje szeroki zakres problemów i wymaga odpowiedzi na pojawiające się pytania. Ich zawartość treściową najogólniej można ująć w następującej formie: czy XIX-wieczna sytuacja polityczna i społeczna - w monarchii austriackiej oraz Galicji - sprzyjała rozwojowi nauk historycznoprawnych; jakie kierunki przybierały badania historycznoprawne w pozostającym pod zaborami kraju; jakie były struktury organizacyjne wydziałów prawniczych; jakie poglądy reprezentował Oswald Balzer, jego współpracownicy i uczniowie; jak, z formalnego i merytorycznego punktu widzenia, prowadzono wykład z zakresu historii prawa i seminarium naukowe; które prace z dorobku szkoły można uznać za reprezentatywne oraz jak przedstawiała się pozanaukowa działalność lwowskiego środowiska historyczno prawnego (ze Wstępu).
Spis treści:
Wstęp /5
Rozdział I. Warunki zewnętrzne rozwoju i funkcjonowania szkoły /31
1. Oddziaływanie historiografii prawniczej w XIX i XX w. na lwowskie środowisko historycznoprawne /31
2. Zmiany ustrojowo-prawne w monarchii habsburskiej i ich wpływ na powstanie szkoły /49
3. Organizacja Uniwersytetu Lwowskiego oraz Wydziału Prawa jako miejsc rozwoju i działania szkoły /68
Podsumowanie /100
Rozdział II. Rola Oswalda Balzera w procesie tworzenia szkoły /103
1. Oswald Balzer i jego poglądy na istotę i funkcjonowanie nauki /103
2. Wkład Oswalda Balzera w powstanie Katedry Historii Prawa Polskiego /132
3. Oswald Balzer jako kierownik seminarium naukowego /143
Podsumowanie /150
Rozdział III. Lwowskie środowisko historycznoprawne /153
1. Uczestnictwo uczniów Oswalda Balzera w działalności szkoły /153
2. Udział współpracowników Oswalda Balzera w funkcjonowaniu szkoły /185
Podsumowanie /193
Rozdział IV. Działalność naukowa szkoły /197
1. Główne kierunki badań /197
1.1. Badania nad historią praw słowiańskich i początkami państwa polskiego /197
1.2. Historia ustroju i prawa sądowego dawnej Polski /209
1.3. Przyczyny upadku państwa polskiego /246
2. Polemiki z innymi środowiskami akademickimi /259
2.1. Polemika nad ustrojem państwa polskiego /259
2.2. Poglądy na temat przyczyn rozbiorów Polski /269
2.3. Miejsce dyscyplin historycznoprawnych w wykształceniu prawniczym /283
3. Edycja materiałów źródłowych /301
Podsumowanie /312
Rozdział V. Inne formy aktywności szkoły /315
1. Działalność przedstawicieli szkoły w towarzystwach naukowych /315
2. Udział lwowskich historyków prawa w życiu publicznym /332
Podsumowanie /342
Zakończenie /345
Bibliografia /357
Indeks osobowy /395