- Kategorie
-
Mircea Eliade w Polsce. Recepcja religioznawczo-kulturowa
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788375430851 |
EAN | 9788375430851 |
Zostaw telefon |
Autor: Beata Skarżyńska
Rok wydania: 2009
Liczba stron: 207
Okładka: twarda
Format: 16,00 cm x 24,00 cm
Uwagi: okładka z otarciami, wgniecione narożniki
Autorka zebrała i opracowała usystematyzowane dane o dorobku naukowym i literackim Mircei Eliadego, który w Polsce ma swoją recepcję w dziedzinie tematyki badawczej, metodologii, humanistyki. Odbiorowi twórczości Eliadego towarzyszył przez lata utrwalany proces deformacji i fragmentaryzacji jego myśli. W pracy przeprowadzono analizę krytyczną świadectw 50-letniego przyswajania dorobku Eliadego, a także klasyfikację i ewaluację polskiej recepcji.
Spis treści:
Wstęp /9
Rozdział I. Psychogeneza orientacji eliadowskiej. Inspiracje religioznawcze /19
Inspiracje okresu rumuńskiego /19
Kontekst francuski /26
Wpływy Jungowskie - Eranos /29
Szkoła Chicagowska /32
Odniesienia do polskich badaczy religii okresu przedwojennego /34
Rozdział II. Trwałość przesłania eliadyzmu /38
Eliadyzm – czym jest? Określenie i zakres pojęcia /38
Główne dzieła Eliadego – wpływ dydaktyki a perspektywy recepcji /41
Kierunki recepcji a specyfika ujęcia zjawiska religii u Eliadego /48
Tożsamość Eliadego jako naukowca i religioznawcy /51
Znaczenie analizy symboli religijnych Mircei Eliadego dla współczesnej teologii /54
Misja Kościoła a przesłanie eliadowskie - nowy język dialogu /57
Praktyczny wymiar recepcji eliadowskiej - dialog kultur i religii /62
Rozdział III. Przegląd wydawnictw eliadowskich a fazy recepcji /67
Lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte XX wieku /67
Sylwetka Eliadego w publikacjach religioznawczych na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku /69
Lata siedemdziesiąte a recepcja wydawnicza /72
Recepcja dzieł literackich Eliadego w Polsce /74
Próba całościowej prezentacji dorobku Mircei Eliadego przez Stanisława Tokarskiego /76
Lata osiemdziesiąte XX wieku /78
Lata dziewięćdziesiąte /80
Po roku 2000 /83
Rozdział IV. Recepcje cząstkowe: peryferia recepcji a centrum sensu /85
Recepcja humanistyczna /85
Recepcja analogiczna /86
Symbolizm religijny a symbolizm poetycki /87
Mity współczesności, religioznawstwo jako metapsychoanaliza i terapia humanistyki na przykładzie wybranych prac Marii Janion /89
“Stawanie się” w codzienności /94
Dramat sakralny /96
Recepcja orientalistyczna /96
Leon Cyboran i joga /97
Stanisław Tokarski i Orient /99
Recepcja antropologiczna u Stanisława Tokarskiego i Marcina Czerwińskiego /100
Od antropologii kulturowej do antropologii religioznawczej /102
Antropologia kultury/103
Filozofia religii /105
Sacrologia eliadowska i jej kontynuacja u Leszka Kołakowskiego /106
Wybrane aspekty filozoficzne eliadowskiej koncepcji religii u Zdzisława Pawlaka i Zofii Zdybickiej /109
Recepcja w psychologii religii /111
Opis i analiza doświadczenia Boga w ujęciu humanistycznej psychologii religii a recepcja w Polsce /111
Recepcja koncepcji eliadowskich w psychologii rozwoju dorosłych i psychologii mitu /115
Recepcja a metafizyka /116
Rozdział V. Recepcja religioznawcza eliadyzmu w poszukiwaniu klucza interpretacyjnego /118
Recenzje i wstępy do tłumaczeń jako źródło recepcji /118
Tematyka prac badawczych a źródła recepcji /133
Tematy prac nawiązujących do religioznawstwa eliadowskiego powstałych w latach 1972-1997 na Wydziale Teologicznym Akademii Teologii Katolickiej /135
Humanizm religijny z perspektywy religioznawczej /142
Recepcja krytyczna o charakterze misjologicznym i religioznawczym /147
Sacrum i profanum w recepcji /151
Nadużycia terminologiczne – krytyka marksistów /151
Sacrum w recepcjach religioznawczych /157
Zagadnienia teodycealne a recepcja religioznawcza /159
Recepcje religioznawcze o charakterze jednoaspektowym na przykładzie szamanizmu /162
Recepcje religioznawcze o charakterze jednoaspektowym na przykładzie mitu /163
Chrześcijaństwo na tle innych religii u Mircei Eliadego /167
Metodologia religioznawcza w polskiej recepcji religioznawstwa Eliadego /168
Epistemologia Andrzeja Bronka /168
Hermeneutyka jako metoda i kategorie eliadowskie w recepcji /169
Etnoreligioznawstwo /171
Fenomenologia religii u Eliadego w interpretacji Bronka /173
Teoretyczne rozważania o metodzie porównawczej – Eugeniusz Bulanda i Eugeniusz Dąbrowski /177
Recepcja metodologiczna na przykładzie komparatystyki religioznawczej i religioznawczej fenomenologii u Tadeusza Dajczera /179
Zakończenie /184
Summary /189
Bibliografia /190
Indeks osób /200
Indeks problemowy /205