- Kategorie
-
Militaria w edukacji historycznej. Tom I. O użyteczności wiedzy wojskowej
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788378892762 |
EAN | 9788378892762 |
Zostaw telefon |
Redakcja: Andrzej Drzewiecki
Rok wydania: 2014
Liczba stron: 253
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Seria: Militaria w edukacji historycznej
Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami
W obszernym, bo dwutomowym opracowaniu nie dajemy gotowych recept na zastosowanie militariów w edukacji historycznej, raczej sygnalizujemy, że problem jest ważny i dlatego wymaga dużej wiedzy oraz, jak trafnie ujął to profesor Karol Olejnik opisując kwalifikacje historyka, „jezuickiej przebiegłości". W gąszczu zagadnień, które podejmujemy, ta przestroga ma szczególną wymowę, bowiem ścieżki wiedzy źródłowej, którymi będziemy podążać mogą okazać się bardziej kręte i niedostępne niż najbardziej złożona struktura militarna. Wartością prezentowanych opracowań jest różnorodność podejść do problematyki militariów, wynikająca z odmiennych szkół metodologicznych i historycznych. Będzie ona jeszcze większa, jeśli nasz zbiorowy głos sprowokuje dyskusję o wojsku i wojskowości, taką prawdziwie historyczną, bez upiększeń i politycznych przebarwień.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp /5
Karol Olejnik. Przydatność historii wojskowej w procesie edukacyjnym /9
Andrzej Drzewiecki. Militaria to nie „martwa natura" - to wiedza, refleksja historyczna i odpowiedzialność za słowo /17
Piotr Semków. Historia militarna pomiędzy edukacją a emocjami /31
Zygmunt Matuszak. Gry wojenne (historyczne) w procesie dydaktycznym /45
Andrzej Makowski. Edukacyjne aspekty wojen morskich /55
Łukasz Różycki. Nowe sposoby nauczania historii wojskowości - uwagi i refleksje /67
Waldemar Rezmer. Wojskoznawstwo w edukacji historycznej i wojskowej /75
Jerzy Będźmirowski. Historia wojskowa (militarna) w edukacji dla bezpieczeństwa /91
Lech Wyszczelski. Sztuka fortyfikacyjna w refleksji teoretycznej do wybuchu I wojny światowej /111
Piotr Matusak. Militaria i ich wpływ na rozwój świadomości historycznej /127
Jerzy Przybylski. Kilka refleksji o militarnej i obywatelskiej edukacji personelu Marynarki Wojennej w latach 1920-1989 /145
Marian Mroczko. Miejsce Pomorza oraz dostępu do morza w polskiej myśli zachodniej 1918-1939 /159
Tomasz Matuszak. Archiwalia proweniencji wojskowej w edukacji historycznej /179
Danuta Kisielewicz. Wykorzystanie zasobów muzealnych i obiektów obozowych w edukacji historycznej Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach-Opolu /197
Urszula Świderska-Włodarczyk. Wartości militarne w edukacji szlachty polskiej na przełomie średniowiecza i czasów nowożytnych /213
Barbara Kubis. Ocena militarnych aspektów Wielkiej Wojny (1914-1918) w wybranych polskich podręcznikach do nauczania historii /227
Adam Suchoński. Realia militarne związane z I wojną światową na kartach wybranych zagranicznych podręczników do nauczania historii /249