- Kategorie
-
Nagość i odzienie
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788377305812 |
EAN | 9788377305812 |
Zostaw telefon |
Pod redakcją: Józefa Mareckiego, Lucyny Rotter, Andrzeja Gizy
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 256
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
Seria: Znak, symbol, rytuał
Artykuły w językach: polskim, czeskim i angielskim
W obszarze symboli i znaków – języku, którym posługuje się kod kulturowy – bardzo istotna jest odzież (lub jej brak). Od momentu swojego powstania zaczęła pełnić trojaką funkcję. Jako ubiór podlega przemianomkulturowym, estetycznym i technologicznym. To historia mody, kreatorów, a wcześniej arbitrów elegancji, którzy narzucali styl. To przystosowanie się ubioru do zmieniającego się poczucia estetyki.Uznanie, że określone trendy, kolory, formy – podobają się i są powtarzalne w obszarze architektury, malarstwa, rzeźby, ale i form przemysłowych, więc także ubioru. To nowe technologie, które pozwalają na zupełnie nowatorskie rozwiązania w obszarze mody.Odzież może także pełnić funkcję stroju. Wówczas staje się komunikatem – zamierzonym lub nieświadomym. Jako strój określa płciowość, statut społeczny, zamożność, pochodzenie, religijność itd.Oczywiście sygnały muszą być zrozumiałe, a więc konieczne jest dookreślenie kodu kulturowego.Ubiór może być kostiumem, czyli okryciem, które pozwala człowiekowi wejść w jakąś rolę. Pierwszym skojarzeniem jest tu oczywiście teatr lub film, ale ta sama zasada obowiązuje także np. w ceremoniałachlub w próbach oszustwa.Z podobną sytuacją mamy do czynienia w obszarze nagości, która może mieć wydźwięk erotyczny, może być symbolem prawdy i czystości intencji, ale też stanowić karę i odarcie z godności.
Nad tymi zagadnieniami pochyla się interdyscyplinarny zespół badaczy z kilku ośrodków naukowych w Polsce i poza jej granicami. Odzienie i nagość ukazane zostają w aspekcie historycznym, kulturowym, artystycznym oraz społecznym. Pokazane są obydwie kategorie – i nagość i odzienie – zarówno w przestrzeni sacrum, jak i profanum, codzienności oraz ceremoniału. Pewnym dopełnieniem jest także alegoryczne rozumienie nagości i odzienia w odniesieniu do natury. Niniejsza publikacja jest kolejnym tomem wieloletniej współpracy między
ośrodkami naukowymi Krakowa i Preszowa.
Spis treści:
Józef Marecki, Lucyna Rotter, Andrzej Giza. Słowo wstępne /5
Anna Domin. Ilustrowanie bielizny - od krótkich anonsów po wielkie billboardy /7
Joanna Małocha. Między nagością a odzieniem - rola tatuażu na przykładzie koptyjskiego kręgu kulturowego /27
Geza Cseby. Znaczenie nagości i odzienia. Zarys problematyki /47
Ewa Letkiewicz. Naga Wenus - obraz Alegoria triumfu Wenus Agnola Bronzina /59
Ludwik Frey. Obnażanie Ziemi /77
Gabriela Pala. Obraz cloveka w mediach vs. medialna nahota /101
Rafał Opulski. Władze Polski Ludowej wobec zjawiska "bikiniarstwa" w okresie stalinowskim /117
Andrzej Giza. Przykłady stroju chińskiego jako narzędzia komunikacji władzy /131
Jacek Czepczyk. Dress code w projektowaniu uniformu pracowników obsługi hotelowej /141
Daniel Slivka. Sat, odev a jeho vyznam v starosemitskom prostredi /151
Vojtech Bohac. Zaodievanie sa do Krista v byzantskom obrade /163
Józef Marecki. Skąpość odzienia w poslkiej heraldyce miejskiej /171
Peter Tirpak, Damian Saraka. Duchovny odev w Jezisovych podobenstvach a v listoch apostola Pavla /197
Bernadett Puskas. Tkaniny liturgiczne w greckokatolickiej kolekcji dzieł sztuki sakralnej w Nyiregyhazie oraz w kolekcji Zakonu Świętego Bazylego Wielkiego w Mariapocs /211
Lucyna Rotter. The Influence of Historical and Cultural Changes on the Ways of Looking for the New Forms of Religious Dress /223
Autorzy /249