- Kategorie
-
Motywy orientalne na śląskiej porcelanie z pierwszej połowy XX wieku


Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788360209561 |
EAN | 9788360209561 |
Zostaw telefon |
Autorzy: Irena Gatys, Roman Gatys
Rok wydania: 2010
Liczba stron: 42
Okładka: miękka
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
Uwaga! Okładka posiada nieznaczne zabrudzenia
Autorzy publikacji we wstępie do albumu prezentującego wyroby śląskiej porcelany oraz sygnatury, którymi były znakowane, napisali m.in. „Po I wojnie światowej europejscy twórcy poszukiwali nowych kierunków w sztuce. Tak powstał styl art déco, jednak nie zaspokoił wszystkich gustów i potrzeb. Na początku lat 20. XX wieku w śląskich fabrykach porcelany pojawiły się dekoracje China Blau, China Rot i China Grün. Później jeszcze China Lila. Jednak największym powodzeniem cieszyła się China Blau. Porcelanę zdobiono również stylizowanymi scenami z życia Chin i Japonii.
Fabryka Porcelany w Żarach – Porzellanfabrik Sorau, Fabryka Porcelany R. Schlegelmilch w Tułowicach – Porzellanfabrik R. Schlegelmilch Tillowitz i Fabryka Porcelany C. Tuppack w Parowej – Porzellanfabrik Tuppack Tiefenfurt to producenci, którzy jako pierwsi zastosowali dekorację China Blau na swoich wyrobach (około 1919 roku). Fabryka Porcelany Giesche, dawniej Czuday Katowice Bogucice, wprowadziła do swojej produkcji orientalne dekoracje China Blau i China Rot około 1925 roku Dekoracje u Gieschego występują w kilku wariantach. W 1929 roku, po rozstaniu z dyrektorem Richardem Czudayem, fabryka przestała zdobić produkowaną porcelanę dekoracją China Blau. […] Ogromnym powodzeniem cieszyły się wtedy serwisy China Blau, China Rot i China Grün wszystkich fabryk porcelany, które zaczęły produkować naczynia z tymi dekoracjami”.Niniejsza książka opisuje rolę kolejnictwa na froncie wschodnim wojny polsko-bolszewickiej. Znaczenie, jakie dla walczącej armii mają dostawy niezbędnego sprzętu, amunicji, żywnosci, elementów wyposażenia żołnierza, paliwa, uzupełnień jest oczywiste. W powstającej do niepodległego bytu Polsce przewozy kolejowe nie miały praktycznie żadnej konkurencji. Szczególnie, że większość aut w kraju było w złym stanie technicznym.
(opis wydawcy)
Dane producenta
Biblioteka Śląska
pl. Rady Europy 1
40-021 Katowice
Poland
info@bs.katowice.pl