• Okręty Hornblowera. Próba rekonstrukcji

Symbol: 16480
66.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 3 szt.
ISBN 9788366163690
Zostaw telefon

Autor: Krzysztof Gerlach

Rok wydania: 2024

Liczba stron: 197

Okładka: miękka

Format: 21,00 cm x 29,5 cm

 

Angielski autor Cecil Scott Forester powołał do życia niezłomnego oficera brytyjskiej marynarki wojennej z czasów napoleońskich i potrafił uczynić go postacią znaną i w wielu krajach lubianą do tego stopnia, że historyk N.C. Parkinson nie zawahał się poświęcić swego cennego czasu, by stworzyć pełną biografiię Hornblowera, łącznie z dodaniem mu całej listy przodków i potomków [...]

Interesując się od kilkudziesięciu lat historią żaglowych okrętów wojennych doszedłem do wniosku, że zrekonstruowanie okrętów, na których mógłby rzeczywiście pływać Hornblower, okaże się co najmniej równie pasjonujące (oczywiście dla autora. niekoniecznie dla czytelnika) jak rozważanie szczegółów pokrewieństwa między powieściową lady Wellesley a jej "bratem" z realnego świata, księciem Wellingtonem [...] Celem podstawowym stało się dla mnie pokazanie żaglowców maksymalnie zgodnych z literą i duchem powieści Forestera, ale tylko takich, które odpowiadałyby również prawdzie historycznej.

(fragmenty z rozdziału Co, dlaczego i w jaki sposób)

Spis treści

Ostrzeżenie zamiast Wprowadzenia /1

Co, dlaczego i w jaki sposób /1

Chronologia /2

"MARIE GALANTE"

1. Zakamuflowana jednoznaczność datowania  /3

2. Dane z powieści /3

3. Cechy i problemy rekonstrukcji  /4

 

HMS "RETRIBUTION"

1. Co autor to data, albo nawet dwie, czyli ogólne tło problemów z chronologią /9

2. Datowanie - fakty literackie, zdarzenia historyczne, interpretacje /9

3. "Uściślenie" datowania, czyli wybujała fantazja Parkinsona i mimowolne dowcipy "Vademecum hornblowerowskiego"  /10

4. Charakterystyka powieściowa HMS "Retribution"  /11

5. Podstawy rekonstrukcji  /11

6. Dobór szczegółów, czyli skąd te pomysły  /12

7. Slupy w marynarce brytyjskiej  /14

8. Przeciwnicy slupów brytyjskich  /21

 

HMS "HOTSPUR"

1. Elastyczność pór roku, czyli okres służby pod rozkazami Hornblowera, możliwa data budowy  /22

2. Typ okrętu - obraz podstawowy  /22

3. Typ okrętu - zakłócenia  /25

4. Typ okrętu - konkluzja  /28

5. Niedbale rozrzucane perełki, czyli przeróżne dane liczbowe  /30

6. Moje decyzje, czyli dodatkowy komentarz do rysunków /36

7. Master and commander, czyli bałwański Pan i Władca z filmowej opowieści  /39

8. Slupy w typie fregaty w marynarce brytyjskiej  /40

9. Odpowiedniki we flotach przeciwnikó  /41

 

HMS "ATROPS"

1. Okres dowództwa Hornblowera  /43

2. Radosna twórczość chronologiczna "Vademecum Hornblowerowskiego"  /44

3. Ogólna charakterystyka okrętu  /44

4. Domniemana wielkość /45

5. Popisy księcia Seitz-Bunau, jako główna wskazówka na temat rzeczywistej wielkości "Atropos"  /46

6. Sugestia Parkinsona i kontrargumenty  /48

7. Uzbrojenie /50

8. Dopuszczalne odchylenia od typowości  /51

9. Różne drobiazgi /52

10. Osobliwości rekonstrukcji /54

 

HMS "LYDIA"

1. Czas akcji  /60

2. Potencjalne wymiary  /61

3. Wędrówki kapitana Hornblowera  /62

4. Remis ze wskazaniem na okręt mały  /67

5. Analiza uzbrojenia "Lydii"  /70

6. Ostateczny wybór rzeczywistego modelu  /74

7. Widoki porucznika Gerarda, czyli komunikacja z pokładem głównym /80

8. Łodzie okrętowe /85

 

HMS "SUTHERLAND"

1. Kiedy zdobyty? Kiedy powierzony Hornblowerowi?  /90

2. "Holenderskość" budowy /91

3. Wymiary kadłuba i masztów  /97

4. Dopasowanie uzbrojenia  /100

5. Załoga, wyposażenie, wystrój  /102

6. Okręty 74-działowe pod brytyjską banderą oraz u konkurentów  /104

 

HMS "WITCH OF ENDOR"

1. Skrzyżowanie ścieżek kariery okrętu i Hornblowera  /108

2. Wizja ogólna  /109

3. Liczby w powieści i w historii  /109

4. O działach, karonadach i lawetach  /110

5. I co z tego wynika?  /112

6. Kutry a slupy  /117

 

OKRĘTY ESKADRY BAŁTYCKIEJ HORNBLOWERA

1. Datowanie wyprawy  /121

2. Długa lista błędów w opisie 74-działowca HMS "NONSUCH"  /121

3. Korwety "LOTUS" i "RAVEN"  /133

4. Kecze bombowe "MOTH" i "HARVEY", czyli totalne nieporozumienie  /143

5. Prawdziwy moździerzowiec brytyjski w 1812 roku  /143

6. Teoretycznie dopuszczalny kecz bombowy w 1812 roku  /145

7. Kuter "CLAM"  /149

 

OKRĘTY ESKADRRY HORNBLOWERA POD HAWREM

1. Datowanie misji i jednostki w niej uczestniczące  /152

2. Brygi "PORTA COELI" oraz "FLAME"  /153

3. Liniowiec 74-działowy "NONSUCH"  /163

4. Fregata "CAMILLA"  /163

5. Zdobyczny lugier "BONNE CELESTINE"  /164

 

OKRĘTY KADM. HORNBLOWERA W INDIACH ZACHODNICH

1. Czas komendy i okręty podległe głównodowodzącemu  /168

2. Szkuner wojenny "CRAB"  /172

3. Fregata "CLORINDA"  /178

4. Pontony stoczniowe - punty  /183

5. Bryg pocztowy "PRETTY JANE"  /188

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie