- Kategorie
-
Odwieczny naród
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788323130529 |
EAN | 9788323130529 |
Zostaw telefon |
Autor: Michał Łuczewski
Rok wydania: 2012
Liczba stron: 656
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 21,00
Książka ukazuje, jak polskie ideologie narodowe – od sarmackości i Jana Długosza po IV RP i Jarosława Kaczyńskiego – transformowały się w starciu z rzeczywistością i jak oddziaływały na nie masy. Autor przywraca polskiej historiografii zapomnianą postać chłopa cesarskiego oraz stosowane przez niego strategie oporu wobec polskości. Opisuje, jak w warunkach kapitalistycznych Żydzi stali się negatywnym punktem odniesienia galicyjskiej wsi, którym w feudalizmie była polska szlachta. Uświadamia znaczenie ideologii ultramontańskiej i teologii narodu Stefana Wyszyńskiego dla nowoczesnego kształtu polskości. Wskazuje przy tym, że opowiedziana historia nie jest udziałem jednej wsi – z takich małych historii składa się historia Polski. Autor łączy w swych badaniach narzędzia socjologii, antropologii, psychologii i historii, proponując nową definicję i wyjaśnienie narodu, które razem tworzą oryginalne podejście: integralną teorię narodu. Ostateczna konkluzja jego rozważań brzmi: polskość, która jawi się nam jako wieczna, moralna i jedna, jest wynikiem szeregu dziejowych zbiegów okoliczności. Staliśmy się Polakami-katolikami przez przypadek.
Spis treści:
Podziękowania /13
Wstęp /19
Bujak w Żmiącej /20
Socjolog i... /20
... ideolog... /24
... który ma rację /27
Pytanie badawcze: prymordializm i prymordializacja /29
Rozdział 1. Żmiąca. Monografia refleksyjna /35
Najkrótszy opis wsi /35
Najkrótsza historia wsi /39
Najbardziej konserwatywna wieś w Polsce /42
Najdłużej badana wieś na świecie /46
Badana, badana, badana /51
Dlaczego Żmiąca? /54
Materiały /58
Kwestie techniczne /61
Rozdział 2. Integralna teoria narodu. Naród jako ruch społeczny /63
Integralna definicja narodu /63
Dyskurs narodowy. Eksternalizacja /67
Ideologia narodowa. Obiektywizacja /68
Tożsamość narodowa. Internalizacja /70
Integralne wyjaśnienie narodu /72
Integralna definicja i wyjaśnienie narodu /75
Narzędzia socjologii ruchów społecznych /78
Połączenie teorii i empirii /86
Rozdział 3. Marginalizacja. Chłop żmiącki w państwie klarysek i w Rzeczypospolitej (1370-1770) /93
Kontekst społeczny /94
Kontekst polityczny. Żmiąca w kluczu wyznaniowym /95
Kontekst ekonomiczny. Wprowadzenie pańszczyzny /97
Kontekst kulturowy. Ideologia sarmackości /99
Podsumowanie /102
Relacje społeczne /103
Chłop i dwór /103
Chłop i Kościół /110
Podsumowanie /111
Przemiany ideologii narodowych /114
Ideologia barska /115
Stosunek chłopów do ideologii barskiej /118
Podsumowanie /120
Rozdział 4. Imperializacja. Chłop żmiącki w Austrii (1770-1846) /123
Kontekst społeczny /125
Kontekst polityczny. Ekspansja państwa /126
Kontekst ekonomiczny. Ograniczenie pańszczyzny /132
Kontekst kulturowy. Ideologia cesarska /135
Podsumowanie /137
Relacje społeczne /141
Chłop i dwór /141
Chłop i cesarz /144
Chłop i Kościół /146
Chłop i Żyd /150
Podsumowanie /154
Przemiany ideologii narodowych /158
Rola emigracji /159
Ideologia ludowa /160
Ideologia antykatolicka /162
Pierwsze nieudane spiski /164
Przygotowania do powstania /167
Denacjonalizacja ideologii narodowej /168
Ureligijnienie ideologii narodowej /169
Niespójność ideologii narodowej /170
Tożsamość narodowa /172
Ksiądz Jan Chełmecki i nacjonalizacja niższego kleru /172
Oficjaliści i nacjonalizacja niższej biurokracji /183
Dalsze ureligijnienie i niespójność ideologii narodowej /184
Epilog. Powstanie 1846 roku i rabacja /187
Dyskurs narodowy w seminarium /187
Dyskurs narodowy na wsi /189
Opór wobec ideologii narodowej na wsi /192
Podsumowanie /202
Rozdział 5. Dymorfizm narodowy. Chłop żmiącki w Galicji (1846-1918) /207
Kontekst społeczny /208
Kontekst polityczny. Autonomizacja /209
Kontekst ekonomiczny. Wielka transformacja /214
Kontekst kulturowy. Polski monarchizm /216
Podsumowanie /219
Relacje społeczne /222
Chłop i pan /223
Chłop i cesarz /228
Chłop i państwo /230
Chłop i żyd /233
Chłop i pleban /236
Podsumowanie /243
Przemiany ideologii narodowych /246
Petryfikacja polsko-imperialnej ideologii narodowej / 47
Odpolitycznienie chłopskiej ideologii imperialnej /250
Ksiądz Stanisław Stojałowski i ultramontańskie źródła ruchu ludowego /253
Tożsamość narodowa pod koniec XIX wieku /275
Stanisław Uryga i nacjonalizacja elit wiejskich /275
Polonizacja /278
Ideologia narodowa Stanisława Urygi /280
Opór i prywatyzacja ideologii narodowej /282
Podsumowanie /287
Przemiany ideologii narodowych pod koniec XIX wieku /288
Opór elit religijnych i rozwój katolickiej ideologii narodowej /289
Opór elit politycznych: walka polityczna /292
Homogenizacja wsi /296
Tożsamość narodowa przed pierwszą wojną światową /306
Druk i ruch ludowy /307
Nauczyciele /311
Emigracja /314
Wojna i niepodległość /316
Podsumowanie /321
Rozdział 6. Trzy narody. Chłop żmiącki w II Rzeczypospolitej i w generalnej guberni (1918-1945) /325
Kontekst społeczny /326
Kontekst polityczny. Polonizacja i demokratyzacja /327
Kontekst kulturowy. Nacjonalizm państwowy /329
Kontekst ekonomiczny. Kryzys /332
Podsumowanie /333
Relacje społeczne /334
Chłop i ruch ludowy /334
Chłop i państwo /337
Chłop i Kościół /342
Podsumowanie /344
Przemiany ideologii narodowych /345
Upadek ideologii imperialnej /346
Ekspansja ideologii ludowej /346
Wyeliminowanie ideologii państwowej / 350
Umocnienie ideologii polsko-katolickiej /352
Transformacja ideologii państwowej /357
Tożsamości /358
Epilog. Druga wojna światowa i ucieleśniona polskość /363
Strach /363
Zagrożenie rodziny i ciała /365
Wspólnota losu i religia /366
Tajne nauczanie /368
Wzmocnione i sprywatyzowane podziały społeczne /371
Podsumowanie /373
Rozdział 7. Polak-katolik. Chłop żmiącki w PRL-u (1945-1989) /375
Kontekst społeczny /376
Kontekst polityczny. Autorytaryzm /377
Kontekst kulturowy. Nacjonalizm państwowy /384
Kontekst ekonomiczny. Gospodarka nakazowo-rozdzielcza /388
Podsumowanie /390
Relacje społeczne /391
Chłop i państwo /392
Chłop i Kościół /393
Podsumowanie /396
Przemiany ideologii narodowych /397
Lokalna ideologia komunistyczna /398
Upadek ideologii antykomunistycznej. Szkoła /401
Powstanie ideologii antykomunistycznej. Partyzantka /405
Połączenie i umocnienie ideologii Polaka-katolika /409
Eksternalizacja i prywatyzacja ideologii antykomunistycznej /415
Eksternalizacja i próby internalizacji ideologii komunistycznej /424
Prywatyzacja i transformacja ideologii komunistycznej /428
Anty-antykomunizm I. "Kułacy" /431
Anty-antykomunizm II. "Bandziory" /433
Starcie prymordializmów. Antykomunizm i anty-antykomunizm /436
Tożsamości /460
Epilog: ku wolności /462
Rozdział 8. Prymordializacja. Chłop żmiącki w III Rzeczypospolitej (1989-) /465
Kontekst społeczny /467
Kontekst polityczny. Demokratyzacja /467
Kontekst kulturowy. Podział postkomunistyczny i kultura transformacji /480
Kontekst ekonomiczny. Kapitalizm hybrydowy /474
Podsumowanie /477
Relacje społeczne /478
Wieś i Kościół /478
Wieś i państwo /485
Wieś i Europa /490
Podsumowanie /494
Przemiany ideologii narodowych /495
Unieśmiertelnienie narodu /496
Umoralnienie narodu /505
Ujednolicenie narodu /514
Tożsamości /540
Matki-Polki-prymordialistki /541
Codzienna prymordializacja /546
Zakończenie /551
Definicja narodu /554
Opis narodu /556
Wyjaśnienie narodu /559
Obiektywizm-subiektywizm /559
Przeszłość-teraźniejszość /561
Makro-mikro /563
Naród jako efekt odwrócenia /568
Historia Polski widziana z dołu /571
Ilustracje /577
Nota bibliograficzna /587
Bibliografia /589
Wykaz ilustracji /621
Wykaz tabel /623
Summary. Eternal nation. A pole and a catholic in the village of Żmiąca /625
Indeks osobowy /631