- Kategorie
-
Orzeł biały na tle mroków nocy. Ikonografia Piotra Skargi


Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788377678404 |
EAN | 9788377678404 |
Zostaw telefon |
Autor: Kazimierz S. Ożóg
Rok wydania: 2012
Liczba stron: 304 + 48
Oładka: miękka
Format: 16,5 cm x 24,0 cm
Zgodnie z zaleceniami Erwina Panofsky’ego autor nie ograniczył swoich rozważań do jednej epoki, ale przestudiował funkcjonowanie motywów i schematów ikonograficznych w różnych czasach, (…) sytuując wizerunki Skargi w rozległej ikonosferze, wykoncypowanej przez Mieczysława Porębskiego, lub w ramach Bildgeschichte Hansa Beltinga. Przywołuję tu te wielkie nazwiska, aby pokazać metodologiczną wnikliwość pracy i nowoczesność zastosowanych w niej ujęć badawczych. (…)
Książka wnosi wiele do badań nad polską ikonografią historyczną, ponieważ na przykładzie przedstawiania Skargi pokazuje dobrze mechanizmy jej kreowania, modyfikowania i instrumentalizacji. Wiele mogą się z niej nauczyć nie tylko historycy sztuki, ale także historycy, historycy Kościoła i antropolodzy kultury.
Piotr Krasny.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Skróty stosowane w książce /7
Wstęp. Geniusz Skargi, jego piorunowa moc, wymagały też i genialnej ręki artysty /9
Rozdział I. Człowiek czysty jak kryształ (narodziny schematów) /37
Rozdział II. Księga nauki duchowney pełna y skupieniu dusz ludzkich wielce pożyteczna (dojrzewanie wzorów) /61
Rozdział III. Czysty, wzniosły, bezstronny głos Pański do narodu (przemiana) /79
Rozdział IV. Natchnione słowa, wypowiedziane w formie ciemnej i apokaliptycznej (XIX stulecie) /101
Rozdział V. Stanął przed narodem własny jego Mesjasz (Skarga Matejki) /131
Rozdział VI. Najdroższa po najświętszych relikwia (półwiecze rocznic) /169
Rozdział VII. Czesław, nie dźwigaj więcej tych pomników, bo znowu będą skargi! (obojętność współczesności) /215
Zakończenie. Ty uczysz dokładnie: gdzie kryją się na dnie straszydła krajowi szkodne (kształt i rozkład narodowego mitu) /237
Summary. The White Eagle in the Gloom of the Night. The Iconographic Representations of Piotr Skarga /261
Bibliografia /265
Indeks osób /289
Spis ilustracji /295