- Kategorie
-
Militaria w edukacji historycznej tom II. Przyszłości nie można zrekonstruować...
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788378892809 |
EAN | 9788378892809 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Andrzej Drzewiecki, Łukasz Różycki
Rok wydania: 2014
Liczba stron: 388
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Seria: Militaria w Edukacji Historycznej
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami
W obszernym, bo dwutomowym opracowaniu nie dajemy gotowych recept na zastosowanie militariów w edukacji historycznej, raczej sygnalizujemy, że problem jest ważny i dlatego wymaga dużej wiedzy oraz, jak trafnie ujął to profesor Karol Olejnik opisując kwalifikacje historyka, „jezuickiej przebiegłości". W gąszczu zagadnień, które podejmujemy, ta przestroga ma szczególną wymowę, bowiem ścieżki wiedzy źródłowej, którymi będziemy podążać mogą okazać się bardziej kręte i niedostępne niż najbardziej złożona struktura militarna. Wartością prezentowanych opracowań jest różnorodność podejść do problematyki militariów, wynikająca z odmiennych szkół metodologicznych i historycznych. Będzie ona jeszcze większa, jeśli nasz zbiorowy głos sprowokuje dyskusję o wojsku i wojskowości, taką prawdziwie historyczną, bez upiększeń i politycznych przebarwień.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Andrzej Olejko, Katarzyna Zielińska. Muzealia lotnicze Wielkiej Wojny i karty z historii kampanii adriatyckiej - 1914 r. c. k. lotnictwa morskiego (odcinek czarnogórski) /5
Jerzy Gapys. Dokumentacja Armii Krajowej jako źródło do rekonstrukcji historycznych partyzantki akowskiej w latach 1939-1945 /29
Małgorzata Wiśniewska. Udział Związku Strzeleckiego w edukacji obronnej przedpoborowych i rezerwistów w latach 1926-1939 /49
Anna Pastorek. Historia wojen morskich dla najmłodszych, czyli jak uczyć dzieci patriotyzmu - na przykładzie książki J. Stellera, G. Bovena „Michiel Andriaenszoon Deruyter. De Admiraal" /65
Aleksander Smoliński. Przebieg Powstania Wielkopolskiego oraz organizacja i walki formacji wojsk wielkopolskich na odcinku Frontu Północnego między Gniewkowem a Złotnikami Kujawskimi na podstawie źródeł archiwalnych /83
Jerzy Prochwicz. Pola bitew w świadomości społeczności lokalnej na przykładzie miasta Szydłowiec. Barak 1939 /105
Adam A. Ostanek. Garnizon Lwów wczoraj i dziś - wymiar poznawczy i edukacyjny /119
Mariusz Kardas. Budownictwo obronne na Pomorzu w edukacji historycznej /145
Halina Łach. Obiekty ochrony polskiej granicy państwowej w edukacji i turystyce historycznej /159
Wiesław B. Łach. XIX i XX wieczne fortyfikacje Warmii i Mazur w edukacji i turystyce historycznej. Doświadczenia i wnioski /165
Jan Szkudliński. Inscenizacje historyczne w działalności edukacyjnej Muzeum II Wojny Światowej /181
Wojciech Mazurek. Organizacja wystawowych projektów muzealnych z perspektywy inicjatyw społecznych na przykładzie wystawy zatytułowanej 7. „Łużycka Dywizja Desantowa.
Historia, działalność, symbolika, barwa i broń. Założenia programowe, organizacja wystawy i osiągnięte efekty /189
Konrad Ziółkowski. Zabytki uzbrojenia średniowiecznego w edukacji i odtwórstwie historycznym. Potencjał, rola i problemy w ich wykorzystaniu /209
Dariusz Radziwiłłowicz. Walki 5. Dywizji Strzelców Polskich na Syberii we wspomnieniach gen. bryg. Jana A. Medwadowskiego /221
Marek Wawrzynkowski. Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku - stan obecny, działalność, plany i możliwości /241
Maciej Hubka. Między szablą a dokumentem. Archiwum i archiwalia w procesie promocji i badaniach nad dziejami regionu /253
Grzegorz Kała. Elementy rekonstrukcji historycznej w podnoszeniu atrakcyjności oferty muzeum na przykładzie Fortu Gerharda /269
Paweł Borek. Obrona Twierdzy Brzeskiej we wrześniu 1939 roku w edukacji historycznej /279
Łukasz Nadolski. Bitwa o Bydgoszcz w 1945 roku - historia i pamięć /197
Paweł Krokosz. Wojna Północna 1700-1721 w historiografii rosyjskiej XIX i XX w. (do 1914 r.). Zarys problematyki /317
Grzegorz P. Słowik. Bitwa pod Stregeborgiem w świetle genezy konfliktu polsko-szwedzkiego /327
Adam Buława. Dowódcy obcego pochodzenia na czele oddziałów zbrojnych polskiej wojny partyzanckiej (1863-1864) /341
Arkadiusz Woźniakowski. 34. Bateria Artylerii Stałej, Rozewie /355
Marzena Mazur-Halasi. Militarny spór o terytoria zamorskie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, czyli Falklandy/Malwiny w 1982 r. /377
ZAKOŃCZENIE /385