- Kategorie
-
Nawigacja morska. Zadania z objaśnieniami 1
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 8321511325 |
EAN | 8321511325 |
Zostaw telefon |
Autor: Franciszek Wróbel
Rok wydania: 1987
Liczba stron: 400
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Seria: Biblioteka nautyki
Uwagi - książka używana, okładka z zatarciami, brzegi stron przybrudzone, między stroną tytułową a okładką jest rozdarcie
Książka stanowi niezbędne uzupełnienie „Vademecum nawigatora” w postaci licznych zadań z zakresu prac na mapie, przeliczania morskich jednostek miar, przeliczania współrzędnych geograficznych, określania różnicy długości i szerokości geograficznej, zamiany kierunków w różnych systemach, obliczania całkowitej poprawki, dewiacji, deklinacji, obliczania prędkości nad dnem i po wodzie, określania pozycji zliczonej i obserwowanej, obliczania loksodromy i ortodromy, korzystania z systemów satelitarnych, map elektronicznych, astronawigacji itd.
Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla studentów akademii morskich i morskich szkół pomaturalnych, ale również dla słuchaczy kursów na stopnie oficerskie i oficerów-praktyków pływających na statkach handlowych i w Marynarce Wojennej.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Przedmowa /9
Wykaz ważniejszych skrótów i symboliki /10
1. NAWIGACJA MORSKA, WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE, ZBOCZENIE NAWIGACYJNE. KIERUNEK NA MORZU /12
1.1 Szerokość i długość geograficzna. Różnica długości i szerokości /12
1.1.1. 1.1.2. Podstawowe definicje i wyjaśnienia /12
1.1.2. 1.1.3. Obliczanie różnicy szerokości i różnicy długości geograficznej /13
1.1.3. 1.1.4. Obliczanie współrzędnych punktu przeznaczenia /15
1.2 Jednostki miary używane w nawigacji, zboczenie nawigacyjne /16
1.2.1. Mila morska, kabel, węzeł /16
1.2.2. Zboczenie nawigacyjne /21
1.2.3. Zamiana różnicy długości na zboczenie nawigacyjne /22
1.2.4. Zamiana zboczenia nawigacyjnego na różnicę długości /25
1.3 Kierunek na morzu /28
1.3.1. Podstawowe definicje i wyjaśnienia /28
1.3.2. Zamiana kierunków z systemu ćwiartkowego na system okrężny (0°-360°) i odwrotnie /31
1.3.3. Zamiana kierunków z systemu połówkowego (0°-180°) na system okrężny (0°-360°) i odwrotnie /33
1.3.4. Zamiana kierunków z rumbów na system okrężny, połówkowy, ćwiartkowy i odwrotnie /34
1.3.5. Zamiana kątów kursowych. Przejście z jednego systemu liczenia kątów kursowych na inne /35
2. PODZIAŁ KIERUNKÓW. MAGNETYZM ZIEMI I STATKU /39
2.1. Podział kierunków. Poprawki kompasów /39
2.1.2. Poprawka żyrokompasu /41
2.1.2. Całkowita poprawka /44
2.2. Magnetyzm Ziemi. Uaktualnienie deklinacji /45
2.3. Magnetyzm statku. Wybór dewiacji z tabeli dewiacji /49
3. ZAMIANA KIERUNKÓW. KURSY, NAMIARY, PRĘDKOŚĆ I DROGA STATKU /53
3.1. Zamiana KŻ na KR i odwrotnie. Zamiana NŻ na NR. Wybór dewiacji prędkościowej z tabeli /53
3.2. Zamiana kursu kompasowego i magnetycznego na rzeczywisty i odwrotnie /53
3.3. Zamiana namiarów kompasowych NK na rzeczywiste NR /60
3.4 Kontrola dewiacji. Określenie dewiacji i poprawek żyrokompasu /64
3.5 Prędkość i droga statku /70
3.6 Obliczenie czasu żeglugi i prędkości statku /72
3.7 Prędkość i droga po wodzie /73
3.8 Prędkość i droga nad dnem /75
3.9 Poprawka logu. Współczynnik korekcyjny logu /77
4. PRACE GRAFICZNE NA MAPACH /80
4.1 Podstawowe wiadomości o mapach morskich /80
4.1.1. Warunki jakie musi spełniać mapa morska /80
4.1.2. Skala i dokładność mapy. Kierunki /81
4.1.3. Podział map nawigacyjnych /81
4.1.4.Tytuł i numeracja map /82
4.1.5. Zero mapy. Głębokości. Rodzaje dna /84
4.1.6. Wysokość wynurzenia. Wzniesienie źródła światła. Niebezpieczeństwa nawigacyjne /86
4.1.7. Deklinacja, pływy i prądy pływowe /90
4.1.8. Informacje o światłach podawane na mapach i w Spisie świateł /92
4.1.9. Datowanie mapy /96
4.1.10. Poprawianie map na podstawie Wiadomości Żeglarskich /97
4.1.11. Poprawianie map na podstawie ostrzeżeń nawigacyjnych /98
4.2. Zasadnicze kreślenia i odczyty na mapie /98
4.2.1. Odczytywanie współrzędnych dowolnego punktu /98
4.2.2. Odczytywanie, mierzenie długości /100
4.2.3. Wykreślanie i odczytywanie kierunków /101
4.3. Siatka mapy Merkatora /117
4.3.1. Wiadomości wstępne /118
4.3.2. Powiększona minuta szerokości /120
4.3.3. Powiększona szerokość. Różnica powiększonej szerokości /120
4.3.4. Długość liniowa minuty długości w danej skali mapy. Szerokość konstrukcyjna mapy /122
4.3.5. Obliczanie elementów siatki mapy Merkatora /123
4.3.6. Graficzne sporządzanie siatki mapy Merkatora /125
5. POZYCJA ZLICZONA /131
5.1 Podstawowe definicje i wyjaśnienia /132
5.2 PZ bez uwzględnienia wpływu wiatru i prądu, prąd i wiatr nie działa /133
5.3 PZ przy przeciwdziałaniu dryfowi, poprawka na wiatr /148
5.4 PZ przy przeciwdziałaniu prądowi (znosowi) poprawka na prąd /155
5.5 PZ przy biernym uwzględnieniu prądu i wiatru /169
5.6 Uwagi dotyczące graficznego zliczania drogi /176
5.6.1. Informacja ogólna /176
5.6.2. Praktyczne wykorzystanie podzespołu systemu NNSS Transit do zliczenia drogi /177
5.7. Uwagi dotyczące graficznego zliczenia drogi /183
5.8. Ocena dokładności pozycji zliczonej /183
6. POZYCJA OBSERWOWANA. OKREŚLENIE POZYCJI NA PODSTAWIE OBSERWACJI OBIEKTÓW STAŁYCH, POKAZANYCH NA MAPIE /195
6.1. Pomiar odległości /195
6.1.1. Pomiar odległości za pomocą radaru /195
6.1.2. Określanie odległości z kąta pionowego /195
6.1.3. Odległość od latarni w momencie ukazywania się lub znikania źródła światła na widnokręgu /199
6.1.4. Ocena odległości na podstawie obserwacji wzrokowej /200
6.1.5. Ocena dokładności pomiaru odległości /200
6.2. Określanie pozycji na podstawie obserwacji jednego obiektu /202
6.2.1. Sposoby podstawowe określania pozycji na podstawie obserwacji jednego obiektu /202
6.2.2. Sposoby pomocnicze określania pozycji na podstawie obserwacji jednego obiektu /224
6.2.3. Ocena dokładności pozycji obserwowanej na podstawie obserwacji jednego obiektu /239
6.3. Określanie pozycji na podstawie obserwacji dwóch obiektów /246
6.3.1. Sposoby podstawowe określania pozycji na podstawie obserwacji dwóch obiektów. Kolejność namierzania i identyfikacja /246
6.3.2. Sposoby pomocnicze określania pozycji na podstawie obserwacji dwóch obiektów /258
6.4. Określanie pozycji na podstawie obserwacji trzech obiektów /259
6.4.1. Sposoby podstawowe określania pozycji na podstawie obserwacji trzech obiektów /260
6.4.2. Sposoby pomocnicze określania pozycji na podstawie obserwacji trzech obiektów. Dwa kąty poziome /265
6.4.3. Ocena dokładności pozycji obserwowanej określonej na podstawie obserwacji dwóch i trzech obiektów /271
Rozdział 7. Żegluga po loksodromie. Rachunkowe zliczenie drogi /276
7.1. Uwagi wstępne /276
7.1.1. Podstawowe definicje i wzory /277
7.1.2. Trójkąt Merkatora. Trójkąt drogowy /278
7.2. Pierwszy problem żeglugi po loksodromie. Obliczanie współrzędnych punktu przeznaczenia /280
7.2.1. Obliczanie współrzędnych punktu przeznaczenia na pomocą średniej szerokości /280
7.2.2. Obliczanie współrzędnych punktu przeznaczenia za pomocą powiększonej szerokości /285
7.3. Drugi problem żeglugi po loksodromie. Obliczanie odległości /290
7.3.1. Obliczanie odległości po loksodromie za pomocą średniej szerokości /290
7.3.2. Obliczanie odległości po loksodromie za pomocą powiększonej szerokości /295
7.4. Rachunkowe zliczenie drogi /300
7.4.1. Rachunkowe zliczenie drogi bez uwzględniania wpływu wiatru i prądu /300
7.4.2. Rachunkowe zliczenie drogi z uwzględnieniem dryfu /302
7.4.3. Rachunkowe zliczenie drogi z uwzględnieniem dryfu i prądu /304
Rozdział 8. Żegluga po ortodromie /309
8.1. Rachunkowe rozwiązanie problemów żeglugi po ortodromie /309
8.1.1. Podstawowe definicji i wyjaśnienia /309
8.1.2. Obliczanie odległości po ortodromie /313
8.1.3. Obliczanie początkowego kąta drogi /334
8.1.4. Obliczanie końcowego kąta drogi /341
8.1.5. Obliczanie współrzędnych wierzchołka ortodromy /346
8.1.6. Obliczanie współrzędnych punktów zwrotnych /351
8.1.7. Zadania kompleksowe. Przykłady sporządzania odręcznych rysunków poglądowych /355
8.2. Żegluga mieszana /369
8.3. Praktyczna żegluga po ortodromie /374
8.3.1. Wybór drogi oceanicznej na podstawie specjalnych map drogowych /374
8.3.2. Wybór drogi oceanicznej na podstawie Dróg oceanicznych świata /382
8.3.3. Zadania praktyczne /382
8.3.4. Wykorzystanie zintegrowanego systemu nawigacji satelitarnej NNSS Transit w żegludze po ortodromie /397
8.3.5. Mierzenie odległości na mapie gnomonicznej /401
Załączniki
1. Tabela dewiacji
1.1. Tabela dewiacji prędkościowej
2. Ważniejsze znaki i skróty stosowane w angielskich mapach morskich
3. Ważniejsze znaki i skróty stosowane na polskich mapach morskich
4. Rodzaje świateł