- Kategorie
-
Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 1 szt. |
Kod kreskowy | |
EAN |
Zostaw telefon |
Autorka: Ewa Gębicka
Rok wydania: 2006
Liczba stron: 291
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 24,00 cm
Seria: Prace naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach nr 2475
Uwagi - okładka i brzegi stron z zabrudzeniami
Praca poświęcona jest kierunkom i skutkom reformy polskiej kinematografii po 1989 roku w konfrontacji z podstawowymi założeniami jej modelu w okresie PRL i w kontekście zachodzących w ostatnich dekadach przemian cywilizacyjno-kulturowych. Przedstawiono w niej związki między zapleczem ideologiczno-politycznym reformy, mechanizmami prawnymi, finansowymi i rynkowymi, a artystyczną i ekonomiczną kondycją rodzimego kina. Autorka analizuje współzależności i sprzeczności wynikające ze zderzenia wymogów rynku z potrzebami twórczości. W szczególności stara się rozpoznać relacje między formami i zakresem mecenatu państwowego z jednej strony, a oddziaływaniem mechanizmów rynkowych - z drugiej, stara się także rozpoznać wpływ tych relacji na strategie producencie, dystrybutorskie i decyzje twórcze. Przedmiotem rozważań jest także proces przekształceń systemu rozpowszechniania filmów, ewolucja postaw widowni wobec kina i społeczny rezonans poszczególnych obrazów, w szczególności polskich.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wykaz skrótów /7
Wstęp /9
Rozdział 1. Model kinematografii PRL. Państwo i rynek /13
Lata państwowego monopolu: 1945-1987 /13
Próba ograniczonej reformy: ustawa o kinematografii 1987 roku /22
Bilans zysków i niedokonań /34
Rozdział II. Ewolucja państwowej polityki kulturalnej po 1989 roku /37
Fascynacja rynkiem, czyli najlepszą polityką kulturalną jest jej brak: lata 1990-1992 /38
Państwo w roli mecenasa kultury po 1992 roku /42
Oceny polityki kulturalnej .49
Rozdział III. Programy i założenia reformy kinematografii /54
Więcej rynku, mniej państwa, czyli próba reform Juliusza Burskiego /55
Budujemy kinematografię producencką, czyli koncepcja reformy Waldemara Dąbrowskiego /56
Utrzymać status quo, czyli kinematografia Tadeusza Ścibora-Rylskiego /62
Wokół dyskusji o nowelizacji prawa filmowego /65
Rozdział IV. Praktyczny wymiar realizacji reformy kinematografii i jej następstwa /81
Od Komitetu Kinematografii do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej /82
Źródła i materiały finansowania kinematografii /90
Zasady finansowania ze środków publicznych. Rola Agencji Scenariuszowej, Agencji Produkcji Filmowej i Agencji Dystrybucji Filmowej /91
Telewizja Polska SA i stacje komercyjne w roli inwestorów filmowych /107
Inne krajowe źródła finansowania /121
Międzynarodowe koprodukcje i europejskie fundusze /127
Podsystem produkcji filmowej /138
Rynek producentów filmowych: prywatne kontra państwowe /138
Strategie producenckie /146
Słabości i problemy rynku producenckiego /150
Baza techniczno-usługowa. Główni kooperanci producentów /154
Podsystem dystrybucji filmów /159
Nowy model państwowej dystrybucji /159
Prywatni dystrybutorzy i ich oferta /163
Strategie dystrybutorskie /169
Narzędzia promocji filmów /176
Podsystem rozpowszechniania filmów /179
Proces przekształceń własnościowych sieci kin /179
Ekspansja multipleksów /186
Problemy komercjalizacji i amerykanizacji repertuaru kin /192
Działalność kin studyjnych /198
Rozdział V. Widzowie i twórcy w polityczno-ekonomicznych realiach kinematografii po 1989 roku /202
Widownia wobec kina /202
Preferencje publiczności kinowej /206
Reakcje widowni i krytyki na polskie filmy /210
Twórcy wobec reformy kinematografii /219
Zakończenie /233
Aneks /238
Bibliografia /243
Indeks filmów przywołanych w pracy /265
Indeks nazwisk /275
Indeks rzeczowy /285
Summary /288
Resume /290