- Kategorie
-
Officium divinum de tempore w rękopiśmiennych antyfonarzach zakonów benedyktyńskich w Polsce od XV do XIX wieku
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788373388949 |
EAN | 9788373388949 |
Zostaw telefon |
Autor: ks. Tadeusz Bratkowski
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 338
Okładka: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
"Praca podzielona została na cztery rozdziały, co pozwoli zrealizować zamierzony cel, stosując odpowiednie metody badawcze. Rozdział pierwszy [...] poświęcony będzie początkom tej modlitwy oraz etapom jej rozwoju. Ponieważ klasztory benedyktyńskie stosowały w modlitwie zarówno cursus monastyczny, jak i katedralny (rzymski), omówione zostaną oba nurty rozwoju tej modlitwy oraz ich wzajemne związki i oddziaływania [...]
Rozdział drugi [...], będzie odnosił się bezpośrednio do historii rękopiśmiennych antyfonarzy benedyktyńskich. [...] W rozdziale trzecim zajmiemy się problemem roku liturgicznego czasu de tempore w antyfonarzach benedyktyńskim z podziałem na antyfonarze cursus monastycznego i katedralnego [...]. Rozdział czwarty w całości poświęcony zostanie muzycznej analizie repertuaru śpiewów zapisanych w antyfonarzach
(fragment Wstępu)
Spis treści:
Contents /8
Wykaz skrótów /11
Wstęp /13
ROZDZIAŁ I. Geneza i rozwój benedyktyńskiego officium divinum /23
1. Początki officium divinum /23
1.1. Cursus monastyczny /24
1.2. Cursus katedralny /28
1.3. Związki i wzajemne oddziaływanie cursus monastycznego i katedralnego /32
2. Officium divinum w prawodawstwie benedyktyńskim /34
2.1. Officium divinum w Regule Mistrza (Reg.M) /34
2.2. Officium divinum w Regule św. Benedykta (Reg.B) /37
2.3. Officium divinum w Coeremoniale Polskiej Kongregacji Benedyktyńskiej /40
2.4. Officium divinum w Regule benedyktynek kongregacji chełmińskiej (Reg.Ref.) /42
2.5. Officium divinum w Regule benedyktynek ze Staniątek (Reg.Stan.) /46
3. Praktyczne wskazania dotyczące sprawowania officium divinum w benedyktyńskich klasztorach /48
ROZDZIAŁ II. Rękopiśmienne antyfonarze z polskich klasztorów benedyktyńskich /55
1. Antyfonarze z klasztorów benedyktyńskich fundacji średniowiecznych w Polsce /61
1.1. Benedyktyni z Tyńca. Antyfonarz Mścisława (Tyn-M) /61
1.2. Benedyktyni z Sieciechowa. Antyfonarz sieciechowski (Siec. bs.) /64
1.3. Benedyktynki staniąteckie (Stan.) /67
1.3.1. Antyfonarz ms. 1-4 /71
1.3.2. Antyfonarz ms. 6 /73
1.3.3. Antyfonarz ms. 7 /74
1.3.4. Antyfonarz ms. 8 /76
1.3.5. Antyfonarz ms. 9 /76
2. Antyfonarze z klasztorów benedyktyńskich fundacji potrydenckiej w Polsce. Kongregacja chełmińska /78
2.1. Benedyktynki chełmińskie (Pelp.) /79
2.1.1. Antyfonarz ms. 17 /80
2.1.2. Antyfonarz ms. 7 /81
2.1.3. Antyfonarz ms. 8 /81
2.2. Benedyktynki toruńskie (Tor.) /81
2.2.1. Antyfonarz ms. L 5 /82
2.2.2. Antyfonarz ms. L 6 /83
2.3. Benedyktynki sandomierskie (Sand.) /84
2.3.1. Antyfonarz ms. L 1648 /86
2.3.2. Antyfonarz ms. L 1645 /86
2.3.3. Antyfonarz ms. 312 /87
2.3.4. Antyfonarz ms. L 1651 /88
2.3.5. Antyfonarz ms. 160 /89
2.3.6. Antyfonarz ms. 161 /90
2.3.7. Antyfonarz ms. 323 /90
2.3.8. Graduał/antyfonarz ms. 326 /91
2.3.9. Graduał/antyfonarz ms. 324 /91
2.4. Benedyktynki przemyskie (Przem.) /91
2.4.1. Antyfonarz ms. 3 /93
2.4.2. Antyfonarz ms. 2 /94
2.4.3. Antyfonarz ms. 8 /95
2.5. Benedyktynki jarosławskie (Przem.) /97
2.5.1. Rękopis ms. 9 /99
2.5.2. Rękopis ms. 12 /100
ROZDZIAŁ III. Rok liturgiczny w antyfonarzach benedyktyńskich /104
1. Antyfonarze benedyktyńskie cursus monastycznego /104
1.1. Adwent /110
1.2. Boże Narodzenie /114
1.3. Wielki Post /118
1.4. Czas paschalny /121
1.5. Czas zwykły /125
2. Antyfonarze benedyktyńskie cursus katedralnego /126
2.1. Adwent /131
2.2. Boże Narodzenie /133
2.3. Wielki Post /134
2.4. Czas paschalny /135
2.5. Czas zwykły /136
ROZDZIAŁ IV. Muzyczny repertuar antyfonarzy klasztorów benedyktyńskich /139
1. Antyfony 1.1. Antyfony w pierwszym modusie – protus autentyczny /139
1.1.1. Formuły inicjalne /141
1.1.2. Kadencje /148
1.1.3. Dyferencje /148
1.1.4. Antyfony o odmiennych klasyfikacjach modalnych /151
1.2. Antyfony w drugim modusie – protus plagalny /159
1.2.1. Formuły inicjalne /159
1.2.2. Kadencje /162
1.2.3. Dyferencje /163
1.2.4. Antyfony o odmiennych klasyfikacjach modalnych 1.3. Antyfony w trzecim modusie – deuterus autentyczny /166
1.3.1. Formuły inicjalne /166
1.3.2. Kadencje /169
1.3.3. Dyferencje /171
1.3.4. Antyfony o odmiennych klasyfikacjach modalnych /172
1.4. Antyfony w czwartym modusie – deuterus plagalny /176
1.4.1. Formuły inicjalne /176
1.4.2. Kadencje /181
1.4.3. Dyferencje /185
1.4.4. Antyfony o odmiennych klasyfikacjach modalnych /186
1.5. Antyfony w piątym modusie– tritus autentyczny /189
1.5.1. Formuły inicjalne /189
1.5.2. Kadencje /193
1.5.3. Dyferencje /194
1.5.4. Antyfony o odmiennych klasyfikacjach modalnych /194
1.6. Antyfony w szóstym modusie – tritus plagalny /197
1.6.1. Formuły inicjalne /197
1.6.2. Kadencje /200
1.6.3. Dyferencje /202
1.6.4. Antyfony o odmiennych klasyfikacjach modalnych /202
1.7. Antyfony w siódmym modusie – tetrardus autentyczny /205
1.7.1. Formuły inicjalne /205
1.7.2. Kadencje /210
1.7.3. Dyferencje /212
1.7.4. Antyfony o odmiennych klasyfikacjach modalnych /213
1.8. Antyfony w ósmym modusie – tetrardus plagalny /218
1.8.1. Formuły inicjalne /218
1.8.2. Kadencje /226
1.8.3. Dyferencje /227
1.8.4. Antyfony o odmiennych klasyfikacjach modalnych /229
2. Responsoria /236
2.1. Muzyczna struktura responsorium prolixa /242
2.1.1. Impositio /242
2.1.2. Repetenda /256
2.1.3. Wers /262
2.2. Muzyczna struktura responsorium breve /270
2.2.1. Responsorium breve w tonie uroczystym /271
2.2.2. Responsorium breve w tonie zwykłym /272
Zakończenie /276
Aneks /283
1. Antyfony z antyfonarza Mścisława z Tyńca według formuł inicjalnych /283
2. Responsoria prolixa z antyfonarza Mścisława z Tyńca od I do VIII modusu /304
Bibliografia /313
Summary /323
Indeks osobowy /326
Indeks miejscowości /329
Indeks śpiewów /330
Indeks rzeczowy /335