- Kategorie
-
Od Gorlic po Kaukaz, Lewant, Alpy i Adriatyk czyli lotnictwo na Froncie Wschodnim, nad Bałkanami i na Bliskim Wschodzie 1914-18
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978837994277 |
EAN |
Zostaw telefon |
Redakcja: Andrzej Olejko, Paweł Korzeniowski,Gerhard Artl
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 366
Oprawa: miękka
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Uwaga - przybrudzony grzbiet
"... I wojna światowa to okres bardzo intensywnego rozwoju nowoczesnych typów uzbrojenia, w tym między innymi lotnictwa. Na początku konfliktu traktowane było ono jako dodatek do tradycyjnych formacji, które od wieków królowały na polach bitew - piechoty, kawalerii i artylerii. Bardzo szybko okazało się jednak, że korzyści jakie dawały wojskom operujące nad przeciwnikiem samoloty, były wprost nieocenione. Już pierwsze kampanie Wielkiej Wojny pokazały, że lotnictwo było kluczowym elementem pozwalający, osiągnąć zwycięstwo i to pomimo bardzo skromnych parametrów technicznych jakimi charakteryzowały się ówczesne konstrukcje.
Ta kluczowa rola lotnictwa spowodowała szybki rozwój nowych konstrukcji, co nie tylko zwiększyło zasięg operacyjny samolotów, osiągany pułap czy też prędkość lotu, ale przede wszystkim pozwoliło na montowanie w nich uzbrojenia. Od tego momentu niebo stało się nie tylko miejscem obserwacji tego co działo się na ziemi, ale także nowym, nieznanym dotychczas polem walki. Ten, kto zyskiwał na nim panowanie, bardzo często zapewniał sobie sukces również na lądzie.
Rozwój lotnictwa był tak intensywny, że gdy kończyła się wojna, zyskało ono status niemal równy wspomnianym wyżej tradycyjnym rodzajom sił zbrojnych mimo, że pod względem formalno-organizacyjnym stało się to nieco później. To właśnie ten intensywny rozwój jest jednym z najciekawszych pod względem badawczym zagadnień związanych z pierwszym światowym konfliktem. Mimo jego znaczenia wciąż wiele aspektów I wojny światowej jest do dziś słabo przez historyków opracowanych lub nieopracowanych w ogóle, jeszcze więcej funkcjonuje w historiografiach poszczególnych państw mitów i niedomówień czy wręcz stereotypów i półprawd..."
(ze Wstępu)
Spis treści:
Wstęp
Andrzej Olejko - Na zachodzie zmiany, czyli o docenionej piątej broni słów kilka
Gerald Penz - Die k.u.k. Fliegerkompagnien der 3. Armee an der Ostfront im Jahre 1916
Zbigniew Moszumański - Artyleria przeciwlotnicza armii walczących na Froncie Wschodnim w okresie Wielkiej Wojny (1914-1914)
Paweł Korzeniowski - Operacje lotnicze HMS Ark Royal w rejonie Dardaneli (luty-maj 1915 roku)
David Mechin - Air war over Salonika front 1915-1916
Walerij Romanenko - Eskadra Okrętów Powietrznych na Froncie Wschodnim 1915-1916
Matjaz Ravbar - Slovenian aviators in World War I
Oleksandr Demianiuk - Participation of Aviation in Brusilov` Breakthrough in 1916
Andrij Kharuk - Przemysł lotniczy Rosji i wezwania wojny (1914-1917)
Gerhard Artl - Die osterreichisch-ungarischen Luftfahrtruppen und ihre Operationen gegen Italien 1915/1916
Paolo Varriale - Italian Air Force in the air operations 1915-1916 and Ljubljana raid
Harald Potempa - Deutsche Luftstreitkrafte 1915/1916. Der Einsatz ausserhalb der Westfront und das Problem des Raumes
Andrzej Olejko - Działania lotnictwa w kampaniii serbskiej 1915 roku
Boris Ciglic - Serbian avation command & Serbian aeronauties 1915-1916. The story of resistance, annihilation and ressurection
Krzysztof Mroczkowski - Plany rozwojowe lotnictwa niemieckiego na rok 1917 w swietle doświadczeń z lat 1915-1916
Zakończenie
Noty o Autorach