• Obraz jako obiekt teoretyczny. Studia z teorii i historii badań nad sztuką Tom 2

95.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788323238393
Zostaw telefon

Redakcja: Łukasz Kiepuszewski, Michał Haake, Piotr Juszkiewicz

Rok wydania: 2020

Liczba stron:  216

Okładka: miękka ze skrzydełkami

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

 

Obraz jako obiekt teoretyczny to drugi w cyklu po tomie Obrazy mocne – obrazy słabe (2018) zbiór artykułów powstałych jako pokłosie rogalińskiego seminarium historyków sztuki. Niniejsza publikacja zogniskowana jest na relacji między dziełami sztuki a rozmaitymi strategiami teoretycznymi wykorzystującymi ich potencjał ikoniczny. Poszczególne studia zawierają analizy różnego rodzaju sprzężeń między myślą dyskursywną a wizualnością w dziejach sztuki i humanistyki. Wnioski wywiedzione z badania określonych przypadków pozwalają na zadanie pytań w szerszej optyce teoretycznej. W toku rozważań przywołane są koncepcje z obszaru filozofii (m.in. Platon, Walter Benjamin, Jacques Derrida), teorii sztuk wizualnych (m.in. Leon Battista Alberti, Wilhelm Worringer, Hans Sedlmayr, Timothy J. Clark, Hans Belting, Mieke Bal) oraz dzieła sztuki od nowożytności po współczesność (Lorenzo Lotto, Edouard Manet, Marcel Duchamp, Paul Klee, Walter Gropius, Władysław Strzemiński, Robert Rumas).  

(opis wydawcy)

Spis treści:

Łukasz Kiepuszewski - Argument obrazu. Wprowadzenie /7

Stanisław Czekalski - Obraz teoretyzujący, obraz teoretyzowany i historia sztuki  /11

Ryszard Kasperowicz - Sofista - teoria obeazu poza granicami obrazowania?  /25

Jacek Jaźwierski - Problem "powierzchni" w koncepcji kompozycji historii Leona Battisty Albertiego  /37

Łukasz Kiepuszewski - Autoportret po dekonstrukcji. Nancy i Derrida  /55

Michał Haake - Targ za Żelazną Bramą Józefa Pankiewicza - utracona alegoria?  /71

Dorota Kownacka-Rogulska - Opowiadane z pamięci. Obraz jako narzędzie metody "kontrfaktualnej". Wilhelm Worringer i George Augustus Moore - rozważania paraobrazowe  /85

Agnieszka Rejniak-Majewska - Estetyczna negatywność i spektakl nowoczesności Un bar aux Folies Bergere jako przedmiot społecznej historii szuki  /97

Maria Poprzęcka - Obraz nieistniejącego obrazu. Hansa Beltinga obraz teoretyczny  /111

Gabriela Świtek - Przezroczystość obrazu / dematerializacja architektury. Przypadek Picassa i Gropiusa  /121

Piotr Juszkiewicz - Anioł regeneracji  /137

Anna Markowska - Malarstwo w poszerzonym polu. Sala Neoplastyczna jako suplement i obraz szkatułkowy  /149

Łukasz Rozmarynowski - Obraz i informacja. O twórczości Ryszarda Winiarskiego w świetle teorii gier /179

Mariusz Bryl - Instalacja jako "forma krytyczna". B.H. i O. Roberta Rumasa  /203

Dane producenta

Wydawnictwo Naukowe UAM
Collegium Maius ul. A. Fredry 10
61-701 Poznań
Poland

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie